Custom <tag> med css....

Tags:    html css

Hey

Jeg sidder og arbejder lidt på et site hvor jeg skal bruge en del forskellige formateringer, til overskrifter, brødtekst osv og jeg synes det er lidt irriterende at bruge <h1>....<h6>, så derfor vil jeg gerne lave nogen "custom" tags.

F.eks. synes jeg det ville være smart, at det tag som formaterede overskriften på min blog hed: <bh> (BlogHeader).

Det virker sådan set også fint, kan godt få det til at virke langt hen ad vejen. F.eks. kan jeg godt lave:

bh{
font-family: verdana, arial;
color: #FFFFFF;
}

Men mit <bh> vil under ingen omstændigheder acceptere:

bh{
text-indent: 10px;
}

Er der en god forklaring på det? Er det et "tilfælde" at jeg har fået min <bh> tag til at virke eller hvad?

Mvh Jonas

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Din idé er god nok, men hvis det var mig ville jeg nok bare vælge at sætte min header i en span med classen "BlogHeader" så.

Jeg vil foreslå, at du bruger en class i stedet for at opfinde dit eget element, (dog en class på et headerelement, og ikke et span-element som Emil foreslår)

http://www.w3.org/TR/CSS2/text.html#propdef-text-indent
Her står: "Applies to: block-level elements"

Alle ukendte/ikke eksisterende tags i html gives som standard inline style lige som en span ( display: inline; ), hvorimod overskrifter som standard er block.level ( display: block; )

Indlæg senest redigeret d. 08.06.2006 09:58 af Bruger #3143
Det er ikke en god ide at lave dine egne tags.
Browsere vil helst følge en standard, og du kan ikke regne med at de vil vise dit tag.

kan det overhovedet lade sig gøre at lave sit eget tag? :S

Jeg tror jeg laver en class istedet og så.

Men ja det kan åbenbart godt lade sig gøre at lave sit eget tag. I mit stylesheet lavede jeg <bh> ved at sige:

bh{
font-size: 2em;
color: #FFFFFF;
}

og når jeg så brugte <bh> i min kode virkede det, bortset fra det med indrykning (text-indent).

Det er ikke en god ide at lave dine egne tags.
Browsere vil helst følge en standard, og du kan ikke regne med at de vil vise dit tag.

Ja, du kan lave lige hvad du vil på din side, den bliver så bare ikke valid, og virker måske ikke altid ;)

t