Copyright & programnavn

Tags:    delphi

<< < 12 > >>
Er der nogen der kan fortælle mig hvad "copyright" gør, og om det er noget man skal have tilladelse til og hvor man skriver det osv. ??

Og måske om der er nogen der har en idé til et navn til et program der kan lave autorun-programmer til cd'er ?



13 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
-Copyright gør sådan at ingen har lov til at tage noget fra dit program/hjemmeside mm.
-Du skal bare skrive Copyright © by (dit navn)
-Du skal ikke have nogen tilladelse til det
-Bare sæt det der hvor du vil. Måske i About boxen i dit program eller i bunden af din hjemmeside

Navn til dit program:
-AutoRunner
-ProgAuto
-AutoRunProg
-ESH-Auto runner

;)

Held og lykke :)

MVH.
ALA





Copyright gør sådan at ingen har lov til at tage noget fra dit program/hjemmeside mm.
-Du skal bare skrive Copyright © by (dit navn)
-Du skal ikke have nogen tilladelse til det
-Bare sæt det der hvor du vil. Måske i About boxen i dit program eller i bunden af din hjemmeside


Du er HELT sikker på at man ikke skal have nogen tilladelse, ikke?? :)

Men skriver man egentig ikke
Copyright (c) 2002 by [navn] ??

Gør copyright også at ingen andre kan bruge ens programnavn??

Navn til dit program:
-AutoRunner
-ProgAuto
-AutoRunProg
-ESH-Auto runner


Hvordan kan jeg vide at ingen andre har brugt nogle af de navne (eller et andet navn jeg finder på)?




Hvordan kan jeg vide at ingen andre har brugt nogle af de navne (eller et andet navn jeg finder på)?


Som regel er der ingen omfattende copyright over et navn, som i hvert fald ikke er blevet berømt. F.eks. kan jeg sagtens lave et program og kalde den Webwriter ligesom Stones Webwriter. Stone kan jo ikke bare sige at han ejer navnet. Sålænge det ikke er et navn, som f.eks. Windows, sker der nok ingenting. Så har du lige så meget ret til at bruge navnet som andre.

Andreas Andersen
www.friserverplads.dk/asp-nuke/




Hvordan kan jeg vide at ingen andre har brugt nogle af de navne (eller et andet navn jeg finder på)?

Som regel er der ingen omfattende copyright over et navn, som i hvert fald ikke er blevet berømt. F.eks. kan jeg sagtens lave et program og kalde den Webwriter ligesom Stones Webwriter. Stone kan jo ikke bare sige at han ejer navnet. Sålænge det ikke er et navn, som f.eks. Windows, sker der nok ingenting. Så har du lige så meget ret til at bruge navnet som andre.

Andreas Andersen
www.friserverplads.dk/asp-nuke/


Jeg prøver bare at søge efter nogle navne på Google; så kan jeg se om der findes programmer med disse navne.



Angående copyright er der nogle regler som du skal lægge mærke til. Navnet kan du godt, hvis det
ikke er et almindelig navn. Feks. skrev Andreas Andersen at navnet webwriter kunne du godt bruge, men du måtte bare ikke kalde det Stone webwriter da stone er et firma navn. Windows må du også godt kalde det. Man kalder det bare noget foran så det ikke bliver forvirret for den enkelte forbruger. Microsoft lavede jo dos systemet, men andre har jo også brugt dos navnet.

Hvis du har laver en historie eller sætter billeder ind i dit program som du selv har skrevet med egne ord, eller billeder som du har taget med et kamera, det vil blive sat copyright på. Man kan så angive om andre har tilladelse til at benytte dem.

Skærmbilleder du selv har designet, der ikke ligner andre kan også gå med ind i det.

Men betydning af Copyright skal siges at andre ikke må kopiere dit program, billeder, tekster uden at du har angivet dette.

Jeg læste et sted at Mozart havde ikke copyright på hans tekster.




angående autorun

hvis du vil autorunne fra cdrom:
lav en ini fil der skal ligge på cdrommen den hedder autorun.ini. der skal stå:
Fold kodeboks ind/udKode 


Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com



Angående copyright er der nogle regler som du skal lægge mærke til. Navnet kan du godt, hvis det
ikke er et almindelig navn. Feks. skrev Andreas Andersen at navnet webwriter kunne du godt bruge, men du måtte bare ikke kalde det Stone webwriter da stone er et firma navn. Windows må du også godt kalde det. Man kalder det bare noget foran så det ikke bliver forvirret for den enkelte forbruger. Microsoft lavede jo dos systemet, men andre har jo også brugt dos navnet.


Det er jeg nu ikke så sikker på at du har ret i. Der er også noget som hedder (TM), eller registered Trademark, hvilket betyder at et givet navn er registreret som tilhørende en givent firma. F.eks. Windows. Det mener Microsoft er et Trademark og har før sagsøgt folk for at "have misbrugt" navnet. Man skal være forsigt med at navngive sine programmer og lige undersøge først om et bestemt navn allerede er registreret, hvilket godt kan være besværligt. Når det er sagt skal så også siges at der næppe er nogen som slæber en i retten med det samme, selv ikke Microsoft, hvis de mener at man har forbrudt sig.

Generelt, så mener jeg at kunne huske, at trademarks kun kan bruges på ualmindelige ord, altså ord som ikke forekommer i daglig tale. Der har været nogle sager om det i løbet af årene. I det nævnte eksempel ovenfor har MS f.eks. tabt de par gange de har forsøgt sig med Windows varemærket, da det er et almindeligt forekommende ord i det engelske sprog.

--
Thomas Due
tdue@mail.dk




Generelt, så mener jeg at kunne huske, at trademarks kun kan bruges på ualmindelige ord, altså ord som ikke forekommer i daglig tale. Der har været nogle sager om det i løbet af årene. I det nævnte eksempel ovenfor har MS f.eks. tabt de par gange de har forsøgt sig med Windows varemærket, da det er et almindeligt forekommende ord i det engelske sprog.


Det har du helt ret i, jeg kunne ikke rigtig udtrykke det da jeg skrev beskeden. Men det var ihvertfald det jeg lærte da jeg gik på edbskolen.

Jeg har engang været med til at udvikle et program, hvor vi prøvede at panterede noget fra skærmbilledet. Så det er noget man også kan prøve.




Der er også noget som hedder (TM), eller registered Trademark


Trademark (Varemærke) og Registered Trademark (Registreret Varemærke) er så absolut ikke det samme.
Hvis vi siger Udvikleren.dk, nu er Udvikleren i sig selv et ganske normalt ord, dette kan hermed ikke angives som varemærke, men derimod kan "udvikleren.dk" registreres. Når man registrerer et varemærke har man lov til at sætte (R) eller fx "Reg. Varemærke" ved sit varemærke, og dermed fortælle folk, dette navn har JEG registret, derfor må DU ikke bruge det uden MIN tilladdelse.
Derimod bliver et varemærke automatisk genereret, hvis jeg kan sige det således. For eksempel er "Udvikleren.dk" automatisk et varemærke da det er navnet på et produkt, altså, dette website.
Det kræver at navnet er unikt, og ikke et ord som findes i en dansk ordbog (hvis det vel at mærke er et firma placeret i DK).

Efter hvad jeg tror skal man dog have et CVR nummer, dvs. et firma, for at have mulighed for at blive indehaver af et varemærke.

Windows er et normalt engelsk navn, og må derfor bruges i diverse tekster. Microsoft har ingen mulighed for at sagsøge en komponist hvis denne bruger ordet "windows" i personens tekst - selvom det er et varemærke. Det kan så bruges under "Microsoft Windows", dette må hermed ikke misbruges eller på anden måde skabe vanrøgt over virksomheden.


- egern



Nåå ja, lige med hensyn til Copyright, så har du automatisk copyright på et produkt du laver, indtil 60 år efter du dør eller sådan noget lignende ;) Det koster ikke noget, modsat reg. varemærke.


- egern



<< < 12 > >>
t