Spil i Delphi

Tags:    delphi


Hej,

Kan man i Delphi lave et spil som virker efter samme principper som
f.eks. Red Alert 1, Red Alert 2 og Tiberian Sun. De bruger alle nogle filer
ved navn *.mix som indeholder _ALLE_ informationer om f.eks. Bygninger, køretøjer,
fly og Personer. Det er et stort projekt og den første det kan lave en løsning der
kan alt det med *.mix filerne og sådan noget så får de 250 UP(Kan kun give 200 her).

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

PS. Hvis det kan hjælpe så kan *.mix filerne til Red Alert-1 og 2 samt Tiberian Sun.



9 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er bare et database system Westwood har designet, der er ikke noget specielt ved det på nogen måder.


Mvh,

Thomas Nielsen



Det er bare et database system Westwood har designet, der er ikke noget specielt ved det på nogen måder.


Mvh,

Thomas Nielsen


Grunden til at jeg vil gøre det er at det ville blive nemmere at lave
nye enheder og bygninger, og gøre .exe filen mindere.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Det er bare et database system Westwood har designet, der er ikke noget specielt ved det på nogen måder.


Mvh,

Thomas Nielsen

Grunden til at jeg vil gøre det er at det ville blive nemmere at lave
nye enheder og bygninger, og gøre .exe filen mindere.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

Lav dit eget system...
-
neuroman? det' da mig :D
Aloha - Er du fresh???



http://www.geocities.com/SiliconValley/8682/cnc.html'
det kan vidst hjælpe dig
-
neuroman? det' da mig :D
Aloha - Er du fresh???



http://www.geocities.com/SiliconValley/8682/cnc.html


Fatter _IKKE_ en skid af det.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Hvorfor ikke bare ligge spil-dataene i en Zip-fil, ligesom Quake.



Hvorfor ikke bare ligge spil-dataene i en Zip-fil, ligesom Quake.


.MIX filer er 3 gange mindere

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Hvorfor ikke bare ligge spil-dataene i en Zip-fil, ligesom Quake.

.MIX filer er 3 gange mindere

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.


Nu kan du jo kun sammenligne størrelsen på 2 forskellige formater hvis de indeholder de samme data! Ellers vil denne sammenligning være irrelevant.

Når det så er sagt så er ideen med zip filer faktisk ikke særlig dårlig (og brugt i flere forskellige spil).

Det kunne også være at der fandtes nogle OpenSource projekter som kan noget af det du gerne vil. Prøv evt. at søge på http://sourceforge.net/

Hvis du ikke har nogen erfaring med at lave spil så kan det da godt være at du skulle starte i det lidt mindre. Jeg mener dog ikke at du skal opgive ideen men du skulle i stedet for starte med at udvikle en applikation som kan åbne i fuldskærms størrelse ved hjælp af DirectX eller OpenGL. Når du så kan det så kunne du gå videre med at tegne grafik (Tekst, billeder, anim osv.) på skærmen.
Det kunne også være at du vil bygge dit eget grafik bibliotek med optimerede funktionalitet til udskrivning af fonte, anim, bitmap, jpg og gif (måske med ekstra funk. til alpha-blend, transparent-blit, rotate, warp osv.). Så skal du kunne "læse" input fra keyboard, mus, joystic etc. Der efter kommer der music, effekter (MP3, WAV eller anden). Det kunne også være at du vil ha' at det skal kunne spillet på nettet og så kommer der implementering af PTCP/IP, DirectPlay eller tilsvarende.

Når du så endelig kan alt dette så skal du til at bygge din "engine" til at styre dine maps, units, tid, input, lyd og grafik. Det er faktisk før her du vil få en nogenlunde idé om hvad du skal bruge af data i DIT ".MIX" format. Og du SKAL regne med at lave det om MANGE gange inden at du har et færdigt produkt.

Ud over de ting jeg har nævnt er der selvfølgelig mange, mange andre ting der skal tages højde for.
Det lyder måske som en uoverkommelig opgave, men hvis du starter med en mindre opgave og arbejder dig op der fra skal det nok gå. Du kunne evt. få nogle flere til at hjælpe dig så i tager hver jeres del af projektet!

Jeg håber ikke dette helt har taget vejret fra dig for det var ikke meningen. Jeg ville dog blot forklare dig at du har en KÆMPE opgave foran dig men jeg tager hatten af for dit forsøg.....
Men humlen af det hele var at fortælle dig at du ikke allerede nu, behøver at bestemme dig for hvilket data format du skal bruge.

God fornøjelse
Michael.



Hvorfor ikke bare ligge spil-dataene i en Zip-fil, ligesom Quake.

.MIX filer er 3 gange mindere

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

Nu kan du jo kun sammenligne størrelsen på 2 forskellige formater hvis de indeholder de samme data! Ellers vil denne sammenligning være irrelevant.

Når det så er sagt så er ideen med zip filer faktisk ikke særlig dårlig (og brugt i flere forskellige spil).

Det kunne også være at der fandtes nogle OpenSource projekter som kan noget af det du gerne vil. Prøv evt. at søge på http://sourceforge.net/

Hvis du ikke har nogen erfaring med at lave spil så kan det da godt være at du skulle starte i det lidt mindre. Jeg mener dog ikke at du skal opgive ideen men du skulle i stedet for starte med at udvikle en applikation som kan åbne i fuldskærms størrelse ved hjælp af DirectX eller OpenGL. Når du så kan det så kunne du gå videre med at tegne grafik (Tekst, billeder, anim osv.) på skærmen.
Det kunne også være at du vil bygge dit eget grafik bibliotek med optimerede funktionalitet til udskrivning af fonte, anim, bitmap, jpg og gif (måske med ekstra funk. til alpha-blend, transparent-blit, rotate, warp osv.). Så skal du kunne "læse" input fra keyboard, mus, joystic etc. Der efter kommer der music, effekter (MP3, WAV eller anden). Det kunne også være at du vil ha' at det skal kunne spillet på nettet og så kommer der implementering af PTCP/IP, DirectPlay eller tilsvarende.

Når du så endelig kan alt dette så skal du til at bygge din "engine" til at styre dine maps, units, tid, input, lyd og grafik. Det er faktisk før her du vil få en nogenlunde idé om hvad du skal bruge af data i DIT ".MIX" format. Og du SKAL regne med at lave det om MANGE gange inden at du har et færdigt produkt.

Ud over de ting jeg har nævnt er der selvfølgelig mange, mange andre ting der skal tages højde for.
Det lyder måske som en uoverkommelig opgave, men hvis du starter med en mindre opgave og arbejder dig op der fra skal det nok gå. Du kunne evt. få nogle flere til at hjælpe dig så i tager hver jeres del af projektet!

Jeg håber ikke dette helt har taget vejret fra dig for det var ikke meningen. Jeg ville dog blot forklare dig at du har en KÆMPE opgave foran dig men jeg tager hatten af for dit forsøg.....
Men humlen af det hele var at fortælle dig at du ikke allerede nu, behøver at bestemme dig for hvilket data format du skal bruge.

God fornøjelse
Michael.


Du får 50 UP for det. Thanks.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



t