Flersproget hjemmeside

Tags:    asp

Hej mennesker,

Jeg skal igang med en ny mellemstor side, hvor der skal være mulighed for at vælge sprog. Nu er mit spørgsmål bare, hvordan jeg gør det nemmest, hvis jeg fx først laver det hele i dansk og derefter senere vil tilføje nye sprog.

Jeg er ganske udemærket til ASP, MySQL, filhåntering mv, så jeg mangler bare ideen til hvordan jeg skal løse det her.

Jeg har tænkt over noget med, at alle sætninger osv. skrives i en database eller en txt fil, hvor man så hver gang "trækker" den rigtige sætning ud, men jeg ved ikke om det er for krævende for serveren hvis siden er meget besøgt. Nogen der har nogle gode ideer?

10 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg ville foreslå at når man vælger et sprog, så starter der en session eller der bliver lagt en cookie som har navnet på det pågeldene sprog, så er det bare at lave en If-Then sætning:
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg har selv brugt det på den måde. bare hvor den selv fandt browserens sprog, så man ikke selv skulle vælge.

Men så skal du bare lave en .TXT fil som indeholder noget lignene det her:

Fold kodeboks ind/udKode 

Og når du så skal hente det igen:

Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis du ikke selv kan forstå det, kan jeg godt lave det for dig, så skal du bare sende de filer det skal virke på. ;)

Nu arbejder jeg selv i PHP kommer derfor ikke med et eksempel.
Men i PHP ville jeg da bare sørge for at sætte alt tekst ind i din database. Til for eksempel forsiden. Ville jeg lave to felter. id: 1 og id 2. id 1 skal indholde forsiden på dansk. Id 2 på engelsk!

Vælg så med php hvilket felt der skal loades!

Indlæg senest redigeret d. 02.06.2006 09:40 af Bruger #5097
du kunne vel gemme alt generalt tekt i en ini fil eller text fil og så have en af disse filer for hvert land.

så ville de bare være et spørgsmål om at gøre brug af den rigtige fil, eftersom jeg ikke kan asp kommer der ikke noget eksemple men lidt pseudo.

loadLanguageFile('english');
/*antag at variablerne $side $af bliver sat til page og of*/
print($side.' 1'.$af.' 10');

loadLanguageFile('dansk');
/*antag at variablerne $side $af bliver sat til side og af*/

det ovenstående ville så under antagelsen udskive
page 1 of 10
side 1 af 10

og det kunne du så gøre med hele dit interface, endvidere eftersom det er en tekst/ini fil kan du måske få folk der kan andre sprog til at laver versioner af tekst/ini filen i deres sprog og sende den til dig.

NB:Selvfølgelig kan dette også godt skrives ind i en database, man kunne f.eks have et felt for hver variable+1 for sproget, også en række for hvert sprog.

Man kunne evt. også udvide med funktioner? Som f.eks. opdateretIndlaeg(tid, navn) som f.eks. kunne se sådan her ud:
ASP/JScript:
Fold kodeboks ind/udKode 

ASP/VBScript:
Fold kodeboks ind/udKode 

Med sprog sat til "DK" vil opdateretIndlaeg("2006-06-01-13-42-14", "Test_Bruger") give
[Denne post blev opdateret d. 01-06-2006 13:42 af Test_Bruger]
Og med sprog sat til "EN" give
[This post was updated the 06-01-2006 13:42 by Test_Bruger]

Dette kan selvfølgelig udvides med forskellige formater af tiden osv., men var bare ment som et lille eksempel

Ja, men jeg har brug for at hele siden skal kunne skifte sprog. Dvs der er måske brug for 200 felter eller hvordan det nu skal arrangeres.

Forestil dig, at denne side skulle kunne skifte sprog, så skulle ting som "Side 1 ud af 1" og "Denne post blev opdateret d. 02-06-06 09:40 af Shafh" alle sådan nogle ting skal jo være i databasen.

Er der ingen der har en smart metode?

du kunne vel gemme alt generalt tekt i en ini fil eller text fil og så have en af disse filer for hvert land.

så ville de bare være et spørgsmål om at gøre brug af den rigtige fil, eftersom jeg ikke kan asp kommer der ikke noget eksemple men lidt pseudo.

page 1 of 10
side 1 af 10

og det kunne du så gøre med hele dit interface, endvidere eftersom det er en tekst/ini fil kan du måske få folk der kan andre sprog til at laver versioner af tekst/ini filen i deres sprog og sende den til dig.

NB:Selvfølgelig kan dette også godt skrives ind i en database, man kunne f.eks have et felt for hver variable+1 for sproget, også en række for hvert sprog.

page 1 of 10
side 1 af 10

Det var lige præcis sådan noget jeg havde tænkt mig. Mener du så også, at indholdet af filen så skulle se sådan her ud ca:

Den danske udgave:

side=side
af=af

Den engelske udgave:
side=page
af=by

osv ?

Er der nogen der kan komme med et eksempel på, hvordan man så hiver den rigtigt linje ud af txt / ini filen?

Det var sådan jeg ville gemme det, men eftersom jeg ikke kender asp kan jeg jo ikke sige om det er fornuftigt.

Nåh ja sgu da, genialt :D

Den havde jeg ikke tænkt på. Tak for hjælpen alle sammen, jeg deler points'ne lige op over dem jeg føler har hjulpet mig udover det jeg vidste i forvejen :)

Hej mennesker,

Jeg skal igang med en ny mellemstor side, hvor der skal være mulighed for at vælge sprog. Nu er mit spørgsmål bare, hvordan jeg gør det nemmest, hvis jeg fx først laver det hele i dansk og derefter senere vil tilføje nye sprog.

Jeg er ganske udemærket til ASP, MySQL, filhåntering mv, så jeg mangler bare ideen til hvordan jeg skal løse det her.

Jeg har tænkt over noget med, at alle sætninger osv. skrives i en database eller en txt fil, hvor man så hver gang "trækker" den rigtige sætning ud, men jeg ved ikke om det er for krævende for serveren hvis siden er meget besøgt. Nogen der har nogle gode ideer?

Hej Martin

Jeg bruger PHP-Nuke. PHP-NUke er en fin løsning til flersprogede hjemmesider!
Renas, kusca.com

Okay, kan du lige komme med et eksempel på hvordan det er? Nu har jeg jo ikke lige PHPNuke desværre

t