Linieoptælling i editor

Tags:    delphi

Hej.

Jeg er i gang med at lave en editor, og jeg vil gerne have, at den skal tælle linierne ude til venstre (ligesom WebCoder). Men jeg må indrømme, jeg ikke rigtigt kan finde ud af det. Lige nu ser det helt håbløst ud, men det er bare fordi jeg prøver mig frem. Jeg kan godt få den til at tælle et tal, men hvis man bruger min metode siger den bagefter noget med:

'1
2' er ikke et gyldigt tal

... og det er jo selvfølgelig rigtigt.

Fold kodeboks ind/udKode 


Jeg ved godt, der er mange procedurer som ikke virker, bl. a. 'find', men dem bedes I ikke kommentere :D



10 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg forstår godt du ikke kan finde ud af det med ren koder ;) . Men ren koder er det jo også helvedes svært. Heldigvis findes der et komponent som kan lave en editor som ligner fuldstændig TSW WebCorders!

Til og med at du kan få editoren til at have givet vær linje et nummer kan du også få editoren til at highlighte alle html, css og php koder så det rigtigt bliver en fed editor :D

Kompomentet hedder synedit og kan hentes her:
http://synedit.sf.net/


Hvordan du så får numrene frem gøres sådan her:
http://udvikleren.dk/Thread.aspx?f=2&t=2897




Hvis du vil lave noget ala Webcoder skal du nok bruge SynEdit, som Shafh siger. Den komponent er også den Kasper(TSW) bruger i WebCoder...



Jamen jeg vil hellere lave det selv end at bruge et program, det lærer jeg jo ikke noget af :S



Hmm okay ;) Så sige jeg held og lykke :D

PS (Det er ikke et program. Det er et komponent)



Indlæg senest redigeret d. 31.05.2006 14:01 af Bruger #5097
Ikke mere Morten. Han er gået helt væk fra Delphi!



Det ved jeg godt, Shafh, men han bruger den i sin seneste version af Webcoder...



Jeg kan ikke delphi, men i min editor løste jeg problemet ved at have to vinduer ved siden af hinanden, et til linie numre mm. og et til selve teksten.



Hmm. Bertels metode tror jeg ikke er så snart. Hva vil du så gøre når siden indholder så meget tekst at man skal scroole? Så skal den anden jo også scroole! Tror man ku få en del problemmer på den måde!



Bertels metode virker. Jeg har brugt den for nogle år siden, og det er relativt nemt at styre. Man ændre bare det nummer vinduet med nr. starter med hvis der scrolles.

Desværre har jeg ikke lige koden. Man opretter som Bertel skriver bare en tekst kontrol til linie nr. og en til tekst.

Med Venlig Hilsen
Janus S. Andersen



Det er ret let at få de to vinduer til at scrolle i takt.

Og det er naturligvis sjovere at lave sin egen edit box ud af et simpelt vindue, end at importere en færdig komponent.



t