Igang med ASP.

Tags:    asp

Hejsa allesammen ..

Jeg kunne godt tænke mig at komme i gang med ASP programering.

Men har lige nogen spørgsmål:

Er der nogen gode bøger, helst danske! (!!)

Hvorfor ASP istedet for PHP?

Har hørt nogen om der er nogen komponenter i ASP, hvordan er det lige det hænger sammen, med hvad de forskellige hostmarstere understøtter?

er det muligt at køre ASP server på Linux?

Hhåber der er nogen der kan hjælpe mig med et par seriøse svar.

MvH Dan :)

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Okay :)

omkring det med
COM objecter, det er tit folk snakker om "Jmail" eller en eller anden form for upload Komponenter, skal man bruge en eller anden spec. Komponenter for at man kan lave upload scripts etc.? er det så i helhed mere "løst" at programere i PHP end i ASP

Har aldrig prøvet VBscript, eller lign. men det her kunne da blive en start på det :)

Jeg må indrømme at jeg ikke helt ved hvad du mener med "løst".

Men forskellen er måske at der kommer en masse løsninger indbygget i PHP, som mangler i en "nøgen" ASP, altså ASP uden udvidelser med komponenter.

JMail har en masse smarte ting, men du kan godt bruge den fra PHP, hvis du kører PHP på en Windows server og kan installere komponenter på serveren. Men det er jo samme vilkår for ASP ... du skal køre denne på Windows server og have mulighed for at installere JMail inden du kan bruge den.

Hvis du spørger om hvad jeg syntes er bedst, så vil jeg sige at PHP (særligt version 5) giver mulighed for på en nemmere måde at lave bedre kode, og så er PHP open source med hvad det giver af fordele og ulemper, det er gratis og du finder tons af gode eksempler og rigtig mange fine resourcer direkte fra hestens mund: www.php.net

Men derfor kan ASP godt bruges, men det er en forladt platform, så der sker ikke megen udvikling. ASP.NET er fremtiden som forlænger ASP arven, men det er en helt anden historie :D

Ved godt PHp er rigtig godt, men er træt af ikke at fatte noget af det, har bøvlet med det i så lang tid nu, og vil prøve noget nyt, er gået kold i php

Så vil jeg anbefale dig bogen "Grundlæggende programmering i ASP" af Ole Kristian Mose (forlag: Globe)

Tag et kig her: http://www.html.dk :D

Direkte til ASP Tutorials-sektionen: http://www.html.dk/tutorials/asp/

God fornøjelse! :D

Indlæg senest redigeret d. 02.07.2006 00:06 af Bruger #1927
"ASP istedet for PHP", 2 grunde jeg kunne finde:

Hvis du i forvejen kender til VB (Visual Basic) eller VBScript, er ASP måske mere naturligt end PHP.

Hvis du af en eller anden grund er tvunget til at bruge ASP.

"Komponenter i ASP":

ASP bruger COM objecter, så du kan bruge de fleste ting du normalt kunne bruge i Windows applicationer og VBScripts.
Du kan også lave komponenter selv eller udvide med komponenter du har hentet på nettet.
Det samme kan du dog også nogle (hvis ikke alle) versioner af PHP, så det taler ikke mere for ASP end PHP.

"ASP på Linux":

Du kan ikke køre den rigtige Microsoft ASP på en Linux, uden at du kører Wine eller en virtuel maskine, og så har du i større eller mindre grad det meste af Windows kørende på den ene eller den anden måde.

Du kan dog køre ChiliASP eller hvad den hedder, som er en ASP engine som støtter det meste af ASP syntaxen og funktionerne, men blandt andet netop det med komponenter fungerer ikke (på samme måde ihvertfald).

Bøger kommer der nok en bunke henvisninger til i løbet af nogle timer :D

Okay :)

omkring det med
COM objecter, det er tit folk snakker om "Jmail" eller en eller anden form for upload Komponenter, skal man bruge en eller anden spec. Komponenter for at man kan lave upload scripts etc.? er det så i helhed mere "løst" at programere i PHP end i ASP

Har aldrig prøvet VBscript, eller lign. men det her kunne da blive en start på det :)

Ved godt PHp er rigtig godt, men er træt af ikke at fatte noget af det, har bøvlet med det i så lang tid nu, og vil prøve noget nyt, er gået kold i php

t