Sæt 'lokal' font

Tags:    delphi

Hej,

Jeg er ved at lave et program som notesblokken, men det skal dog kunne en minimal smule mere. Det skal bl. a. være, så man kan markere en del af den tekst, man skriver, og så enten i en dialog boks eller ved at trykke på en knap skifter farven / skrifttypen, på den tekst man har markeret.

Jeg er lige startet på Delphi, så I må ikke grine af min kode ;)

Unit1.pas
Fold kodeboks ind/udKode 


Unit1.dfm
Fold kodeboks ind/udKode 




6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Går ud fra du bruger en RichEdit. Der kan du bruge RichEdit1.SelAttributes.

Når du har skrevet det popper der en kasse frem hvor du kan se de forskellige muligheder du har, såsom Font, Color osv.
Følgende skulle gerne ændre på den markerede teksts font...(ikke testet).

if FontDialog1.Execute then Richedit1.SelAttributes.Font:= FontDialog1.FontName;

Du skal så lige huske at tilføje en FontDialog til din form.



Indlæg senest redigeret d. 28.05.2006 09:04 af Bruger #3275
Hej Jonas, det er mig igen, selvom jeg denne gang er under et andet brugernavn. Der gik desværre noget galt med min forrige bruger, jeg kunne kun logge ind en gang, og så sagde den, at den ikke kunne finde brugeren for resten af pengene :(, og når jeg beder om at få tilsendt mit password sender den til en e-mail, jeg aldrig har indtastet :S. Men mange tak for dit svar :D

Dog skulle den linie, du skrev, ændres til:

Richedit1.SelAttributes.Name := FontDialog1.Font.Name;

Men det fandt jeg hurtigt selv ud af :)

Jeg har lige et til spørgsmål. Hvis jeg gerne vil ændre på stilen (Font.Style), hvad skal jeg så gøre? Når jeg prøver med følgende linie:

Richedit1.SelAttributes.Style := fsBold;

... Så siger den:
[Error] Unit1.pas(107): Incompatible types: 'TFontStyles' ad 'TFontStyle'
[Fatal Error] WebEdit.dpr(5): Could not compile used unit 'Unit1.pas'

Det betyder vel bare, at fsBold ikke er en gyldig værdi for Style, men så kan jeg ikke lige regne ud hvad jeg skal gøre :S



det er fordi den skal hedde:

Richedit1.SelAttributes.Style := [fsBold];

og ikke:

Richedit1.SelAttributes.Style := fsBold;



Det var bare fordi, jeg prøvede mig frem, har også prøve med kun fsBold, altså uden firkantparenteser, men så får jeg den samme fejl.



Hov, læste dit indlæg omvendt :S Troede du mente, der ikke skulle være parenteser, men ja nu virker det :D Tak!!



Hov, læste dit indlæg omvendt :S Troede du mente, der ikke skulle være parenteser, men ja nu virker det :D Tak!!


No problem :D



t