Vis æ, ø og å på min side

Tags:    html css

Har undret mig at sommetider (ret ofte) ikke kan se æ, ø og å på min side i FF. Og det kan ikke kun være FF, for går jeg med det samme hen på eksempel. udvikleren.dk kan den godt se æ, ø og å.

Istedet for æ, ø og å skriver den et "?". Eksempel er vil Æble stå sådan: ?ble

Siden kan iøvrigt heller ikke vise mere ukendte tegn såsom: ©

Kan det være noget med mine html koder?

Indlæg senest redigeret d. 22.05.2006 23:42 af Bruger #5097
7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ja, enkodningen må være forskellig fra den angivne (charset). Ofte vil det kunne fikses ved at skifte til (imellem) ISO-8859-1 eller (og) UTF-8.

Hvis du bruger & aring; som å og & oslash; som ø og & aelig; som æ så kan det vises i alle browser!

Uden mellemrum mellem & og a...

Indlæg senest redigeret d. 23.05.2006 13:30 af Bruger #6791
Så at det var når du skriver noget i dit nyhedssystem og æ ø og å forsvinder, sikker på databasen kan tage de danske bogstaver? Tjek i phpmyadmin om der viser æ ø og å der.

Hej decko. Det var faktisk ikke det jeg tænkte på da jeg skrev dette indlæg. Der tænkte jeg mere hvorfor der alle steder, sommetider, mangler æ, ø og å og der istedet er et "?". For tiden skal jeg lige sige jeg prøver det Allan Rasmussen sagde og har tilføjet:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
i sidens head. Er det ikke den rigtige måde? :S

Men btw. undre jeg mig også over det Jonas(decko) sagde. Indlæg #2 på denne side har eksempel det problem:
http://www.shafh.dk/news/kommentar.php?id=14

Men tror ikke det er databasen. Hvorfor skulle de andre indlæg så godt kunne indholde æ ø og å? Btw. Alt tekst på min side hentes fra phpmyadmin og det er kun i kommentarsystemet jeg har oplevet problemet. Mystisk ik? :D

Du har tilsyneladende forskellige enkodninger på siden, så der er problemer, hvad enten du angiver den som ISO-8859-1 eller UTF-8. Da det er kommentarerne der giver problemet (hvilket bestemt ikke mystisk, nej ;-)), kunne du evt. specificere hvilken enkodning du vil have vha. accept-charset på form-elementet -- men jeg ville nok foretrække Jans løsning, med at bruge entiteter i stedet.

Allan forstår ikke helt hvad du siger :D

Men kan være jeg skal kigge på hvad jan siger. Bruger netop Formularer til at oprette og rette disse filer så det ville være muligt. Men kunne måske gøre loadningen langsommere? :S

Det virker vist ;)
Hvis det er i orden vil jeg lige lade min side køre et par dage mer for lige at se om det slet ikke sker mer!

t