"index.php?action=noget"

Tags:    php

Hvordan er der lige det virker? for jag forstyr det sq ikke helt :-/
der er også nogen steder hvor der står
fx. "index.php?p=noget"

Nogen der kan forklare mig lidt om det?

og hva' nytte gør det i forhold til et normalt link

10 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
så kunne du fx lave dine links sådan: <a href="index.php?id=profil">
også bare med links og billedere os.

Så laver du noget php på din side som ser sådan her ud:
<?php
$id = $_GET["id"]; // henter det som id er = (fx profil)
if ($id == "profil") {
echo "Her er min profil";
} elseif ($id == "links") {
echo "Her er mine links";
} elseif ($id == "billeder") {
echo "Her er mine billeder"; }
else {
echo "Forside"; // hvis id'et er tomt, så skriver den bare forsiden
}
?>

På den måde, kunne du få fx få mysql til at åbne forskellige ting.

Indlæg senest redigeret d. 18.05.2006 17:36 af Bruger #7826
Ideen med at nogle sider eksempel udvikleren.dk har noget tekst efter selve hjemmeside-filen er at det er data som kan bruges af php/asp i siden.

Du kan med koden her i php få informationerne så du kan gemme dem i en variabel og bruge den til hvad du nu ønsker:

$variabel = $_GET["feltnavn"];
feltnavn er det teksten skal komme fra. Eksempel vil feltet i denne kode være "hej": http://www.hjemmeside.dk/index.php?hej=1

En metode hvor det eksempelvis er smart at bruge denne kode er eksempel hvis du skal lave en hel masse tekstsider. Og i stedet for at lave en fysisk side til vær kunne man lave et enkelt system hvor linken er:
http://www.hjemmeside.dk/tekstside.php?side=omsiden
Så kan du med eksempelvis en if else sætning finde om der $_GET["side"]; indholder "omsiden". Gør den det kan du med php få den til at skrive noget tekst. Og hvis der står noget andet såsom "kontakt" så skulle en anden tekst komme frem. Kunne evt. laves med MySQL. :D

Her på siden har eksempelvis vær tråd en link. Og for ikke at kasper har skulle siddet og lavet en fysisk side til vær har han bare lavet sådan en funktion hvor id'et altså åbner de forskellige tråde.

Meget let og bruge, og virkelig brugbart. Kan selvfølgelig også bruges til andre ting som folk skal kunne linke til! Skal folk ikke linke bør man bruge session. (eks. login)

det kan forklares MEGET MEGET simpelt ;)

hvis vi nu siger du har nogle links der ser sådan her ud
Fold kodeboks ind/udKode 

så skal du have en fil til hver af de sider (nyheder.php brugere.php kontakt.php)

der hvor du vil have at de skal vises skriver du
Fold kodeboks ind/udKode 

det gør det meget nemmere for så har man sådan set kun en index.php du skal ændre på hvis du skal have flyttet noget et andet sted hen
altså det gør det nemmere at håndtere designet hvis det skal ændres ;) så skal du ikke lave om på alle 180 sider ;)

og som i nok kan høre bruger jeg mest den funktion til hvis jeg laver om på siden

Det er smartere at bruge switch istedet for en masse else if.

$page = $_GET['page'];
switch($page)
{
case "nyheder": include('nyheder.php');
break;
case "kontakt": include('kontakt.php');
break;
default: include('index.php');
break;
}

I default fortæller vi hvilken side der skal hentes hvis der ikke er defineret nogen i linket, altså hvis man bare går ind på index.php.

ved at have p=1 fx så kan man på en side have noget med hvis p er = 1 så skriver den fx hej ig hvis den er = 2 så skriver den hej hej.
Eller i formler kan man "overføre" ting fra en side til en anden side på den måde...

Det forstår jeg heller ik helt :D

Hvis jeg har en blog, med fx. 3 under sider "Porfil, links og billeder" hvordan vil du så ha jeg skal lave linksne? :-/

øhm, bare skriv stien til filerne

der skulle selvfølgelig ikke være skråstreg i index.php?page=EtEllerAndet ;)

..fortsat

Fold kodeboks ind/udKode 

Indlæg senest redigeret d. 27.05.2006 13:26 af Bruger #4985
Det er noget af det mest simpleste :).. Jeg er meget enig med Jonas

t