Skriver ikke danske bogstaver såsom æ

Tags:    php

Hej,
jeg har dette irriterende problem. Efter jeg har flyttet server til en anden dansk, vil den ikke skrive æ, ø og å når man udskriver data fra mysql. Den gør det fint i alm tekst, men fra tabellerne i mysql, kommer den med mærkelige tegn, såsom Y(med streg igennem) og andre mærkelige tegn. Har fået af vide, at det er min kodnings skyld. Kan det være muligt?

- På forhånd tak.

4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du kigger i databasen med eksempelvis phpmyadmin, er der så danske bogstaver? Hvis der er det er det sansynligvis dine kode der er noget galt med, ellers kan det være opsætningen er deres server.

prøv at smid dette ind i headeren...

<meta http-equiv="Content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Har snakket med dem, og det er ikke deres servers opsætning, siger de. Men de siger dog, at andre på deres server har haft dette problem. Men ja, der vises æ, ø og å i databasen. Dog kun ved det, jeg har importeret som er tidligere skrevet på den forrige server. Det der bliver lagt ind i tabellerne, er der firkantede tegn ved istedet for æ, ø og å. Så det er både når man henter og skriver fra/til den..

Jeg havde selv det samme problem for ikke så lang tid siden. Tror det var fordi det danske tegnsæt ikke var slået til i php eller apache, men kan ikke huske det præcist, desværre.

t