jeg skal lave et jeopardy program... jeg har fået lavet selve layoutet... men mangler at vide hvordan man skriver til en fil... sådan at jeg kan have 3 kategorier og derfra skal der være random spørgsmål som man så manuelt kan udskifte ved hjælp af en tekstfil.. så man altså selv bestemmer spørgsmålene..mange tak f hjælpen på forhånd
Du kan jo lave noget avanceret stuff med XML filer og så'n.. Eller du kan jo bruge de gode gammeldags INI filer
. De er så dejligt lette at arbejde med. Her er noget til at skrive et par spørgsmål med, og så noget kode der indlæser alle dine spørgsmål som referencer, i en TStringList. Derfra er det let at vælge et spørgsmål (random) fra den stringlist, læse det fra Inifilen, og så bruge det i programmet. Husk "Inifiles" i din uses.
Skriv:
var
Ini: TIniFile;
begin
Ini := TIniFile.Create('myquestions.ini');
Ini.WriteString('Questions','Hvem har lavet Delphi?','Borland');
Ini.WriteString('Questions','Hvad er nyeste version af Delphi?','7');
Ini.Free;
end;
Nu skriver vi så noget kode der kan læse dine spørgsmål fra filen. Den tager simpelthen ALLE spørgsmål der er oprettet i din Ini fil, og tilføjer dem til en TStringList.
var
Ini: TIniFile;
QuestionList: TStringList;
begin
Ini := TIniFile.Create('myquestions.ini');
QuestionList := TStringList.Create;
Ini.ReadSections(QuestionList);
// Lidt kode til at vise hvordan du kan vise et spørgsmål og dets svar. Forudsætter at der er tilføjet mindst ET spørgsmål
ShowMessage('Spørgsmål: '+QuestionList.Strings[0]+'. Svar: '+Ini.ReadString('Questions',QuestionList.Strings[0],''));
Ini.Free;
end;
Jeg har ikke testet koden (sidder på skolen), men den burde virke, ellers må du lige spørge igen
--
Mvh.
Kasper (TSW)
Webmaster[Redigeret d. 06/02-03 12:14:09 af Kasper (TSW)][Redigeret d. 06/02-03 12:14:38 af Kasper (TSW)]