Apple eller PC??

Tags:    diverse

Hej!

Jeg skal her til august eller februar starte som IT-igeniør på DTU eller IHK, og jeg har hørt mig frem til at man skal have en computer der skal kunne trække en del, så jeg overvejer bare at købe en ny bærbar, har i forvejen en DELL inspiron 8600

Jeg er ret facineret af Apples computere og har længe overvejet købe en, men kan det betale sig? hvordan vil det være på studiet? ville der være perioder hvor min computer vil give problemer? eller kan man bare køre lige på og hårdt som alle andre? nogen der har erfaring med det?

Hilsen Kent

10 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kan aldrig betale sig at købe en Apple. Det er en mærkevarer og du betaler jo for designet og der sidder eksempelvis en intel processor i den.

Vil du køre mac på den?
Hvad bruger du den til?

Mac er i praksis mest egnet til specifikke opgaver som bl.a. grafik, videoredigering og musikredigering. Men eksempelvis spilleri og andre mindre opgaver er mac ikke den bedste til. Der findes nemlig ikke mange spil til mac, og det samme med programmer som laver små specielle ting. Det er vel op til hvad du bruger den til.
Mac ville selvfølgelig ikke give nogen problemmer. Mange dokumenter kan jo også åbnes på mac, men du skal tænke på at eksterne harddiske, mp3-afspillere, usb-memory'er og andet ikke altid vil kunne læses for mac, hvis den er formatteret på en windows pc!

Ellers begynder det jo at være muligt at installerer Windows sammen med mac på en apple-pc. Se denne video på gears hjemmeside.

Ville PC hvis du er fattig student som vil have god udnyttelse for billige penge. Men har du penge og er meget til design er jo mac fin nok.
Er personligt ikke særlig glad for mac. Linux er bedst. Mac sælger på designet, og folk skifter over og finder ud af at de sku ikke mange muligheder har ;) . Folk vil jo også gerne spille lidt og åbne sjove filer og sådan :D

Hej
lige mine strøtanker...

Apple har suverænt den lækreste brugergrænseflade i deres operativ system, ingen tvivl.

Deres hardware konfigurationer, virker heller ikke urimelige.

Prisen på tilsvarende hardware, fra f.eks. Dell er vel egentlig voldsomt højere, og Apple udvikler da trodsalt noget/en del, i modsætning til Dell der stortset er et fuldstændigt non innovativt firma.

Program udbuddet til en Mac er ikke så ringe som vil gøre det til, men start med at finde ud hvilke du skal bruge, og om de så eksistterer.

mit eneste virkelige minus ved en Mac, det kommer måske som et chok for nogle, det er fandme deres skærm! man sælger satme ikke bærbar med 15" skærm til over 20k, og forventer at kunderne er tilfredse med 900linjer i opløsning! Det er forlidt! alt forlidt!.

personlig har jeg en Thinkpad T30, den er 3 år gammel, og den virker upåklageligt.

husk når du køber at overveje hvor meget den skal bæres.

//Tröels

Sikke noget pjat Shafh.
Har selv en Mac, det er skam ikke kun mærkevarer, eller design.
Man betaler for et lækkert system, godt hardware, godt OS, og oveni det, et fedt design.

Synes min Mac er utrolig stabil, har ikke haft problemer med den.

Og Shafh, selvfølgelig vil du kunne bruge din eksterne harddisk, og din mp3 afspiller osv. på en Mac.

Men som der bliver sagt, vent til du er der, og ved hvad du skal bruge.

De nye MacBook Pro's er virkelige nogle arbejdsheste, det er helt sikkert!

Der er sikkert mange på studiet der i forvejen har en Mac, uden problemer!

Ja ok, men det jeg søger er overhovedet ikke en spille computer, men en arbejdshest, jeg har ikke vildt lyst til at, fx, købe dell's store bærbar (XPS) som er bygget til at spille på, tror man betaler ALT for mange penge for grafikken i stedet for performance, læste mig frem til at apples nye pro bærbar var pænt hurtigt... hmm jeg er stadigvæk splittet, for det er meget forskelligt hvad folk mener, så ville være rart hvis der var der gik på et studie som bruger nogen lunde samme programmer he he :)

Jeg ville nøjes med Dell'en indtil jeg var startet på studiet, og ved hvad der kræves af en computer på studiet, i starten er den sikkert udemærket. Så vidt jeg kan se er det en 1,7 GHz maskine med 512 MByte Ram?

Computere bliver hele tiden billigere, så du sparer en del ved at vente 3 eller 9 måneder.

Jeg tror at du vil få problemer med en Apple, men hvis du venter vil du være sikker.

>Jeppe

Jeg giver dig helt ret, det Shafh kommer med er vel de typiske fordomme ved MAC? Dem der udtaler sig kritisk er altid dem der egentlig aldrig rigtig har arbejdet med MAC, har selv flere lærer på HTX som bruger MAC og har aldrig haft nogen problemer, men jeg tror jeg venter til jeg er startet som de fleste også anbefaler, jeg tror bare jeg hælder mest til MAC da jeg ikke kan se ideen i at betale for DELL fx smider et eller andet sindsygt grafikkort i, som jeg alligevel aldrig rigtig skal bruge :-)

Men tak for svarene!

Enig at det er et dumt argument, det du siger er "Brug dog PC med windows for det gør alle andre, så kan du se deres filer!" Det er jo ikke just at gå efter åbne standarder er det? =)

MAC er utrolig stabilt, regner selv med min næste bærbare bliver en powerbook, de er seriøst lækre, både af design (som du selv siger), stabilitet og brugervenlighed IMO.

Kender ingen der har brugt MAC på min skole (HTX) som har et negativt syn på en MAC.

Enig at det er et dumt argument, det du siger er "Brug dog PC med windows for det gør alle andre, så kan du se deres filer!" Det er jo ikke just at gå efter åbne standarder er det? =)

MAC er utrolig stabilt, regner selv med min næste bærbare bliver en powerbook, de er seriøst lækre, både af design (som du selv siger), stabilitet og brugervenlighed IMO.

Kender ingen der har brugt MAC på min skole (HTX) som har et negativt syn på en MAC.

Jeps, har erfaret at selv små programmer som "LiveMath" som vi bruger på vores skole også nemt kan køre på MAC, har på fornemmelsen at det eneste MAC ikke er det samme som pc er på spil området, og alligevel er der da spil til den, ved da man kan spille WOW på den :-) Men helt sikkert så er designet sgu lækkert, engang var de hammer dyre i forhold til andre, men efterhånden synes jeg de ligefrem kan virke billigere end andre "powerbooks" :P GO Apple :P

Kent Sørensen. Okay hvor skulle jeg vide det fra :D

Det er meget forskelligt om en pc er lavet som gamer pc eller ik, det kan man let se på grafikkortet.
Køb en PC. Giv mig 10 gode grunde til at du bør vælge en MAC til dit studie. Du bør ikke tage pc for kabinettets design. Det er idiotisk!
Ville købe en bærbar for ca. 7000 kr af et kendt mærke. Så kan det ikke gå helt galt! Og selvfølgelig ikke dell - de tager jo gerne overpris for deres produkter.

Køb en PC. Giv mig 10 gode grunde til at du bør vælge en MAC til dit studie. Du bør ikke tage pc for kabinettets design. Det er idiotisk!

Hvad med fordele som hardwarekvalitet og OS X? De dage hvor Apple's produkter blot kunne tilsidesættes uden videre er overstået for mange år siden.

t