Netværk i Linux virker ikke på min laptop..

Tags:    linux

Jeg har nu bøvlet med dette problem alt for længe. Min laptop (Fujitsu-Siemens AMILO Pro) kører med WinXP og Damn Small Linux. Det i sig selv er der ingen problemer med. Problemet består i at Linux slet ikke kan finde mere af min hardware, eller i hvert fald bruge denne, end aller højst nødvendigt... Der er ingen lyd på, men det er ikke det største problem.

Mit uden tvivl største problem er at jeg ikke kan koble mig på nettet på nogen som helst måder. Hverken med LAN kabel eller Wireless :S Jeg har en prism 802.11g Adapter (3886) til Wlan, og Broadcom 440x til alm. Lan... Virker fint og uden problemer under WinXP, men Linux kan slet ikke bruge det til noget...

Jeg har prøvet:

Installere driveren med den medfølgende cd. Men den er Windows only...

Så har jeg prøvet at ndiswrappe den, og det virker upåklageligt, med den simple undtagelse at det ikke virker... Altså den siger "hardware present" når jeg har ndiswrappet .inf filen til driveren, men det kommer jeg ikke på nettet af... Når jeg prøver at modprobe min ndiswrapper, så fryser computeren, og efter cirka et kvarters konstant brølen med blæser, slukker den sig selv på den slemme måde... Og så er det jo ud og scanne hda2 for "unclean unmount"... :S

Nogen der har et forslag til hvad jeg kan gøre?

Jeg er efterhånden ret desperat, da jeg primært bruger min computer til internettet, og gerne ville være noget mindre afhængig af Micro$oft...

9 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ved ikke om det er her på udv jeg har sagt det før, men, jeg har også en prism usb adapter som jeg sagtens kan køre med i linux med wlan ng driverne.

det eneste problem i linux efter min mening (det er måske mere firmaerne) er at der i nogle tilfælde ikke er skrevet open source drivere til linux, og da linux er open source er de jo selvfølgelig ikke installeret, det eneste du sådan lige kan gøre er at søge lidt på nettet og se om der muligvis er andre der har lavet en driver til dit specifikke hardware, eller besøge producentens hjemmeside. ellers kan du prøve at hente knoppix på www.knoppix.org og så brænde den ned på en CD. det er en live CD så du skal ikke installere noget men hvis det virker kan du jo prøve at hente driverne fra live cden og kopiere dem over.

håber at du kan bruge det til noget! ;)

Jeg havde nu også nogle problemer med wlan
driver til min Dell laptop.

Men løsningen var i mit tilfælde at installer
en pakke der hedder 'ndiswrapper' og så bruge
en windows .inf fil med til hørende .sys fil.

Det eneste der kan være et problem med knoppix
kan være adgang til kernel headerne, da
ndiswrapper er et kernel modul.

Indlæg senest redigeret d. 13.08.2006 23:35 af Bruger #5483
Linux er ret ukombatibelt med trådløst nætværks udstyr så vidt jeg ved har selv haft en Belkin usb wireless adapter og der var ingen linux drivere til den. Så nu er jeg gået over til et RaLink PCI kort og det duer fuldstændig uden drivere. Så min løsning er at finde nogle uofficele drivere til din adapter.

Decko >> Var det dig der foreslog det selv samme på linuxin.dk? - Jeg sagde nemlig der, at jeg ikke vidste hvad disse drivere er for noget. Det ved jeg stadigvæk ikke :)

Killer >> 1: Damn Small Linux er en Knoppix baseret distribution, og er faktisk specielt designet til at være verdens bedste og mindste liveCD (deraf navnet.. fylder 50mb..). Desuden har jeg forsøgt mig med Knoppix, men den kan heller ikke finde nettet... :( Ej heller kan Debian eller Suse, som jeg har forsøgt mig med (både med alm. install og netinstall) - Så jeg er ikke helt ny i liveCD verdnen. Derudover har jeg googlet MEGET rundt for at finde de pokkers drivere jeg skal bruge, men absolut intet har givet pote :(

Der står i den her FAQ hvor du kan få fat i wlan ng: ftp://ftp.linux-wlan.org/pub/linux-wlan-ng/FAQ

per-> når nu du siger det kan jeg godt huske at damn small linux er et knoppix baseret linux men som skrevet hvis du ikke kan finde knoppix (det var sådan jeg forstod det du skrev) kan du følge linket som jeg postede www.knoppix.org og så bare trykke download, og så bare brænd det som en cd. jeg er ikke så meget ikke i DSL (damn small linux), men når nu det kun fylder 50mb kan det være at alle de drivere som knoppix indeholder ikke er med. men med hensyn til debian, det er et kanon linux distribution men efter min mening er der ikke så mange drivere med.

killer >> Jeg HAR prøvet Knoppix, men det hjalp ikke. Det var det jeg prøvede at sige :P

Decko >> Så langt så godt.. Når jeg så kigger i tar.gz filen, så er der en masse spøjse kildefiler og jeg ved ikke hvad... Er der ikke en mere simpel måde? :?

Hmm...nå..den distro jeg brugte det på var de allerede installerede, ved ikke lige hvordan man installerer det. Det må der være en anden linux-haj der ved :D

t