Tags:
programmering
Som overskriften siger, vil jeg gerne have gang i en debat om hvilket sprog du foretrækker, og hvorfor? Har det noget at gøre med de værktøjer, der er tilgængelig (f.eks. skulle Visual Studio-IDE'et være populært blandt C# udviklere), eller på grund af den programmeringsstil, der understøttes? Det være sig objektorienteret programmering, eller funktionel programmering.
Personligt kan jeg godt lide C++, men det er også det eneste rigtige programmeringssprog, jeg har arbejdet med. Jeg har planer om at lære mig selv Common Lisp, da jeg godt kan li' princippet omkring REPL.
Skyd løs, og lad os få en seriøs debat.
Troels>> Måsdke har jeg ikke forklaret mig klart nok! I C++ er klasser bare blot objekter, i Delphi er det en pointer til en objekt - det er en ret vigtig forskel!. Det er grunden til at man i C++ kan returnere en klasse i en funktion - Det kan man af naturlige grunde ikke i Delphi! For mig er det bestemt ikke naturligt at man kan udskifte "class" med "struct" og opnå samme resultat! I Delphi kan man eksempelvis ikke bare udskifte "class" og "record" - eller for den sags skyld "class" og "object" med hinanden og opnå samme resultat!
Nej, i C++ er klasser ikke objekter. Klasser er en skabelon som man kan oprette objekter ud fra. Du kan ikke i C++ returnere en klasse i en funktion, kun et objekt (altså en instans af en klasse). Grunden til at struct og class er mere eller mindre ækvivalent, er for at opnå bagudkompatibilitet med C.