Dit yndlings programmeringssprog

Tags:    programmering

Som overskriften siger, vil jeg gerne have gang i en debat om hvilket sprog du foretrækker, og hvorfor? Har det noget at gøre med de værktøjer, der er tilgængelig (f.eks. skulle Visual Studio-IDE'et være populært blandt C# udviklere), eller på grund af den programmeringsstil, der understøttes? Det være sig objektorienteret programmering, eller funktionel programmering.

Personligt kan jeg godt lide C++, men det er også det eneste rigtige programmeringssprog, jeg har arbejdet med. Jeg har planer om at lære mig selv Common Lisp, da jeg godt kan li' princippet omkring REPL.

Skyd løs, og lad os få en seriøs debat.

Altså sålænge man kan slippe afsted med at støtte Micro$oft så lidt som muligt i sin udvikling af programmer, så siger jeg god for metoden :)

Favoriserer selv C++, selvom jeg ikke er verdensmester til det.

Brainfuck er fremtidens sprog! Man kan holde alle operatorerne i bevidstheden på én gang, og således koncentrere sig om sit program og ikke sproget.

Brainfuck: http://sigkill.dk/code/bf.html

Kan bedst lide Java. Nok mest fordi at det er platforms uafhængigt, man kan lave applets og at jeg altid har arbejdet med det. Men sprog som C/C++, Delphi, Java osv. er jo meget ens, og det er jo ikke sværere at kode C i forhold til Java. Det er bare lige at kende til det. Har ikke arbejdet med andre typer af programmerings sprog - selvom det nok kunne være meget skægt:)

Jeg har altid gået mere op i hvad man kunne fremstille med et programmeringssprog, og mindre op i hvordan syntaxen var. Da jeg startede med Delphi var det ikke fordi at jeg fandt sproget genialt, men fordi jeg syntes at Delphi gav nogle rigtigt spændende muligheder, med et ganske okay sprog. Så man kan vel godt sige at et godt IDE er en af de ting der tiltaler mig ved et programmeringssprog. Da jeg senere gik i gang med PHP var det heller ikke fordi jeg syntes at det var et smukt sprog (og jo mere jeg arbejder med andre sprog, jo mindre synes jeg det i øvrigt ;)), men fordi det var let og gav nogle spændende muligheder i forbindelse med websites. Så selvom jeg har tidligere har udtalt mig positivt om både Delphi og PHP, så har det altid primært været det jeg kunne opnå med disse teknologier, og ikke i så høj grad selve sprogene, jeg har været glad for.

Efter at have kodet C# i et stykke tid nu, må jeg dog erkende at jeg har fundet mit favoritsprog. Det er bare mere gennemført end PHP, og mere behageligt at kode end Delphi. Visual Studio er et rigtigt godt IDE, og det er samtidig enormt fedt at kunne kode samme sprog, ligegyldigt om man koder en applikation eller et website. Fx er de procentbarer i ser i Udvikleren.dk's afstemningsboks nærmest direkte taget fra en applikation jeg tidligere lavet - det er sejt at kunne genbruge kode på den måde, på tværs af applikationstyper, synes jeg :)

Mvh.

Kasper (TSW)

At C# er et godt sprog med mange gode features, og at MS har lavet et godt IDE er der nok ikke så meget tvivl om. Men det er netop et Microsoft sprog, og dermed ikke interessant i mine øjne. Jeg ved godt at nogen har forsøgt at lave C# til Linux osv, men jeg tvivler stærkt på at det har nogen fremtid.

Så ynglingssprog:
C++, Java, Python.

(Eller whitespace: http://compsoc.dur.ac.uk/whitespace/)

Jeg bruger C# til det meste lige fortiden. Dog er det ikke så meget pågrund af IDE'et som KasperTSW. Det var bare det sprog jeg startede med (efter PHP, som vel egentlig ikke kan tælles med :P) og jeg tror da også jeg vil komme til at bruge en del andre sprog de næste par år, da jeg starter på datalog uddannelsen.

Jeg har kigget på Java og C++, det kan sikkert en masse - det virker dog så besværligt når man er vant til C# synes jeg. Grunden er nok bare at jeg ikke har brugt nok tid på dem.

Jeg har programmeret Delphi i en fire år nu her og vil sikkert synes at det er det mest geniale sprog, kombineret med et nice IDE i et par år endnu.

Jeg brugte tidligere ASP eller PHP til web udvikling men har nu kikket lidt på ASP.NET som jeg indtil videre må sige er ret genialt

Jeppe, må jeg spørge hvad der er genialt ved sproget?
Jeg kan se at værktøjet (IDE'en) har nogle gode features, men sproget i sig selv kan jeg ikke rigtig se skulle være genialt, f.ex. i forhold til C++

Arbejder kun med web.

Og set ud fra det, er der intet der kan hamle op med Asp.Net 2.0 (C#)...

Arbejdede før i asp 3.0, og en lille smule i php, uddannet med jsp - Ingen af disse har et så kraftfyldt værktøj som Visual Studio 2005, - det gør det lidt for let, at lave noget godt struktureret kode..

Jeg er ikke uddannet programmør af nogen art, men kun multimediedesigner, så kan ikke rigtigt udtale mig om hvad der er smukt, blot at den object orienterede programmering i mine øjne, virker 1000x bedre end den "funktions" orienterede eller hvad den trationelle var i asp 3.0... Den tiltaler mig i sær, ved større opgaver..

Mvh

Bertel,

Der findes ikke noget der hedder Case-Sensitivity.
Delphi(ikke sproget, men delphi i sin helhed) har indbygget form designer gennem vcl'en(visual component library) som gør arbejdet med forms utrolig nemt, hvis du skulle have lyst til det.
Delphi er fuldt ud OOP.
Og så kompilerer det programmer ekstremt hurtigt ;)

Egentlig så er det ikke så meget anderledes fra C++, bortset fra syntax og andet pop, såsom operator overloading, templates, og lignende gøgl :)

Indlæg senest redigeret d. 01.05.2006 00:18 af Bruger #782
t