seriel comm.

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Hej jeg sider og tosker rundt i og få en seriel forbindelse til et eksternt MPU kit jeg har makket sammen, jeg har ikke noget problem med at programerer C++ kode til mpu kitet men det der med windows og seriel comm det hænger gevaldigt.

jeg ville gerne have en trin for trin hjælpende hånd til at få det til at virke, jeg har borland builder c/c++ 4 til rådighed,

jeg vil som udgangs pungt gerne have en memoboks hvor jeg kan se hvad der kommer fra kitet og så en edit boks så jeg kan sænde data til kitet med en knap.

jeg har tidligerer forgæves forsøgt mig bcbcomm, og jeg kan barer ikke få det til at virke.

det skulle moske lige nævnes at jeg bruger win 98

Indlæg senest redigeret d. 30.04.2006 11:30 af Bruger #9906
15 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Kim !!!
Jeg har desværre ikke Borlands kompiler (PT), men du kan da få en stump kode der kan klare opgaven af mig. Send mig en mail så sender jeg den til dig. Den er skrvet i VS og herunder MFC. Ikke fordi det betyder så meget, for den kan godt laves om til andre programmeringstyper og IDE`er.

Jeg bruger Microsoft`s mscomm.ocx og syntes selv det er simpelt. Forresten kom jeg til at tænke på at du kan anvende program stumper fra www.beondlogic.org
I win9x kan du skrive direkte til porten uden at bruge CreateFile eller andre API kald.
http://www.beyondlogic.org/serial/serial1.htm

Med Venlig Hilsen
Janus S. Andersen

P.s Hvis der skal interfaces andre porte kan "windriver" anvendes. www.jungo.com

Hej jeg sider og tosker rundt i og få en seriel forbindelse til et eksternt MPU kit jeg har makket sammen, jeg har ikke noget problem med at programerer C++ kode til mpu kitet men det der med windows og seriel comm det hænger gevaldigt.

jeg ville gerne have en trin for trin hjælpende hånd til at få det til at virke, jeg har borland builder c/c++ 4 til rådighed,

jeg vil som udgangs pungt gerne have en memoboks hvor jeg kan se hvad der kommer fra kitet og så en edit boks så jeg kan sænde data til kitet med en knap.

jeg har tidligerer forgæves forsøgt mig bcbcomm, og jeg kan barer ikke få det til at virke.

det skulle moske lige nævnes at jeg bruger win 98

Hej Kim

En måde der måske kunne virke. Har ikke testet det, men jeg har tidligere brugt noget ligende 8)

Under fanen system i Borland finden en timer component. Denne vil jeg sætte til et givent tidsinterval, eks. 10mS, så blot fortage en læsning fra comporteren. Husk man skal selv enable timeren.

I construktoren opretter jeg en handle til com1, med opsætningen 9600,8,n,1

For at skrive til com bruges funktionen WriteFile, den har næstes samme syntaks som ReadFile

Man kan naturligvis udvide sin exceptions håndtering hvis man ønsker det.

Noget i denne stil: com.cpp (se header længere nede)

Fold kodeboks ind/udKode 

com.h

Fold kodeboks ind/udKode 

Hilsen
Thomas Vanting

Indlæg senest redigeret d. 01.05.2006 07:38 af Bruger #176
Jeg har ikke BCB 4.0, det er vist en ældre sag, som ikke ligner 5.0 og senere? Er der nogen grund til at det skal være den?

Kan du bruge Comm funktioinerne fra windows som i dette eksempel:

http://home20.inet.tele.dk/midgaard/snip/modem.html

Hvordan skal porten sætte op (baud, bits, parity)?

Hej bertel, ja jeg håbede fagtisk på at det var dig der ville tage opgaven, har læst nogle af dine anderer hjælpende råd men der var ikke rigtigt noget jeg kunde bruge, findes der en gratis eval på bcb 5 så vi snakker samme sprog.

Hej jeg har sidet og prøvet at sæte mig ind i din prog. stump, det siger mig ikke så meget, jeg skal erligt indrømme at jeg er jo vandt til at få en form komme nogle elementer på klike på dem og så skrive en stump kode, jeg ved ikke lige hvor jeg skal bruge din stump.

http://www.beyondlogic.org/serial/serial.htm
Ups fejl.

Indlæg senest redigeret d. 30.04.2006 15:51 af Bruger #1445
Hej janus.
findes der en demovertion til det program du der bruger.
Eller skal man finde på et eller andet.??? ;-)

Indlæg senest redigeret d. 30.04.2006 16:00 af Bruger #9906
den kode du har der er den ikke lavet til dos, syntes at den ligner temlig meget det samme program jeg bruger for at betjæne comporten i en dos sesion.

det jeg ville var at lave en front med knapper og ligende.

Borland Builder X, som er meget langt fra at være det samme som Builder unden X, kan godt oversætte MFC. Det er, så vidt jeg ved, den eneste gratis compiler der kan. Men der er imho ingen grund til at lære MFC.

Jeg ved ikke om der findes en rigtig gratis version af Borland Builder 5.0, 4.0 kan sikkert også bruges.

Mit program er et konsol program.

Du kan prøve at indsætte alt koden i eventhandleren for en knap, og se om det kan kompileres.

Derpå er det nok ikke så svært at lave resten.

Du skal måske lave en tråd der står og lytter på porten.

jeg prøver at sakse i din stump og komme den ind i en knap, jeg roder lidt med det.

<< < 12 > >>
t