Linux?

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hej Udviklere,
nu da konfirmationen er overstået og jeg har fået skrabet en del penge sammen har jeg tænkt mig at købe en ny computer. Jeg har altid kørt Windows, og vil også fortsætte med det lidt endnu, men så fik jeg den idé at jeg vil installere Linux på min gamle og Windows på min nye. Tænkte at Linux skulle på den gamle da jeg aldrig har prøvet det, og gerne lige vil prøve det først.
Men hvor får jeg Linux og hvad koster det - hvis det koster?
Jeg har absolut ingen erfaring med andre styresystemer end Windows, så jeg vil også høre om der findes nogle guides til hvordan Linux bruges, hvordan det installeres og hvad det egentligt er?
Og hvad har Unix og Linux tilfældes? Er de begge styresystemer, eller...?

I må bære over med mig, men har altså absolut ingen idé til noget af det overstående, men håber da I kan hjælpe.

Lige til sidst: Er det en god ting at skifte til Linux?
Har hørt så meget godt om det, men vil da godt lige have lidt begrundelse

Indlæg senest redigeret d. 25.04.2006 17:33 af Bruger #8422
Unix er det basale, et gammelt styresystem som Linux er bygget op på. Linux er et såkaldt GNU projekt, altså Open Source. Det faktum at det er tilladt, og relativt let, at lave sin egen udgave af Linux, har gjort at der nu findes et hav af Linux'er der alle appellerer til forskellige brugere.

Du kan bruge nedenstående side til at finde den "distro" (Linux udgave) der passer dig bedst:
http://eedok.voidofmind.com/linux/chooser.html

Hvis din computer er af ældre afstamning, og ikke kan trække så meget, så vil jeg anbefale BeatrIX Linux, eller Damn Small. Damn Small Linux er min personlige favorit. En let lille Debian baseret sag der fylder intet mere end 50mb. Kan endda bruges i Windows, som et hvilket som helst andet program :)

Damn Small Linux kan hentes på www.damnsmalllinux.org og kan endvidere hentes i lidt større udgave på dansk, med flere programmer etc. på http://cvs.sslug.dk/dsl_dk/

Du kan også bruge Red Hat (koster penge) eller Red Hat's projekt Fedora Core, som er gratis, og har ry for at være et af de mest brugervenlige up-to-date Linux distro'er.

Du kan også bruge EvilEntity, der har sat sig som mål at gøre Windows 100% unødvendigt/ubrugeligt (hvilket har resulteret i at den sletter windows ved sin egen installation).

Arch Linux er for den avancerede bruger, eller den bruger der gerne vil blive avanceret. Arch Linux har det ry, at den er så sindssygt besværlig at installere, at man bliver tvunget til at lære Linux 100% at kende, samt computeren generelt, for at få det til at fungere. Efter endt installation fungerer det upåklageligt.

Min computer er rimelig gammel, det vil sige en gammel Windows 98, og jeg kan heller ikke rigtigt blære mig med de 7gb den har.
Jeg prøvede den side du linkede til, og den viste at jeg er 63% "til" Gentoo, Debian og LFS. Og du snakkede jo om Damn Small, og den er på 45%.

Dem jeg personligt selv har hørt en del om er Debian, SuSE, Gentoo og Ubuntu.

Men hvad vil I anbefale?
Der skal KUN være Linux på computeren - hvis det kan lade sig gøre?
Jeg vil hovedsagligt bruge computeren til at afprøve Linux og lege lidt med det. Jeg vil derudover også bruge den til programmering, henholdsvis C, C++ og Python.

jeg var 100% på Damn Small, og 90% på BeatrIX ^^

Jeg vil råde dig til at downloade de to ovenstående, og afprøve dem som LiveCD'er (altså, så du ikke behøver installere dem, så de fungerer direkte fra CD'en). Damn Small er som sagt Debian baseret, men hvis du vil have en liveCD der er endnu mere Debian, så kan du prøve Knoppix. Jeg vil i hvert fald opfordre dig på det kraftigste til at afprøve nogle forskellige distro'er, inden du installerer noget endeligt.

(et spørgsmål til andre Linux-folk: Hvordan får jeg min linux (Damn Small) til at finde mit trådløse net?)

Tak for dine råd, per :)

Men vil skam gerne stadig høre fra andre, så kom bare igang ;)

Personlig syndes jeg bedst om SuSE som er ret let at gå til... Mange "linux nørder" mener at den er en begynder distro. (og det er den enlig også) men kan skam også bruges af den lidt mere nørdet...
Jeg har selv prøvet Gentoo, Slackware og en masse ander men er faldet til i SuSE...

SuSE 10.0 er den nyest stabile
men SuSE 10.1 er lige på vej... Den er kommet til RC2 så det mangler kun RC3 før den kommer ud...

http://en.opensuse.org/Welcome_to_openSUSE.org <- Hent den her.

Det kan godt være at man blive lidt forviret når man prøver at downloade den men jeg vil lige komme med en forklaring

Evaluation: kommer med flash, java, realplayer og en masse ander opensources programmer

Live: En live cd hvor man kan prøve SuSE uden at installer den på computeren

OSS: Kommer kun med opensources programmer (vil sige uden flash og alt det der...)

Når du så har installeret SuSE og brokker dig over at du ikke kan afspille mp3 filer kan du læse her hvad man skal gøre... suse.linuxin.dk

Unix er det basale, et gammelt styresystem som Linux er bygget op på. Linux er et såkaldt GNU projekt, altså Open Source.

Jeg er ikke sikker på at man kan sige at Linux er "bygget" på Unix, jeg ville nok hellere sige at Linux er (/var) en Unix klon. Linux har for længst overhalet Unix på de fleste punkter. Linux har ikke arvet software fra Unix, men nok design.

Linux er ikke et GNU-project, Linux er et selvstændigt project, Linux bruger en del GNU software.

Damn, det bliver svært at finde hvad man skal bruge.
Indtil videre hælder jeg nok mest til SuSE, Debian eller Gentoo, men det er sgu svært.

Er der ikke flere der vil komme med et bud?

Slackware er også ganske populært, især blandt dem der gerne vil køre et meget rent, no-bullshit system.

Bertel Brander >> Hvis ikke jeg tager meget fejl, så startede Linux ud som et GNU projekt. Deraf "GNU/Linux". At der så er mange distributioner der har løsrevet sig derfra, er så en anden snak.

Bertel Brander >> Hvis ikke jeg tager meget fejl, så startede Linux ud som et GNU projekt. Deraf "GNU/Linux". At der så er mange distributioner der har løsrevet sig derfra, er så en anden snak.

Linux har aldrig været et GNU-projekt, men har altid været kørt af Linus Torvalds og andre uafhængige udviklere. Grunden til at det samlede styresystem kaldes GNU/Linux er fordi det er et GNU-styresystem med en Linux-kernel. Man kan også køre GNU med BSD og Hurd-kerner.

<< < 12 > >>
t