Optimere Windows XP

Tags:    diverse

Howdy!

Jeg sidder og forårsrengører Windows Computeren, og i den sammenhæng vil jeg gerne optimere den lidt.

jeg har engang for lang tid siden, læst om nogle teknikker til at slette ubrugelige filer og optimere windows'es hastighed.

Er der nogle der kan fortælle mig disse teknikker, eller henvise til sider om emnet?

Best regards Rune B

Indlæg senest redigeret d. 21.04.2006 20:15 af Bruger #2855
3 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
altså en god idé til at starte med er at gennemløbe din harddisk for gamle programmer, filer, mapper etc. som du ikke bruger længere. Tilføj/Fjern programmer er din ven :) Derudover er det godt at diskdefragmentere, muligvis 2 gange, hvis det er nødvendigt. Scan din computer med AdAware og SpyBot, samt med et antivirus program (jeg kan anbefale AVG og Norton). Ryd evt. også op i din FONTS mappe i WINDOWS. Jo flere fonte du har, des langsommere opstart får din computer. Prøv også at begrænse antallet af programmer der starter op samtidig med computeren. Evt. starte dem op manuelt 1 af gangen istedet. Det giver en hurtigere opstart end hvis de alle sammen skal bruge CPU'en på en gang til at starte op på.

Bortset fra disse tricks, er jeg på bar bund, og er selv lidt på udkig efter gode fif, for jeg oplever tit at min computer er ret langsom.

Ville selv formatterer computeren hvis den skal forårsrengøres, men ellers:

Ville jeg starte med at slette programmer jeg ikke brugte, derefter tjekke pc'en for virus, driveropdateringer, tjekke programmer som eks. Firefox for opdateringer, kører diskoprydning og Diskdefragmentering.
Ryd evt. lidt op i Regedit (skriv i kør). Et godt sted i regedit er
HKEY_LOCAL_MACHINE\\SOFTWARE\\Microsoft\\Windows\\CurrentVersion\\Run
Der står nemlig alle programmer som starter med computeren. Startmenuen ville jeg måske også gøre lidt pænere. Evt. dele dem op i mapper(en for vær kategori). Eks. Drivere, Udvikling, Programmer og spil.

Hent CCleaner.
Hent filen her (download link er i bunden), og smid den ind i ccleaner mappen. Åbn ccleaner og ret i dine settings ude i venstre side af programmet og kør cleaneren.
Du kan også reducere størrelsen på din Windows mappe. Dette er farligt så du skal vide hvad du gør inden du sletter noget. Guiden kan findes her.

Hvis du kører CCleaner så bemærk at du sletter indholdet af Downloaded Installations. Er ikke helt sikker på om det er en god idé. Google det eventuelt. Hvis du ikke vil gøre kan indstillingen bare tjekkes væk.

Det er også en god ide at køre diskoprydning (Start->Programmer->Tilbehør->Systemværktøjer). Her kan du vælge at slette alle gendannelsespunkter undtagen det nyeste, de fylder flere hundrede, hvis ikke tusinder af megabyte.

Indlæg senest redigeret d. 22.04.2006 09:40 af Bruger #3275
t