Konto med penge, som fx Telmore

Tags:    diverse

På sider som Telmores, TDC's og CBB's, kan man indsætte penge på sin konto.
Hvordan gøres dette sikkert?
Jeg regner ikke med, at Telmore opretter bankkontoer for hver kunde, så de må vel have en stor fælles bankkonto, og en database som angiver, hvor mange penge hver konto ejer af disse penge. Igen: hvordan gøres dette sikkert?
Jeg har erfaring med betalingssystemer, databaser og server-scripting.

Er der nogen der har en idé om hvordan disse firmaer gør det, og hvordan deres system er bikset sammen? (Egentlig ville jeg også gerne vide hvordan det hænger juridisk sammen, men det regner jeg ikke med at få svar på.)

På forhånd rigtig mange tak
Malthe

Hej Malthe,

Det er lidt svært at svare sådan entydigt på, de gør det nok forskelligt.

De gør det formodentlig ved at gemme virtuelle penge i en database og have meget grundige og gennemgående "transactions". Dvs hver gang der bliver lavet ændringer vil alt blive logget til at kunne gennemgå senere hen. På den måde kan man altid gå tilbage og se hvad der præcis er sket. Derudover er der selvfølgelig en del checks undervejs som du sikkert kender fra betalignssystemer o.l.

Firmaerne står juridisk ikke med et bank ansvar da der i langt de fleste tilfælde bare er tale om et tilgodehavende hos dem. Lidt samme princip som når du indbetaler aconto beløb til fx. el-selskaber, der kan du også ende med at have indbetalt mere end du umiddelbart bruger for.

En transaktion er når man samler en eller flere overførsler og kan sikre sig at den enten gennemføres 100% eller rulles tilbage.
For at holde øje med alt hvad der sker bruger man enten noget hjemmelavet logging system, som logger information om alle transaktioner, eller man benytter sig af audit trail/revisions-spor eller hvad ens data(base) system understøtter.

t