Krypteringer

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Lær mig at bruge krypteringer (ikke bare den der standart, men egne).

Hvordan fungerer krypteringerv (altså hvordan får pcen lavet det hele om til mystiske tegn som er ulæslige)(forklare lige på basis ni..)

Hvordan laver jeg det i html?

Kan jeg lave et program (i delphi) som kan krypterer og dekrypterer de samme krypteringer som i html krypteringen

11 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Niveau 9? Jeg forstår stadig ikke. Hvordan en computer laver en kryptering? Det kan du altså lave på mange måder. Du kan lave en binær kryptering, eller bare en omrokering. Der er uendelig mange måder at lave krypteringer på. En kryptering bliver lavet på software niveau, men enkle firmaer har vel lavet hardware kryptering. Det er jeg sikker på, men jeg har ikke lige nogen eksempler på det. Hvordan man laver det? Jamen tænk dig o :) Du har en tekst. Den skal laves om når der bliver sendt, og laves om igen når der bliver modtaget. Sådan ca.

tekst -- krypt(tekst) --> send ---> modtag(krypt(tekst)) -->dekrypt(krypt(tekst))

Eller noget i den stil. Der er så mange måder. Man kan lave en fast nøgle. Public og privat nøgle. Utrolig mange måder. Du kan søge lidt om det på wikipedia.org. Der står en masse om forskellige krypteringsmetoder og noget psudo kode så man kan få en kodemæssig indsigt i hvordan det hele hænger sammen.

Martin Slot:
Du har lidt svært hved at forstå hvad jeg snakker om. Siger jeg gerne vil have en forklaring på BASIS Niveau, altså let forståligt. Men fint nok med det. Grunden til at jeg vil vide alt dette er fordi jeg ønsker at have en forståelse på hvordan krypteringer virker, så jeg selv kan lave krypteringer. Den hovedsagelige grund er til min hjemmeside hvor jeg ønsker nogle lidt sikre krypteringer end standarten. Altså en kode som selvom en hvilken som helst mand for stikket den i hånden vil han ikke forstå den!

Og så er jeg selvfølgelig også interreseret i at kunne åbne dataen i en application så hjemmeside og application kan arbejde sammen. Kan bruges til evt. registrering!

Jeg er klar over at teksten bliver krypteret og sendt og modtageren dekrypterer og læser teksten, men jeg er mere interreseret i at få nogle informationern om hvordan selve krypteringen fungerer! Altså nogle informationer der fungerer.

Eks. forklar mig hvad en 1 bitkryptering er (hved godt at jo flere bit jo sværerer!)
Hvordan kan jeg få php til at kunne krypterer. Efter jeg hved findes der jo ingen funktion der får php til at arbejde med HEXE osv...

Kom nu i må sku også være lidt sammarbejdsvillige :D

Troels:
Tak for informationen om bogen. Vil se om jeg kan skaffe den på biblioteket.

Fandt lige http://homepage.cs.uri.edu/research/cryptography/
Den ser ud til at være rigtig god:)

En 1 bit kryptering ser ud til at være noget med et alphabet på 2 tegn. 8 bit har så 256(2^16), og 128 har 340282366920938463463374607431770000000(2^128) forskellige tegn.

Indlæg senest redigeret d. 14.04.2006 19:14 af Bruger #4479
Jeg bliver altid lidt nervøs når folk vil lave deres eget chipher.

Det er sjovt at lege med, men jeg vil råde dig til ikke at beskytte vigtige data med det.

Og MD5 er ikke god, men på vej ud (ditto SHA1). Til nyudvikling hvor der er et vist krav om sikkerhed bør man som minimum benytte SHA-256 til hashing. Hvis der også er krav om langsigtet lagring, er SHA-512 en overvejelse værd.

Hvad fanden snakker du om? basis ni? Hvordan du laver det i html? html kryptering? Og ja. Du kan lave et program i Delphi der kan lave kryptering.

Ups sry. Har været lidt trat da jeg skrev det. (var jo langt over midnat)

Mente Nivou (eller hvordan det staves, let forståligt for noobs)

Og ville gerne hører lidt basis om hvordan Pc laver krypteringen. Altså hvordan den får Ord og sætninger om til en ulæselig kode.

Og hvordan kan jeg lave mine egne krypteringer i php og delphi som ingen andre har ligne krypteringskode af osv... Håber du forstår nu

Indlæg senest redigeret d. 13.04.2006 16:26 af Bruger #5097
med de mængder du gerne vil lære, så vil det nok være en god ide at købe en bog og læse den,
den her virkede umiddelbart meget interssant:http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0130669431/qid=1144950534/sr=2-3/ref=sr_2_3_3/202-8409993-0261404

//Troels

Martin Slot:
Du har lidt svært hved at forstå hvad jeg snakker om. Siger jeg gerne vil have en forklaring på BASIS Niveau, altså let forståligt. Men fint nok med det. Grunden til at jeg vil vide alt dette er fordi jeg ønsker at have en forståelse på hvordan krypteringer virker, så jeg selv kan lave krypteringer. Den hovedsagelige grund er til min hjemmeside hvor jeg ønsker nogle lidt sikre krypteringer end standarten. Altså en kode som selvom en hvilken som helst mand for stikket den i hånden vil han ikke forstå den!

Og så er jeg selvfølgelig også interreseret i at kunne åbne dataen i en application så hjemmeside og application kan arbejde sammen. Kan bruges til evt. registrering!

Jeg er klar over at teksten bliver krypteret og sendt og modtageren dekrypterer og læser teksten, men jeg er mere interreseret i at få nogle informationern om hvordan selve krypteringen fungerer! Altså nogle informationer der fungerer.

Eks. forklar mig hvad en 1 bitkryptering er (hved godt at jo flere bit jo sværerer!)
Hvordan kan jeg få php til at kunne krypterer. Efter jeg hved findes der jo ingen funktion der får php til at arbejde med HEXE osv...

Kom nu i må sku også være lidt sammarbejdsvillige :D

Troels:
Tak for informationen om bogen. Vil se om jeg kan skaffe den på biblioteket.

Til hjemmeside/login system er der ingen grund til at lave en kryptering selv, md5 eller sha1 skulle være rimeligt sikkert til det.

Ja md5 er jo god. Men en standart som du jo ikke kan knække med et af dine egne application.

Men selvfølgelig det er egnet til meget!

HVAD?! "Den hovedsagelige grund er til min hjemmeside hvor jeg ønsker nogle lidt sikre krypteringer end standarten" :D Ja lav du bare noget der er sikre end standarden.

<< < 12 > >>
t