Først og fremmest skal du jo have vejdata for alle veje i hele landet! Det tvivler jeg på er gratis, men pyt. dernæst skal du have implementeret en søge algoritme at finde cheapest path (bemærk
ikke shortest path, det er jo ikke ligegyldigt om du kører på grusveje eller motorvej). Her vil jeg anbefale Dijkstras algoritme eller en A* algoritme, du googler dem bare. Herefter skal du finde en fornuftig datastruktur til din graf (Vejnettet er grafen), da du ikke har uendelig meget hukommelse (i praksis bør din søge funktion ikke bruge mere ned 8-16 MB) og vejnettet er stort bliver du nød til at have grafen splittet i mindre dele, brug træer her. Og så burde du være i stand til at kode det
Da jeg kan se at du postet det under PHP, antager at du vil kode det i PHP, Jeg mener ikke at PHP er løsningen på det ovenstående, eksekveringstiden i forhold til f.eks. en C/C++ application er alt for lang. her kan du så evt. kode det i C/C++ eller lignende og så lave det som en CGI applikation, så kan PHP jo lege med outputtet bagefter.
God fornøjelse!
skulle det blive for stor en mundfuld kan du evt. bare lave det som opslag i post.nr. (det skal ikke bare være Post Danmark der har glæde af dem
) tabel f.eks:
| |a|b|
|a|1|6|
|b|6|1|
hvor anstanden/prisen for en flytning fra x->y kan slås op.
det er ihvertfald nemt at implementere, ikke helt nøjagtigt, men den procentlige nøjagtig bliver helt god jo større afstanden bliver.
håber du kan bruge noget af det
//Troels