Hej allesammen.
Interessant debat her.
Jeg er igang med HTX 1. år nu her, det lyder lidt somom det er forskelligt fra uni til uni om man skal have datamatiker i ryggen før, man kan læse datalogi?
Jeg har altid haft en stor interesse for computere, specielt linux og open-source, har kodet en del python, html, xhtml, php, og rodet med en del andre sprog (dog ikke så meget som de nævnte).
Så vidt jeg har forstået (I junglen af de forvirrende uddannelsessider) så skal man have en hvilken som helst gymnasiel uddannelse for at læse til datamatiker, og derefter kan man læse til datalog, der står på Aalborg Universitets hjemmeside at datamatikeren tager 2 år, og at man kan viderebygge til datalogi, som ville tage 3 år.
Jeg er begyndt at forstå en del mere om forskellen på en datalog og en datamatiker, men der er dog stadig nogle uklare punkter jeg gerne vil have svar på.
- Hvad skal en softwareingeniør beskæftige sig med i forhold til datamatikere og dataloger?
- Er en datalog-uddannelse det mest egnede, hvis man interessere sig for operativsystemer og udvikling deraf?
- Som Jonatan skrev, så samlignede han datalog'en med en bygningskonstruktør, og datamatikeren med en murer, jeg vil gerne vide om datalogen også designer programmet og de funktioner det skal have, eller om han bare bliver sat til en opgave fra andres sider af? Jeg kunne godt tænke mig at arbejde selvstændigt en dag når jeg bliver færdiguddannet, derfor jeg spørger. Jeg burde måske snart tage mig sammen til at snakke med universitetet og få en folder eller 2, men jeg har haft så mange jern i ilden for tiden at det ikke har været til.. Og så er det altid godt at få en snak med befolkningen selv istedet
..
På forhånd tak allesammen, for en god og konstruktiv debat!