Jeg må indrømme at jeg aldrig har brug min datamatiker uddannelse til noget i forbindelse med søgning af job.
Misforstå ikke, men jeg syntes datamatikerne har et noget blakket ry. Og måske med god grund.
De fleste fra min årgang på min skole kunne ikke kode det mindste og havde heller ingen interesse i det.
Jeg er ret sikker på at de færreste virksomheder tager grønne folk ind fra gaden og giver den en stilling som system/software arkitekt ... særligt hvis man kommer som databatiker.
Jeg er overbevist om at de fleste af min årgang er dem der fylder i ledigheds statestikken for datamatikere.
Jeg har altid fået arbejde når jeg havde behov, og har bl.a. arbejdet 3-4 år på Island, fastansat som konsulent på nogle efter Islandsk målestok, ret store projekter.
I den sammenhæng har jeg ikke nævnt datamatiker uddannelsen meget, og fælles for alle mine jobs fra jeg startede lige efter uddannelsen, er at jeg aldrig en eneste gang har vist papirer fra hverken datamatikeren eller anden uddannelse.
De fleste virksomheder som ansætter system udviklere, ved hvad de vil have og kan på ret kort tid høre om du ved hvad du snakker om og om du kan levere det de (deres kunder) har brug for.
Når alt dette er sagt, har jeg mere og mere lyst til at tage en længere udannelse, for at styrke min teoretiske side.
Nu er det bare ikke rigtig længere en realistisk mulighed for mig.
Det jeg mener er, hvis du er en typisk nørd der har koden fra du var 7 år og har lært at tilegne dig ikke blot metoder men også ideerne bag, så tag en kort uddannelse hvis du absolut vil have en.
Du skal nok få job uanset.
Hvis du ikke blot vil have job, men også vil lære mest muligt, så tag datalog uddannelsen istedet
En datamatiker er stort set ikke brugbar i forhold til at læse videre senere.