Ved at overvåge hvad jeg laver på nettet, er det da også utrolig nemt at snage i mit privatliv!? Og det her ligner godt nok et voldsomt skridt ud på en glidebane, for skal vi først acceptere og vænne os til at blive overvåget på gaderne og vores onlinefærden, hvad kan det så ikke udvide sig til? Jeg har meget svært ved at se hvor den grænse kan komme til at gå, hvis vi flytter den til det terrorpakken foreslår...
Er det iorden med overvågning på alle offentlige veje også? Det er der vel heller intet i vejen for så. Men hvad så med private veje? Eller optage alle telefonsamtaler?
I kan sidde og pille diverse ting ud hver især, som I synes overskrider grænsen, men når man først har accepteret det ene, og vænnet sig til det, har man nok også betydeligt nemmere ved at acceptere det næste...
Jeg bryder mig ikke om det.
De præventive konsekvenser, og den kriminalitet som man kan undgå, er fint nok. Men vi har allerede set ulempen ved det internet-filter; at der også kan komme skandaler som en følge af en - voldsomt - øget overvågning, ser jeg da som enormt sandsynlig. Her i tråden har der allerede været nævnt visse af måderne det kan ske på.
Og så synes jeg bestemt også man bør se på, om man ikke kunne bruge alle de penge på en bedre måde; fx sikre bedre integration, flere behandlingstilbud for pædofile, fjerne moms på frugt og grønt osv. osv.
Edit:
Slot, nu nævner du selv 9/11. Den var de jo altså blevet advaret omkring, men troede blot ikke så meget på kilderne, og havde så mange andre ting at undersøge - pga. den overflod af informationer de havde - at de nedprioriterede den... Påstanden om at logning af selv al internet-trafik skulle kunne forhindre et terror-angreb, kan jeg slet ikke tage seriøst...
Indlæg senest redigeret d. 26.03.2006 13:46 af Bruger #4907