Som remulade og leverpostej...

Tags:    snak

<< < 12 > >>
PHP og ASP er som remulade og leverpostej//
Må aldrig blandes sammen men kan bruges hver for sig//

(hm.. nej.. jeg får sq nok aldrig en rapper-karriere, og det er nok godt det samme :P)

Det jeg egentlig godt kunne tænke mig at høre, var om PHP og ASP kan fungere sammen...

Om folk har prøvet det?

Fx at lave et loginscript, så den sender variablerne med PHP, til en ASP side, som så behandler dataene?

- Ikke at jeg tror det kan bruges til noget, men det er jo sådan nogle tankespind der holder hjernen sund og rask :P -

Asp er outdated, og php (og for den sags skyld php) er inkonsistente, typesvage og generelt bare nogle sprog der leder dig mere på afveje end den rigtige vej.
Jeg ved ikke om de direkte kan komunikere sådan?! Ved første øjekast kan jeg vel ikke se en fejl i at videresende dataer på den måde (via url) men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre.
Men ellers kan man jo bare skrive til en fil og læse fra en fil. Det kan begge sprog, så på den måde kan man godt få den til at kommunikere sammen.

Hvis du endelig skal rakke ned på disse to sprog, som i min bog kategoriseres som "evergreens", i en tråd hvor det ikke hører hjemme, gider du så ikke lige forklare på forståeligt dansk hvad du mener...?

Efter min mening er sprogene udemærket til mange formål. Oven i det er de meget lette at gå til som nybegynder. At de så ikke er optimale til alle formål er en anden sag, men alle sprog har vel sine fordele og ulemper.

Misforstod vist lige hvad det var du skrev. Undskyld. Jeg tror nu godt at disse to sprog kan kommunikere sammen, men om du, fra en asp side, kan sende info, via url strengen, til en php side, ved jeg ikke. Dog kan du godt selv skrive et system, så de begge to læser fra en xml fil eller fra en alm. fil. Det kan jeg ikke se nogen problemer i.
Jeg vil nu ikke sige at disse to sprog er gode nybegynder-sprog. Godt nok har man en vis frihed til at gøre hvad man vil, men er dette nu også godt for en der gerne vil lære at programmere? Det synes jeg ikke. Det vil give nybegynderen svære kvaler fremover, hvis han går over til Java , C++, C# eller et helt 4 sprog. Det kan godt være at disse sprog er "evergreens" i manges hoveder, men ikke i mit. Jeg synes nu stadig at folk burde gå mere i retningen af jsp eller andre typer serverside sprog der ikke tillader en bruger at gøre alt det som php tillader en at gøre. At php er typesvagt, er måske en fordel, det kan jeg godt se.
Nå men nu vel. Jeg lader være med at skrive mere om det, da dette er den forkerte tråd at gøre det i.
Jeg vil afslutte med at sige at kommunikation mellem disse to sprog kan lade sig gøre.

Forøvrigt har du postet din post i Religionskrigs forummet :) Så jeg må vel gerne have lov til at ytre mig negativt om disse to sprog.

min idé med at poste tråden i Religionskrig-forummet var faktisk at se om folk kunne forestille sig disse to dødsfjender arbejde sammen ;)

HA. ALDRIG!!!!!!
Eller jo. Jeg kunne godt forstille mig at de gjorde. Jeg har ikke skrevet i asp, men kan man ikke lavet noget sockets programmering i asp? For kan man det, så kan man da nemt få dem til at snakke sammen. Men via url'en ved jeg faktisk ikke.

Men man kan vel godt opsnappe header filer imellem de to sprog?! Så er det vel muligt.

Du kan sagtens sende variabler gennem URL'en.

Men om du kan sende $_POST variabler fra PHP til ASP er jeg ikke sikker på... Men de kan vel læses fra headersne...

Teoretisk set kan det godt lade sig gøre, men rent praktisk ville det ikke give nogen fordele, og det ville gøre det hele meget mere besværligt...

min idé med at poste tråden i Religionskrig-forummet var faktisk at se om folk kunne forestille sig disse to dødsfjender arbejde sammen ;)

Det er blot et spørgsmål om integration, og I dette tilfælde er der ikke de storer problemer i horisonten.

Men hvis man kigger på en størrer virksomhed i dag; hvad der eksistere af myriader af mærkelige systemer som kommunikere på de mest sindsyge måder: FTP'er flade tekst filer til hindanden, sender Excel ark til hindanden med e-mails, sender beskeder til message queues, serialisere tabeller fra DB2 til Oracle som daglige batch jobs, sender SQL strenge som HTTP GET requests, RMI, CORBA, WebServices - det er til at blive helt rundtosset af.

Hvis bare der er incitament nok i af de to systemer snakker sammen, så skal en virksomhed nok finde en konsulent der kan koble dem sammen - på en eller anden måde.

Da både ASP og PHP i sidste ende er bygget til at sende data over HTTP protekollen vha. en webserver, kan jeg nemt forestille mig at man kan skrive en form i en PHP side, som sender en POST request til en ASP side - no problem. Men du kan ikke dele session state mellem de to sprog da de har hver sin virtuelle maskine og addresse område på serverens hukommelse, og de skal derfor også have hver sin forbindelse til en eventuel database.

<< < 12 > >>
t