com-portbrug i java ?

Tags:    java

Hej...
Jeg er pt i gang med at overveje hvilket programmeringssprog jeg vil lære.
Jeg er ikke så interesseret i at skulle sidde og lave web-programmer. Men mere programmer som kunne have praktisk brug derhjemme.
Det jeg vil spørge om er, Kan Java bruges til at lave følgende program: Program der gennem com-port eller lpt1, kan opfange morsekode og oversætte det til dansk. hvorefter jeg ville kunne skrive på dansk, og få computeren til at oversætte det til morsekode og sende det igen, gennem enten com-port eller lpt1.
Hvis ikke java evner dette, hvilket kodesprog kan så ?

5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du skal arbejde med device programmering er C eller C++ måske noget du bliver nød til at bevæge dig i nærheden af.

Man kan godt lave det i java:
http://java.sun.com/products/javacomm/

Man kan godt bruge COM porten i java. Men det er ikke en af Java's stærke sider og nogle (mig selv f.eks.) føler ikke at dokumentationen er særlig god.
Du skal også være opmærksom på at Sun's nye Java Comm 3.0 som udgangspunkt kun er til Linux og Solaris. Der findes dog en ældre udgave 2.0 som bare ikke længere kan hentes fra Sun's hjemmeside.
Jeg har selv begrænset erfaring med Comm men du er velkommen til at kontakte mig hvis du har brug for hjælp.

Hej
JAVA kan godt bruges til hardware kommunikation, men det kan kræve nogle kromspring. JAVA er ikke lavet til at afvikles hurtigt men platforms uafhængigt osv. Hvilket også vil sige sproget bygger på en fortolker og derfor er det måske svære at nå ned til den specifikke hardware, men det kan lade sig gøre.

JAVA er et rigtig godt programmeringssprog på mange måder, men man har fjernede pointer som de kendes fra f.eks. C- programmering. Dette kan være en ulempe hvis man skal have fat i en bestem adresse og herved en bestemt hardware enhed. Men her skal man huske at API- kald kan anvendes til dette. F.eks. kan CreateFile anvendes til mange gode interface til porte osv.

Med Venlig Hilsen
Janus S. Andersen

t