Programmering... hvilket sprog skal jeg vælge...?

Tags:    diverse

Hej alle...
Jeg står i den situation, at jeg gerne vil til at lære at programmere... Jeg har tidligere puslet lidt med Java, men det er længe siden, og det står ikke længere så tydeligt i min hukommelse...
Det jeg gerne vil programere, er programmer til styring af hardware uden for computeren... for eksempel en lille robot... Eller bare kaffemaskinen til at starte med :-)
Hvilket programmeringssprog vil i anbefale mig at starte med, som har de features som skal til for at lave "små" robotprogrammer ?
Med venlig hilsen.
Morten...

7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej alle...
Jeg står i den situation, at jeg gerne vil til at lære at programmere... Jeg har tidligere puslet lidt med Java, men det er længe siden, og det står ikke længere så tydeligt i min hukommelse...
Det jeg gerne vil programere, er programmer til styring af hardware uden for computeren... for eksempel en lille robot... Eller bare kaffemaskinen til at starte med :-)
Hvilket programmeringssprog vil i anbefale mig at starte med, som har de features som skal til for at lave "små" robotprogrammer ?
Med venlig hilsen.
Morten...

Her vil jeg helt sikkert sige C. Faktisk det eneste rigtige sprog at gøre det med (Hvis man da har en asm der fatter det) Ellers køb en chip og lær at bruge dens asembler sprog.

Med c, mener du da c++ ?

Nej nej. C. C++ er objektorienteret. Det er C ikke og man kan sikkert bruge flere måneder på at diskutere forskellene. Men C eller asm sproget for den specifikke chip som du sidder med. Man kan dog i mange tilfælde finde en C compiler til chippen.

Hvis det er en lille chip er man ofte nødt til at nøjes med C, men er det et lidt større system kan du sandsynligvis godt finde en C++ compiler, og så er C++ at foretrække.

Det er selvf. rigtigt Bertel :)

Hvis nu, jeg piller robotdelen ud af spørgsmålet. og vi for eksempel forestiller os at jeg bare ønsker at lave et program som kan sende og modtage via com-porte eller lpt1.
Et eksempel på et program som jeg ku forestille mig at lave, var for eksempel et program som kunne sende og modtage morsekode.
Ville java så kunne gøre det ? (jeg synes c, ser meget uoverskueligt ud som begyndersprog.)

Kommer an på om der finders compilers derude der kan oversætte til det ækvivalente symbolske sprog din chip kører på. Jeg tror du har mest held af at prøve dig frem med C. C er ikke uoverskueligt, hvorfor siger du det?

t