Gennemsigtig Form...?

Tags:    delphi

Hej alle...

Jeg sidder og roder lidt rundt med nogle smarte måder at lave flotte programmer på. Altså programmer der ser tiltalende ud...!

Hvordan kan man lave sin form usynelig, så det f.eks. kun er visse objekter, billeder e.l. der kan ses af brugeren?
Forestil jer at man f.eks. tegner en cirkel, hvor alt redigerbart skal ligge indenfor! Sagt på en kort måde: "Man skal ikke kunne se, trykke eller andet på Formen...!

Er der nogen der lige kan give et lille fif!
Det er noget der har generet mig i et stykke tid...



8 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
En form kan have en vilken som helst form du ønsker, også fler' delt, og det er uden at bruge transperant-effekten. Du skal bare lede lidt mere på de forskellige delphi sider.[Redigeret d. 06/01-03 13:02:45 af Martin Klausen Andersen]


Der er to måder at gøre det på. Den nemme som kun virker i Windows 2000 og frem, og den svære som virker under alle (forbehold) Windows versioner.

Den nemme måde foregår i Windows 2000 ved at man kan i Delphi 6 sætte nogle værdier (Alpha Blend) som angiver hvor transparent formen skal være. I tidligere versioner af Delphi skal man sætte denne værdi manuelt via api kald. Dette er gennemgået i en Delphi artikel her på udvikleren:

http://www.udvikleren.dk/show_article.php?id=58

Hvis man har en Windows fra før 2000 skal man ind og rode Clipping Regions. Dette er noget bøvl, men resultatet kan blive utrolig flot. Her skal man ud og så sørge på nettet efter anvisninger, eller komponenter som gør det nemmere.

---
Thomas Due
tdue@mail.dk



Ov ja... Og så lige en lille ting:

Hvordan laver i de der smarte bokse med programmeringskode, så det er nemt at skælne imellem programkode og fritekst?
- Er lidt ny herinde...! :o)



Hej alle...

Jeg sidder og roder lidt rundt med nogle smarte måder at lave flotte programmer på. Altså programmer der ser tiltalende ud...!

Hvordan kan man lave sin form usynelig, så det f.eks. kun er visse objekter, billeder e.l. der kan ses af brugeren?
Forestil jer at man f.eks. tegner en cirkel, hvor alt redigerbart skal ligge indenfor! Sagt på en kort måde: "Man skal ikke kunne se, trykke eller andet på Formen...!

Er der nogen der lige kan give et lille fif!
Det er noget der har generet mig i et stykke tid...



Hvis du vil lave din form gennemsigtig skal du skrive:

AlphaBlendValue:=200;
AlphaBlend:=True;

Jo lavere din AlphaBlendValue er jo mere gennemsigtig bliver din form. Det højeste AlphaBlendValue er 255.

Mess With The Best, Die Like The Rest ! :-)




Hvis du vil lave din form gennemsigtig skal du skrive:

AlphaBlendValue:=200;
AlphaBlend:=True;

Jo lavere din AlphaBlendValue er jo mere gennemsigtig bliver din form. Det højeste AlphaBlendValue er 255.

Mess With The Best, Die Like The Rest ! :-)


Fra hvilken Delphi version virker dette?




Hvis du vil lave din form gennemsigtig skal du skrive:

AlphaBlendValue:=200;
AlphaBlend:=True;

Jo lavere din AlphaBlendValue er jo mere gennemsigtig bliver din form. Det højeste AlphaBlendValue er 255.

Mess With The Best, Die Like The Rest ! :-)

Fra hvilken Delphi version virker dette?

Tror det er 4 men det er kun Win2K og Xp der kan det...
-
neuroman? det' da mig :D
Aloha - Er du fresh???



Hej alle...

Jeg sidder og roder lidt rundt med nogle smarte måder at lave flotte programmer på. Altså programmer der ser tiltalende ud...!

Hvordan kan man lave sin form usynelig, så det f.eks. kun er visse objekter, billeder e.l. der kan ses af brugeren?
Forestil jer at man f.eks. tegner en cirkel, hvor alt redigerbart skal ligge indenfor! Sagt på en kort måde: "Man skal ikke kunne se, trykke eller andet på Formen...!

Er der nogen der lige kan give et lille fif!
Det er noget der har generet mig i et stykke tid...


Der er et komponent, hvor du kan få formen til at blive til et billede med en transparent farve. Det virker under Win 98/ME, men jeg har ikke prøvet det med Delphi 6. Her er hvad de skriver på Torry's Delphi Pages:

NKImageForm v.1.0 FWS 6 Kb 16.04.00

By Nenad Konstantinovic. This is a TImage descendant component with additional functionality: when placed on a form, it can change it's appeareance. The form will look the same as the image, with a selected color (or a range of colors) appearing as transparent. It also provides a possibility to move the form by clicking on the image and dragging, since the title bar of the form is lost. You have these new properties to change the component behaviour:

-TransparentColor
-Tolerance
-AutoRender
-MoveForm
-SolidControls
-and the Render method.

Fully functional
Source: Included
Download: D3 D4 D5

Komponentet kan downloades her: http://www.torry.net/vcl/graphics/effects/nkimgfrm.zip

Emil Melgaard
emil.melgaard@private.dk[Redigeret d. 05/01-03 23:14:23 af Emil]



Må jeg efter at have afprøvet componentet, anbefale det til alle der skal lave noget i stil med mig...

- et par af dets styrker:

1. Det har en funktion der gør det muligt at trække hele formen bare ved at trække i billedet. Godt når ens form ikke er vist med titellinie...

2. Ønsker man at en del af billedet skal være tranperant, er det nemt at sætte en tolerance. Det betyder at man kan bestemme hvor mange farver ved siden af den transperanet der ikke skal vises. Dette løser problemet med at have små pletter rundt omkring...

Virkeligt godt værktøj...!



En form kan have en vilken som helst form du ønsker, også fler' delt, og det er uden at bruge transperant-effekten. Du skal bare lede lidt mere på de forskellige delphi sider.[Redigeret d. 06/01-03 13:02:45 af Martin Klausen Andersen]



t