Acces vs Mysql?

Tags:    databaser

Hej

Indtil videre bruger jeg en acces database til min ASP programmeret hjemmeside. Jeg har en eller anden ide om at Acces hænger sammen med ASP og mysql hænger sammen med PHP.. Jeg ved selvfølgelig godt at dette ikke er rigtigt.

Som i kan se i en anden forum tråd, har jeg et program med at jeg en gang imellem får en fejlmeddelse. I den forbindelse har jeg snakket med nogle forskellige personer. Jeg har fået af vide at Acces har en del fejl og at den ikke kan håndtere nær så mange data som mysql, at den ikke er nær så stabil osv osv..

Derfor spørger jeg nu jer. Hvad ser i som forskellen mellem Mysql og Acces.

Den eneste forskel jeg lige selv kan komme på er at Acces er meget nemmere at komme til i det at programmere er rimelig nemt og ligetil. Men med Mysql skal man bruge et program som phpMyAdmin for at få noget der er tæt på at være ligeså nemt som acces. Men min personlige mening er at PHPmyadmin er rimelig rodet, lidt langsom og mærkelig bygget op i forhold til Acces.

Men der er frit slag. Kom med jeres meninger om de 2 databaser..

Nu er phpmyadmin ikke det eneste administrationsværktøj der findes til MySQL. En af de bedste administrationsværktøjer er efter min mening Toad http://www.toadsoft.com/ . Det findes i 4 versioner hvor den ene er til MySQL. Det kræver dog at din host tillader dig at forbinde til databasen "udefra".
Hvis adressen til serveren er "localhost" så kan du næsten ligeså godt opgive det med det samme :(.

Jeg har ikke testet det med MySQL, men jeg er yderst tilfreds med versionen til SQL Server og jeg kender andre der bruger det i forbindelse med Oracle databaser, der også er rigtig glade for det.

EDIT: Jeg glemte lige at skrive at programmet kan fås som freeware på http://www.toadsoft.com/downld.html Det ser dog ud til at linket til MySQL versionen ikke virker lige nu.

Indlæg senest redigeret d. 15.03.2006 00:19 af Bruger #3491
Tak. Godt at vide. Men er der nogen der også ved noget decideret om de 2 databaser??

Assess kører som en fil ved siden af din side, mens MySQL er en server hvor du ikke selv kan installere MySQL, hvis du har en udbyder (den skal være installeret).

MySQL er god til at håndtere mange brugere og store mængder data. Det er access ikke så god til.

De bruger begge stort set den samme SQL syntaks... Med Access har du stor mulighed for at "designe" dine forespørgsler, mens ved MySQL skal du have en separat værktøj til det...

Jeg ville klart vælge MySQL, da det er mere robust end Access

/B

Indlæg senest redigeret d. 15.03.2006 11:41 af Bruger #2730
Tak. Godt at vide. Men er der nogen der også ved noget decideret om de 2 databaser??

Access har aldrig og vil aldrig være specielt egnet til web-brug. Access kan til nød bruges af et par brugere internet i en virksomhed via delte netværksdrev, men det er helt klart primært en "desktop database".

MySQL er en hurtig og robust SQL Server, som modsat Access er designet til at håndtere mange samtidige brugere. Der er også en række andre SQL Servere som kan være bedre/værre end lige MySQL men MySQL er under alle omstændigheder en forbedring i forhold til Access til webbrug.

Hvordan kommer det til udtryk at Acces ikke er så god til at håndtere store mændge data?

Jeg vil også anbefale MySQL, da det er en server. Forstil dig worst case scenario hvor du, uden lige at tænke over det, smider din access fil op på en giv server i en mappe som ikke er beskyttet. En given person kan derefter indtaste hele stien til databasen via IE eller FF og downloade databasen. Jeg ved godt at dette er svært at forstille sig, men det er bare for at vise en mulig sikkerhedsbrist der kunne opstå fordi man ikke lige tænker sig om. Selvf. kan der også opstå sikkerhedsbrists i MySQL :) Men som sagt, MySQL er en backend database, der er god til at håndtere mange brugere, hvorimod Access (siger man/sagde man da jeg havde med databasen at gøre) kun kan tage omkring 10 brugere af gangen før den begyndte at falde i performance. Ved ikke om det er noget andet i dag.
Jeg vil klart anbefale MySQL. Ellers smid penge efter en MSSQL server.

t