Velkommen til en ny Udvikleren.dk

Tags:    udvikleren-info

Velkommen til et funklende nyt Udvikleren.dk! Efter at sitet har kørt i over 5 år på samme platform (dog omskrevet flere gange undervejs), forsøger vi os nu med en version der kører på en helt anden backend. Sitet er med andre ord blevet 100 % omskrevet, ikke en eneste linje kode er genbrugt. Vi er gået fra PHP til ASP.NET 2.0, en forholdsvist ny platform. Faktisk er version 2.0 af .NET frameworket stadig så ny, at langt størstedelen af sitet blev udviklet på beta 2. Heldigvis kører den uden problemer videre på den endelige version. Det der har forårsaget flest problemer har faktisk været at få konverteret alle de gamle data. Udvikleren kører nemlig heller ikke længere på den gode, gamle MySQL platform, men bruger nu en MSSQL server som backend. Efter ønske fra brugerne har vi konverteret alle de gamle forumtråde, så de også er med på den nye version af sitet. Artikler, bøger og ressourcer er naturligvis også konverteret.

Udover et totalt nyt design, vil I nok opleve at de fleste ting fungerer nogenlunde på samme måde som før. Der er ikke specielt mange nye features, af den simple grund at der var rigeligt at lave ved blot at sørge for at alle de eksisterende funktioner kom med. Den største nyhed er nok muligheden for at få vist RSS feeds på forsiden af Udvikleren.dk, samt mulighed for at få RSS feeds for de forskellige forums, nyeste artikler osv. En af de store mål med denne version af Udvikleren.dk har været at få et bedre administrativt system. Før var man enten co-admin med alle de rettigheder der hørte med, eller også var man ikke. Derfor var vi mere tilbageholdende med at udnævne co-admins. På det nye site kan vi uddele specifikke rettigheder til specifikke brugere, uden at de nødvendigvis får adgang til alle de andre ting. Fx har redaktører fået rettigheder til at lukke tråde, og vi vil samtidig forsøge at finde folk der er egnede til at godkende/afvise boganmeldelser, ressourcer osv. Og bare rolig, der skal nok komme flere nye features med tiden :)

Vi har forsøgt at teste sitet så godt igennem som muligt, men der vil sikkert være fejl rundt omkring. Skriv endelig om dem i denne tråd, eller brug Kontakt formularen. Jeg vil forsøge at få tingene rettet så hurtigt som muligt :). Ellers er der vel ikke så meget andet at sige end rigtig god fornøjelse med det nye Udvikleren.dk! Jeg håber meget at I bliver glade for den – skriv endelig hvad I synes her i tråden. Enjoy :)

Mvh.

Kasper (TSW)

ja søgningen virker ikke...

... nye Udvikleren.dk! Jeg håber meget at I bliver glade for den – skriv endelig hvad I synes her i tråden. Enjoy :)

Jeg synes at reklamerne er de forkerte steder... Jeg kunne godt tænke mig at den ude i højre side blev fjernet, og at ens venneliste kom op over afstemningen.

Derudover synes jeg, at der er alt for mange ting som ikke virker i forhold til den gamle udvikleren.dk, hvilket ikke burde ske. Jeg kan stadigvæk ikke finde en "nem" måde at begynde at skrive artikler på (dette har altid været et problem.) Den normale indgang til artikelskrivning, har været: gå ind på en tilfældig artikel, vælg "skriv artikel" som kun dukker op her (lige under ens egen bruger menu). Ikke en gang denne er her mere...

Jeg synes også at du burde vælge hvad denne her side skal bruges til. Skal der ses IT-nyheder, som er ripper fra andre sider, eller skal der være en hurtig oversigt over de forskellige forum tråde/artikler der er lavet for nyeligt. Du burde fjerne IT-nyhederne, eller bare ligge dem et andet sted, da jeg IKKE kommer ind på denne side for at se nyheder, men derimod hvad der er sket i de forskellige fora og om der er kommet nye artikler.
Husk også (selvom du ikke har tid og alle de andre ting der kan være som "undskyldning"), at denne side lever af brugernes artikler. Uanset hvad du gør, skal du være hurtigere til at godkende dem så sidens "nyeste" artikel ikke er 3 måneder gammel.

Bare min mening... Ellers ser det da fint ud... måske burde du lige venstre sætte lige ting i listen med forum- / artikel tråde...

Lige en ting mere... Hvor er alle de gamle tråde jeg fulgte med i ?

Skal der ses IT-nyheder, som er ripper fra andre sider

Der er noget du har misforstået, det er underholdningssektionen du snakker om. Alene titlen "IT Nyheder" og derefter artikler fra comon burde da give et hint om at vi er ude i surrealismen.

Skal der ses IT-nyheder, som er ripper fra andre sider

Der er noget du har misforstået, det er underholdningssektionen du snakker om. Alene titlen "IT Nyheder" og derefter artikler fra comon burde da give et hint om at vi er ude i surrealismen.

sandt :)

Hey folkens,

Mht. UdvClient virker den af gode grunde ikke. Sidst jeg kiggede, hvilket vel var ca. en uge før det nye site kom online, så det ud som om at ca. 3-4 personer brugte den. Beklager, men det er for lidt til at kode et nyt feed til klienten. Det er dog muligt at en lidt smartere klient kunne hjælpe på dette, så alternativet er at jeg eller andre på et tidspunkt laver en ny UdvClient. Det vil jeg bestemt ikke udelukke :)

Konkurrencer er ikke med af den simple årsag at jeg ikkke fandt den speciel interessant så længe der ikke arrangeres nye konkurrencer, hvilket der jo desværre ikke har været i et stykke tid. Lige så snart vi begynder på konkurrencer igen, og det håber jeg da meget på bliver tilfældet, kommer den på igen. Mht. julekonkurrencer er det ikke noget der definitivt er afskaffet på nogen måde.

Så siger I at søgningen ikke virker? Jeg har lige testet og her virker det altså fint. Prøv evt. lige at fortælle mig hvad I søger efter, så skal jeg med glæde kigge på det :). "Det virker ikke." er sjældent det bedste oplæg til en omgang bughunting.

Jimmi: Reklamer de forkerte steder? Tjoh, det er også en måde at sige det på. Stod det til folk var de jo helt væk, men det er jo desværre ikke den bedste måde at tjene en smule penge på. Mht. placeringen af de forskellige bokse er det naturligvis noget der kan ændres på hvis det er noget I kan blive enige om, men reklamen kan I desværre ikke bestemme hvor skal være, ikke mindst fordi den slags er defineret i den kontrakt jeg har indgået med de bureau der viser reklamer på sitet.

Den gamle måde, hvor menuen til højre reflekterede det område på sitet hvor man var, er droppet. Ikke fordi JEG ikke syntes om den, men fordi at adskillige brugere brokkede sig over den, da de tilsyneladende ikke kunne finde de ting de skulle bruge. Derfor er det ændret, og jeg synes personligt også at den nye måde er bedre. Hvis du vil skrive en artikel kan du, ligesom på det gamle site faktisk, klikke dig ind på en teknologi, vælge Artikler og trykke på "Skriv artikel" knappen øverst. Derudover er der nu mulighed for at definere genveje til forskellige steder, via dine Indstillinger. Jeg vil da gerne placere endnu et link til "Skriv artikel" siden hvis I kan fortælle mig hvor I mener det bør være.

Mht. IT-nyheder mener jeg at din argumentation meget hurtigt falder til jorden - fordi DU ikke ønsker at læse IT-nyheder på Udvikleren.dk, betyder det altså ikke nødvendigvis at der ikke er andre der vil! Jeg kan ikke forstå at man seriøst kan argumentere for at en side med mange daglige besøgende skal fjerne ting fordi man personligt ikke interesserer sig for lige præcis det område. Det er imo ganske let lige at dreje lidt på scrollknappen så man kan se hvilke nye tråde der er kommet, hvis man er ligeglad med nyhederne. Jeres holdning til ComON må I selv om - personligt synes jeg at det er et ganske okay medie, men kan I skaffe os RSS feeds fra andre og mere interessante (danske) nyhedssites, hvor vi rent faktisk må bringe overskrift og et resume, så skal I da være velkomne :). Skulle I holde jer for gode til nyheder på dansk generelt, så er jeg sikker på at I kan lukke øjnene imens i scroller ned af forsiden :)

Om sitet lever af brugernes artikler ved jeg ikke om jeg er direkte enig med dig i, men at sitet lever af brugerne generelt kan vi til gengæld sikkert hurtigt blive enige om. Hvor mange nye artikler der er afhænger jo altså heller ikke kun af hvor hurtigt vi kan godkende dem, for hvis der ikke bliver submitted nye artikler der er godkendelsesværdige, så er det hele jo ligesom ligemeget. Vi har helt klart været inde i en sløj periode når det kommer til artikler, og det er naturligvis mit håb at det vil ændre sig.

Gamle tråde der blev fulgt med i er ikke blevet konverteret. 90% af dem blev der alligevel med stor sandsynlighed aldrig postet i mere, og jeg syntes at det var at foretrække at starte på en frisk på det punkt.

Mvh.

Kasper (TSW)

Selv gør jeg stor brug af nyhederne på forsiden da jeg aldrig kommer ind på ComON alligevel. Så vidt jeg husker har vi også fået lov til at bruge nyhederne på siden, så rippe vil jeg ikke ligefrem kalde det.

Gamle tråde der blev fulgt med i er ikke blevet konverteret. 90% af dem blev der alligevel med stor sandsynlighed aldrig postet i mere, og jeg syntes at det var at foretrække at starte på en frisk på det punkt.

Jeg bruger også mest "udvalgte tråde" som en slags bogmærke på sitet, mest derfor det irretere mig at de ikke er der mere.
Måske kan du lave en bogmærke funktion også så?

Derudover foreslog jeg jo, at du eventuelt kunne gøre din nyhedssektion fra comon mindre.. eller ligge den i bunden osv... Jeg bruger ikke altid fullscreen på min browser, og jeg vil da mene, at forum + artikler er vigtigere end nyheder fra comons side..

Jeg har ikke noget imod at dine reklamer er der, men jeg vil bare mene, at det er mere vigtigt at man kan se hvem der er online, i forhold til en reklame. Hvis du sætter vennelisten over reklamen i højre side, ville det være tilfredsstillende fra mig af...
Jeg har da også fået nogle billige grin af de reklamer der florere her på siden. Der var en omkring noget mssql server på et tidspunkt (fordele og selvfølgelig ingen ulemper - microsoft link), og dette virkede ikke... det fandt jeg lidt morsomt.

>Jeg bruger også mest "udvalgte tråde" som en slags bogmærke på sitet, mest derfor det irretere mig at de ikke er der mere. Måske kan du lave en bogmærke funktion også så?

Tjoh, men har de fleste browsere ikke sådan en? :)

>Derudover foreslog jeg jo, at du eventuelt kunne gøre din nyhedssektion fra comon mindre.. eller ligge den i bunden osv... Jeg bruger ikke altid fullscreen på min browser, og jeg vil da mene, at forum + artikler er vigtigere end nyheder fra comons side..

Jeg ved ikke rigtigt hvordan den skulle gøres mindre, hvis den stadig skal have samme indhold. Jeg synes at sektionen gør sig godt på forsiden - for at være ærlig tror jeg at det ville se meget kedeligt ud hvis det udelukkende var 2-3 bokse med tabulær data omkring nyeste tråde osv. IT-nyhederne er med til at få Udvikleren til at være mere levende, da de ofte er opdateret (jeg tør ikke sige dagligt, i frygt for at folk så hakker på mig de dage jeg ikke er i stand til at godkende nyheder). Det giver imo en levende forside med lidt billeder og lidt aktuel information (<indsæt de vanlige elitære jokes om ComON's nyhedsmæssige dækning her>;).

>Jeg har ikke noget imod at dine reklamer er der, men jeg vil bare mene, at det er mere vigtigt at man kan se hvem der er online, i forhold til en reklame. Hvis du sætter vennelisten over reklamen i højre side, ville det være tilfredsstillende fra mig af...

Well det kommer den altså ikke sådan lige umiddelbart :). Reklamen skal være i en vis højde på siden, ellers vil de fleste annoncører nok vælge Udvikleren.dk fra rimeligt hurtigt.

>Jeg har da også fået nogle billige grin af de reklamer der florere her på siden. Der var en omkring noget mssql server på et tidspunkt (fordele og selvfølgelig ingen ulemper - microsoft link), og dette virkede ikke... det fandt jeg lidt morsomt.

Well, nu er det hverken mig eller Microsoft der styrer det der kommer ud igennem reklameboksene her på sitet. Vi har begge indflydelse på det - MS kan booke kampagner og jeg kan frabede mig specifikke annoncer, men resten er AdLink's ansvar :). Men jeg er da godt klar over at enhver fejl i nærheden af noget Microsoft-relateret bliver 3 gange så sjovt som hvis det var et andet firma, for nogen :P

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 15.03.2006 15:35 af Bruger #1
Mht. det med hvor nyhederne er placeret så har jeg foreslået at man kunne lave en slags brugerindstillet forside. Det behøver jo ikke være det store avancerede hvor man kan trække de forskellige elementer rundt og så gemmes det vha. ajax. Bare en simpel indstilling "Vil du have nyhederne vist på forsiden når du er logget ind?" Svar: "Ja" "Nej".

Der kunne så også være en indstilling som hed noget med "Hvilket feed vil du have vist på forsiden?" Svar: "IT-Nyheder fra ComON" "Brugerdefineret feed #1" osv.

t