Velkommen til en ny Udvikleren.dk

Tags:    udvikleren-info

Velkommen til et funklende nyt Udvikleren.dk! Efter at sitet har kørt i over 5 år på samme platform (dog omskrevet flere gange undervejs), forsøger vi os nu med en version der kører på en helt anden backend. Sitet er med andre ord blevet 100 % omskrevet, ikke en eneste linje kode er genbrugt. Vi er gået fra PHP til ASP.NET 2.0, en forholdsvist ny platform. Faktisk er version 2.0 af .NET frameworket stadig så ny, at langt størstedelen af sitet blev udviklet på beta 2. Heldigvis kører den uden problemer videre på den endelige version. Det der har forårsaget flest problemer har faktisk været at få konverteret alle de gamle data. Udvikleren kører nemlig heller ikke længere på den gode, gamle MySQL platform, men bruger nu en MSSQL server som backend. Efter ønske fra brugerne har vi konverteret alle de gamle forumtråde, så de også er med på den nye version af sitet. Artikler, bøger og ressourcer er naturligvis også konverteret.

Udover et totalt nyt design, vil I nok opleve at de fleste ting fungerer nogenlunde på samme måde som før. Der er ikke specielt mange nye features, af den simple grund at der var rigeligt at lave ved blot at sørge for at alle de eksisterende funktioner kom med. Den største nyhed er nok muligheden for at få vist RSS feeds på forsiden af Udvikleren.dk, samt mulighed for at få RSS feeds for de forskellige forums, nyeste artikler osv. En af de store mål med denne version af Udvikleren.dk har været at få et bedre administrativt system. Før var man enten co-admin med alle de rettigheder der hørte med, eller også var man ikke. Derfor var vi mere tilbageholdende med at udnævne co-admins. På det nye site kan vi uddele specifikke rettigheder til specifikke brugere, uden at de nødvendigvis får adgang til alle de andre ting. Fx har redaktører fået rettigheder til at lukke tråde, og vi vil samtidig forsøge at finde folk der er egnede til at godkende/afvise boganmeldelser, ressourcer osv. Og bare rolig, der skal nok komme flere nye features med tiden :)

Vi har forsøgt at teste sitet så godt igennem som muligt, men der vil sikkert være fejl rundt omkring. Skriv endelig om dem i denne tråd, eller brug Kontakt formularen. Jeg vil forsøge at få tingene rettet så hurtigt som muligt :). Ellers er der vel ikke så meget andet at sige end rigtig god fornøjelse med det nye Udvikleren.dk! Jeg håber meget at I bliver glade for den – skriv endelig hvad I synes her i tråden. Enjoy :)

Mvh.

Kasper (TSW)

@Martin Slot

Muligheden er der, men radio knappen er disabled (ja jeg lagde godt nok heller ik lige mærke til det til at starte med).

er det kun mig der ikke kan se de der nye forslag med krane og grene og det der, ville gerne se det men 1go siger at den ikke kan finde siden

er det kun mig der ikke kan se de der nye forslag med krane og grene og det der, ville gerne se det men 1go siger at den ikke kan finde siden

Det skyldes at 1go ikke acceptere direkte henvisninger.
marker, kopier og sæt linket ind i adresselinjen manuelt for at se dem.

Jeg lavede forresten også en med grene uden de små tekster .NET PHP C++.

uden grene:
http://xyz.1go.dk/udvLogo_udenGrene_preview.jpg
med grene, men uden tekst:
http://xyz.1go.dk/udvLogo_simple_preview.jpg
med grene og tekst:
http://xyz.1go.dk/udvLogo_cirkel_preview.jpg

Forslag til paging i forumtråde:
- Paging skal være nemmere af få øje på.
- Inaktive knapper bør fjernes, og er der kun en side, skal pagingen helt fjernes, så det er nemmere at opdage, om der er flere sider.
- Det skal være muligt at gå til en bestemt side i bunden, lige som det er i toppen.
- Det skal være nemmere at se om man er på sidste side, så man ikke kommer til at skrive noget, som er skrevet i forvejen. Eventuelt ved kun at tilbyde Quick post på sidste side.

Andre forslag:
- Besvar indsætter citat i Quick post i stedet for en side uden tråden.
- Mulighed for at markere Følg med i tråd, når der postes
- At Udvalgte tråde ikke åbner i popup.

Nu har jeg siddet og rodet på siden med det nye design, og jeg må sige, at jeg finder det ganske tilfredsstillende og værd at vente på.

Men jeg er ked af, at der ikke stadig er noget, der hedder grupper. Godt nok var der meget modstand mod det, men jeg synes godt, at man kunne have bibeholdt dem, hvis det ikke vil kræve for mange ressourcer at kode op igen.
Ellers har Jonas (Decko) stillet et godt spørgsmål, som du må have oversæt: om det på en eller anden måde er muligt at tage backup af gamle indlæg i ens favoritgruppe?

Med hensyn til spørgsmålet om logoet kan jeg godt li' både Martins og Simons, men allerbedst det Simon har lavet med cirkelen og uden grene :)

Jeg kan også se, at du har bibeholdt de gamle teknologier. Måske de skulle tages op til genovervejelse? Jeg tror, at der vil kunne komme mere aktivitet i nogen andre, end i nogle af de eksisterende.
Hvis det er, så kan jeg godt selv lave et forslag - dog kun, hvis det bliver aktuelt ;)

Det er dog et godt stykke arbejde der er blevet lavet, og jeg kan sagtens vinde mig til det! Lad os håbe, at det forbedrede adminsystem kan gøre godkendelsen af artikler, ressourcer og boganmeldelser hurtigere. F.eks. har jeg tilføjet en anmeldelse og nogle links, men jeg har ingen tilbagemelding fået, på om de ikke var af god nok kvalitet, eller hvad.

@Simon Jensen

Ok, se jeg kunne heller ikke se dit forslag før...

Men det der er fandme godt arbejde! Er mest til den uden grene må jeg også sige, men det er dælme flot!

@KasperTSW

Hvis det overhovedet kan komme på tale, hvad så med en poll om skift af banner? Ikke fordi jeg ikke kan lide det nuværende, men jeg synes nu bare at Simons forslag er bedre.

Jeg har lige fået en ide til en indstillingsmulighed som kunne laves.
Jeg bruger meget "Seneste forumtråde" på forsiden, men det ville være smart hvis man kunne udelukke tråde fra nogle af foraene. Jeg er fx ikke specielt interesseret i hvad der bliver postet i Delphi, ASP og Visual Basic foraene.

Smukt, smukt, smukt!

Kasper, super godt arbejde! Det første jeg lade mærke til var at siden kørte væsenligt hurtigere end det gamle, men det er jo som vi snakkede om klart på .NET platformen.

Mht. design, så er der ikke så meget andet at sige end at er udemærket at det er blevet holdt til den gamle "opbygning", og så lige fået frisket farver og nyt billede op :)

Så overall så syntes jeg det er et kanon godt arbejde!

Sidste ting: Er det en tegnet kopi af dig i logoet ? ;) Du var den første jeg tænkte på da jeg så det :pirat:

- Pelle / TeWeE

Har en bette bug til dig.

http://neo-crip.dk/udvikleren.dk.jpg

Forklaring:
Når man har oprettet en ny reference, så lader den teksten blive i felterne, så hvis jeg skal oprette en til, så skal jeg først slette oplysningerne og så skrive dem ind igen.
Samtidig så er der lige kommet dobbelt så mange valgmuligheder (dog de samme) i hvilken type det er referencen er.

Og lige en i denne her tekstfelt jeg skriver i lige nu. Hvis jeg markere noget tekst og klikker på fx den knap som indsætter , så sletter den teksten i stedet for at bare smide det omkring. Kunne være rart du gad tilføje så den bare smed det omkring ;)

- Pelle / TeWeE

Pelle Ravn, er det dig der har lavet narto :P?

t