Velkommen til en ny Udvikleren.dk

Tags:    udvikleren-info

Velkommen til et funklende nyt Udvikleren.dk! Efter at sitet har kørt i over 5 år på samme platform (dog omskrevet flere gange undervejs), forsøger vi os nu med en version der kører på en helt anden backend. Sitet er med andre ord blevet 100 % omskrevet, ikke en eneste linje kode er genbrugt. Vi er gået fra PHP til ASP.NET 2.0, en forholdsvist ny platform. Faktisk er version 2.0 af .NET frameworket stadig så ny, at langt størstedelen af sitet blev udviklet på beta 2. Heldigvis kører den uden problemer videre på den endelige version. Det der har forårsaget flest problemer har faktisk været at få konverteret alle de gamle data. Udvikleren kører nemlig heller ikke længere på den gode, gamle MySQL platform, men bruger nu en MSSQL server som backend. Efter ønske fra brugerne har vi konverteret alle de gamle forumtråde, så de også er med på den nye version af sitet. Artikler, bøger og ressourcer er naturligvis også konverteret.

Udover et totalt nyt design, vil I nok opleve at de fleste ting fungerer nogenlunde på samme måde som før. Der er ikke specielt mange nye features, af den simple grund at der var rigeligt at lave ved blot at sørge for at alle de eksisterende funktioner kom med. Den største nyhed er nok muligheden for at få vist RSS feeds på forsiden af Udvikleren.dk, samt mulighed for at få RSS feeds for de forskellige forums, nyeste artikler osv. En af de store mål med denne version af Udvikleren.dk har været at få et bedre administrativt system. Før var man enten co-admin med alle de rettigheder der hørte med, eller også var man ikke. Derfor var vi mere tilbageholdende med at udnævne co-admins. På det nye site kan vi uddele specifikke rettigheder til specifikke brugere, uden at de nødvendigvis får adgang til alle de andre ting. Fx har redaktører fået rettigheder til at lukke tråde, og vi vil samtidig forsøge at finde folk der er egnede til at godkende/afvise boganmeldelser, ressourcer osv. Og bare rolig, der skal nok komme flere nye features med tiden :)

Vi har forsøgt at teste sitet så godt igennem som muligt, men der vil sikkert være fejl rundt omkring. Skriv endelig om dem i denne tråd, eller brug Kontakt formularen. Jeg vil forsøge at få tingene rettet så hurtigt som muligt :). Ellers er der vel ikke så meget andet at sige end rigtig god fornøjelse med det nye Udvikleren.dk! Jeg håber meget at I bliver glade for den – skriv endelig hvad I synes her i tråden. Enjoy :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Hej, godt med lidt opfriskning.

når man klikker på "kommentarer" i en artikel oversigt (Articles.aspx), hopper browseren ikke ned til kommentarerne, men viser blot artiklen fra begyndelsen. jeg har testet i både FF 1.5 og IE 7, jeg har dog 6'eren.

ydermere kommer der i IE 7 en horizontal scrollbar i bunden af browser vinduet, det ser ikke så smart ud, men IE 7 er jo også stadig i beta, så det sagtens nå "at rette sig selv".

hvad angår den blåhårede knøs i toppen, så tror jeg bare lige jeg skal vende mig til ham. (bliver der evt. mulighed for egne stylesheet igen?)

ellers lækkert hele vejen igennem.
den subjektive følelse af loadingtiderne er meget positive hjemme hos mig, sammenlignet med den "gamle" udgave.

Mvh
Troels

Jeg synes siden er blevet ganske fin, godt arbejde Kasper :D Men ligesom Shafh faldt drengen mig meget voldsomt i øjnene, hehe jeg kan heller ikke lide ham, men sådan går det jo.

Mvh
Lasse

Hej!

Jeg synes det er et meget pænt design, jeg synes dog det er meget som det gamle. Det ville havde været fedt med lidt mere nytænkt med hensyn til opstilling af siden. Toppen er heller ikke lige min favorit. Men det er nogle fede features der er kommet:)

Magnus Holm Thøgersen

Indlæg senest redigeret d. 09.03.2006 17:29 af Bruger #8162
Hey,

Jeg forsøger lige at svare på de kommentarer der er kommet, hvis jeg misser nogen må I sige til :)

Først og fremmest tak for de pæne ord, det glæder mig at I kan lide det nye site.

Mht. adressen er den naturligvis midlertidig, imens vi venter på at Udvikleren.dk bliver redirected til den nye server.

Jeg synes personligt at logoet er cool. Det er tegnet efter en af vores gode gamle avatars, og det skal egentlig ikke signalere noget som helst om alder eller lignende. Det er bare med fordi det er dekorativt, og så lidt af historiske årsager, kan man vel sige, da det var vores første avatar. Det er Christina, min kæreste, der har lavet det, og hun er selv meget glad for det, så I kommer nok til at slås en del med hende for at få det lavet om :P

Mht. Opera så er det så vidt jeg ved kun meget små problemer der er tale om? Jeg har, så vidt jeg husker, fjernet diverse problemer i forhold til Opera, men sitet ER altså primært testet i FF og IE. Jeg synes stadig at Opera afviger for meget fra disse to browsere til at jeg vil bruge timer på at lave diverse hacks så den også kan være med.

Kommentaren om at det ikke er et nyt design fordi det er stillet op på samme måde som det gamle er ved at være lidt kedelig. Den kommer stort set hver gang, men det må jeg jo så tage med. Jeg kunne lige forestille mig hvordan I ville skrige hvis jeg lavede noget HELT nyt ;). Visse sites fungerer bare bedst når de er stillet op på en specifik måde, og jeg mener at Udvikleren er et af dem. Ja jeg kunne gode gøre noget helt andet med opstillingen, men jeg føler at det er netop den her opstilling der fungerer bedst. Og jeg vil stadig vove at påstå at det er et nyt design :)

Jeg kan godt se at Jobs siden så lidt weird ud i FF. Jeg har forsøgt at fixe det :)

Der bliver ikke mulighed for egne stylesheets i denne omgang. Jeg syntes ikke at der var specielt mange der brugte det, så jeg har valgt ikke at implementere det denne gang.

Mht. loadtider skulle det meget gerne være blevet bedre, her kører det i hvert fald utroligt godt. Jeg håber at I har samme oplevelse :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Nice side!:) det var os måske lidt på tide den kom, men drop det, den er vente tiden hver!:D

Smukt :D

Jeg synes personligt at logoet er cool. Det er tegnet efter en af vores gode gamle avatars, og det skal egentlig ikke signalere noget som helst om alder eller lignende. Det er bare med fordi det er dekorativt, og så lidt af historiske årsager, kan man vel sige, da det var vores første avatar. Det er Christina, min kæreste, der har lavet det, og hun er selv meget glad for det, så I kommer nok til at slås en del med hende for at få det lavet om :P

Hvis nu der er nogen der laver et andet forslag? Så kan det være det er lidt nemmere at diskutere :)

Mht. Opera så er det så vidt jeg ved kun meget små problemer der er tale om? Jeg har, så vidt jeg husker, fjernet diverse problemer i forhold til Opera, men sitet ER altså primært testet i FF og IE. Jeg synes stadig at Opera afviger for meget fra disse to browsere til at jeg vil bruge timer på at lave diverse hacks så den også kan være med.

Ja det er ikke det store, jeg ville bare lige nævne det - i håb om at du ville se på det :)

Mht. loadtider skulle det meget gerne være blevet bedre, her kører det i hvert fald utroligt godt. Jeg håber at I har samme oplevelse :)

Ja nu var det bare en indskydelse jeg fik. Det virkede langsommere, men jeg ved ikke om det holder stik. Er der andre der har samme oplevelse?

--------------
Jeg har fundet nogle bugs..
- Når man klikker besvar og prøver at poste en besked den vej, så kommer den ikke frem :O

- På .NET-delens forside virker Top 5 over bøger ikke helt. Jeg gætter på at det er fordi bøgerne er sorteret under ASP.NET VB.NET C# og .NET

Indlæg senest redigeret d. 09.03.2006 20:51 af Bruger #3491
Det var rigtigt og det var sjovt, men det var ikke rigtig sjovt.

Endelig!
Det ser jo udemærket ud, men jeg må nok indrømme at jeg havde forventet en større overraskelse mht. det grafiske arbejde. Og det med "logoet"... det er heller ikke ligefrem noget jeg går ind for.

Da jeg så at siden var ved at blive lagt op, var jeg desværre kun online via min bærbar, og da farve/kontrast jo ikke er det bedste på sådan en skærm, lovede jeg mig selv at jeg måtte vente med at se den nye side indtil jeg kom hjem til min stationære.
Men okay... det traditionelle design er skam også glimrende, og den nye side her kører jo perfekt.

Jeg vil gerne sige tak, fordi du omsider færdigjorde siden.

Hej Martin,

>Hvis nu der er nogen der laver et andet forslag? Så kan det være det er lidt nemmere at diskutere

Jamen det skal folk være mere end velkomne til! :)

>Ja det er ikke det store, jeg ville bare lige nævne det - i håb om at du ville se på det

Yes :)

>Ja nu var det bare en indskydelse jeg fik. Det virkede langsommere, men jeg ved ikke om det holder stik. Er der andre der har samme oplevelse?

Jeg har meget svært ved at forestille mig at det hænger sådan sammen. Jeg sidder på en 2mbit forbindelse, og jeg mærker alligevel STOR forskel - hver enkel side loader betydeligt hurtigere, og det skulle de også gerne, da der virkelig er blevet optimeret rundt omkring. Hvis den nye side ligefrem loader langsommere hos nogen, så må der sgu næsten være et eller andet helt galt hehe :)

>- Når man klikker besvar og prøver at poste en besked den vej, så kommer den ikke frem

Jeg prøvede lige i Test foraet, hvor det virkede fint. Nu prøver jeg så lige nu (som svar på denne tråd) - så ser vi om det kommer frem hehe :)

>- På .NET-delens forside virker Top 5 over bøger ikke helt. Jeg gætter på at det er fordi bøgerne er sorteret under ASP.NET VB.NET C# og .NET

Der er en bog på nu, da jeg har gjort det sådan at en bog skal have mere end 3 stemmer for at komme på den liste.

Mvh.

Kasper (TSW)

Gutter, jeg har lidt svært ved at forstå jeres "kritik" vedr. designet. I får det næsten til at lyde som om at I forventede et Flash site med eyecandy over alt, en totalt ny opsætning, menuer der hopper og danser osv. Jeg tør vædde på at kritikken ville have haglet ned over mig hvis ikke opsætningen fungerede nogenlunde ligesom før. Det her er et community med en lang række funktioner der SKAL være der, og det her er umiddelbart den mest optimale måde at placere alle de ting på, synes jeg i hvert fald. Bør man gå efter fornyelse hvis det gamle fungerer bedre?

Jeg synes personligt at designet er nyt og frisk. Der er masser af små detaljer rundt omkring, og jeg har faktisk gjort betydeligt mere ud af det end nogensinde før. Næsten alle ikonerne er lavet specielt til sitet, og jeg har forsøgt at få alt til at se strømlinet og nogenlunde ens ud på hele siden. Der er med andre ord kælet for detaljerne. Jeg kan sagtens acceptere at nogen af jer ikke kan lide toplogoet (jeg synes personligt at det er pisse fedt, men sådan er vi jo så forskellige), men jeg har svært ved at forstå kritikken af resten. Jeres svar indikerer næsten at "Oh well, hvis det ikke kan blive bedre, så kan det her vel lige gå an", hvilket nok er lidt langt fra den bedømmelse jeg havde håbet på. Er det virkelig sådan jeg skal opfatte det, eller er I bare ekstra kritiske i dag? :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Indlæg senest redigeret d. 09.03.2006 21:21 af Bruger #1
t