Velkommen til en ny Udvikleren.dk

Tags:    udvikleren-info

Velkommen til et funklende nyt Udvikleren.dk! Efter at sitet har kørt i over 5 år på samme platform (dog omskrevet flere gange undervejs), forsøger vi os nu med en version der kører på en helt anden backend. Sitet er med andre ord blevet 100 % omskrevet, ikke en eneste linje kode er genbrugt. Vi er gået fra PHP til ASP.NET 2.0, en forholdsvist ny platform. Faktisk er version 2.0 af .NET frameworket stadig så ny, at langt størstedelen af sitet blev udviklet på beta 2. Heldigvis kører den uden problemer videre på den endelige version. Det der har forårsaget flest problemer har faktisk været at få konverteret alle de gamle data. Udvikleren kører nemlig heller ikke længere på den gode, gamle MySQL platform, men bruger nu en MSSQL server som backend. Efter ønske fra brugerne har vi konverteret alle de gamle forumtråde, så de også er med på den nye version af sitet. Artikler, bøger og ressourcer er naturligvis også konverteret.

Udover et totalt nyt design, vil I nok opleve at de fleste ting fungerer nogenlunde på samme måde som før. Der er ikke specielt mange nye features, af den simple grund at der var rigeligt at lave ved blot at sørge for at alle de eksisterende funktioner kom med. Den største nyhed er nok muligheden for at få vist RSS feeds på forsiden af Udvikleren.dk, samt mulighed for at få RSS feeds for de forskellige forums, nyeste artikler osv. En af de store mål med denne version af Udvikleren.dk har været at få et bedre administrativt system. Før var man enten co-admin med alle de rettigheder der hørte med, eller også var man ikke. Derfor var vi mere tilbageholdende med at udnævne co-admins. På det nye site kan vi uddele specifikke rettigheder til specifikke brugere, uden at de nødvendigvis får adgang til alle de andre ting. Fx har redaktører fået rettigheder til at lukke tråde, og vi vil samtidig forsøge at finde folk der er egnede til at godkende/afvise boganmeldelser, ressourcer osv. Og bare rolig, der skal nok komme flere nye features med tiden :)

Vi har forsøgt at teste sitet så godt igennem som muligt, men der vil sikkert være fejl rundt omkring. Skriv endelig om dem i denne tråd, eller brug Kontakt formularen. Jeg vil forsøge at få tingene rettet så hurtigt som muligt :). Ellers er der vel ikke så meget andet at sige end rigtig god fornøjelse med det nye Udvikleren.dk! Jeg håber meget at I bliver glade for den – skriv endelig hvad I synes her i tråden. Enjoy :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Mathias, jo tak, vi gør vores bedste, men det er ikke perfekt endnu. Jeg skal have startet artikel juryen op igen, men har haft travlt med andre projekter også. Håber dog snart på lige at få gjort noget ved det :)

Mvh.

Kasper (TSW)

Troels Henriksen:
Jeg er uenig. Næsten alle browsere har keyboard-modifiers til at åbne links i nye sider og i tabs, men praktisk taget ingen browsere har en funktion til at undertrykke et links ønske om at åbne et nyt vindue - det generer mig en hel del, da jeg så er nødt til at åbne det i en tab, for at undgå at mit desktop bliver tilsvinet med unødige vinduer. Min filosofi er at alle links som udgangspunkt bør påvirke det aktive vindue, og kun, hvis brugeren explicit beder om det, bør åbne i et nyt vindue.

Svaret er Firefox - og alle dens kloner. På en god dag kan man ligefrem få dem til at lave kaffe!
Og i Opera-puha-adder-badder-jeg-ville-være-ligesom-IE [kunstigt break for ikke at irritere Tanggaard nok til at han implementerer noget word-break] men-hellere-FF-nu-for-den-er-Gud kan du komme langt med UserJS (ditto i Firefox, men about:config er formentlig at foretrække, hvis man - som du - er bange for extensions).

target er og bliver en ond attribut, hvis eneste formål er at give webmasteren magt over brugeren.

Just my unabiased 85-word input...

Hvis browser.link.open_newwindow sættes til 1 i about:config vil alle links der normalt vil åbne i et nyt vindue åbne i det samme vindue. :)

Martin, problemet med det er pop-up vinduer. Det er derfor funktionen er skjult i Firefox.

Martin, problemet med det er pop-up vinduer. Det er derfor funktionen er skjult i Firefox.

Popups er ikke et problem fordi browser.link.open_newwindow.restriction er sat til 2, og funktionen er ikke længere skjult.

Er det bare mig eller ændrede designet på poll'en sig pludselig? Ser meget nice ud. Nu runder vi vist også snart 100 kommentarer :D

Edit: hvor har du i øvrigt gemt listen over ens åbne tråde? Den var ret god til at holde styr på om man har glemt at lukke nogle tråde.

Indlæg senest redigeret d. 28.03.2006 13:10 af Bruger #3275
@TSW: Jeg synes forresten det er en dejlig (og forholdsvis tiltrængt) ny version der er kommet af udvikleren.dk! Specielt mht. syntax-highlightning, men bestemt også designet, og de mange små ændringer (= forbedringer) der er kommet rundt omkring.

Jeg vil dog foreslå dig på listen over elementer i (X)HTML, og se på hvad de hver især er beregnet til, men jeg ved godt vi er -- skal vi sige lettere uenige om vigtigheden af den del? :-)
Rent funktionalitetmæssigt har jeg dog også stadigvæk et par ønsker: når man deltager aktivt en tråd, ville jeg gerne have "følg med" blev slået til automatisk. Om ikke andet kunne du måske tilføje muligheden for at aktivere en sådan funktionalitet under indstillingerne!? Og derudover synes jeg også det kunne være rart at få tilsendt en mail når der bliver postet et nyt svar til en tråd man følger med i - men det belaster måske serveren for meget?

Hey,

Jonas, jeg fixede lige en lidt mere smooth version hehe. Jeg synes selv det ser ganske cool ud :). De kommer i øvrigt fra iBar, og kan genrbuges uden ændringer (.NET <3), så det er HyBreeD vi kan takke, da han lavede dem i sin tid (han mente at mine firkantede var for kedelige ;)). Det med en liste over åbne tråde har jeg da vist glemt at lave til den her version, det må jeg lige kigge på, på et tidspunkt.

Allan: Tak for rosen, glæder mig at du kan lide det nye site :). Mht. tags, så vil jeg ikke kommentere det, da jeg ved at du er glad bare du kan få lov til at kommentere det over for så mange mennesker som muligt ;). Jeg kunne meget let fristes til at kaste mig ud i en diskussion, specielt fordi din tone næsten lægger op til det, men jeg holder mig i skindet for denne gang :P. Til gengæld vil jeg da komme med et konstruktivt forslag: Hvorfor ikke bruge din store viden på området til at skrive et par artikler om emnet? Jeg ved at du, heldigvis, er en af dem der ikke kun kritiserer, men også gerne hjælper, så det vil da næsten være oplagt for dig at formidle din viden til lidt flere personer via en eller flere artikler :)

Mht. tråde osv. så skal jeg have tilføjet en "Følg med i denne tråd" checkbox, der vil være afkrydset pr. default når man opretter en ny tråd, ligesom på det gamle site. Mails ville jeg helst undgå, men hvis det er et populært request kan jeg sikkert godt overtales :)

Mvh.

Kasper (TSW)

@Kasper: Det var nu ikke så ondt ment mht. elementernes betydning; jeg sidder selv og slår dem op indimellem, fordi jeg glemmer hvad fx samp, tt osv. betyder. Og det er heller ikke så frygtelig lang tid siden jeg for første gang fandt ud af hvad address burde bruges til, hvilken semantisk betydning small havde, og hvad brugen af tbody og tfoot rent faktisk indebar. Og hvornår man bør bruge abbr fremfor acronym bliver stadigvæk diskuteret -- men det ignorerer jeg dog bare, pga. acronym ikke kommer med i XHTML 2.0...
Formålet var nu heller ikke at kritisere for kritikkens skyld, du ved vel godt hvor meget jeg går op i markup'en; i mit hoved er den klart vigtigere end designet... (Måske det er en af grundene til der ikke er nogen der vil ansætte mig. ;-))

Mht. artikler, så har jeg faktisk overvejet det, men da jeg kun vil være i stand til at skrive noget, som andre allerede har beskrevet bedre, ser jeg ikke nogen grund til at gøre det (og at oversætte artikler er jeg direkte modstander af). Så det eneste jeg kunne komme med, var min personlige linksamling -- og den er såmænd også klart dårligere end hvad der allerede findes på http://css-discuss.incutio.com/ fx... :-s

Lyder godt med checkbox'en! Og mails kunne måske blive næste poll-topic?!

Fortsat god udviklingslyst.

Den med mails ved svar på tråde ville jeg også synes ville være meget lækkert, da jeg ikke bruger udvclienten længere (den virker vist i øvrigt heller ikke mere) og da jeg har Thunderbird kørende så længe min pc er tændt fungerer den fint som udvclient :P

t