Nyt site - vi har brug for din mening!

Tags:    udvikleren-info

Som beskrevet i det netop udsendte nyhedsbrev, er der en ny version af Udvikleren.dk på vej, der vil byde på lidt forandringer rundt omkring. Jeg vil forsøge at beskrive de vigtigste af dem i denne tråd, ikke mindst for at vi kan få en debat om det. Her kommer en liste:

Grupper

Det har allerede været diskuteret i en tidligere tråd. Her var der ikke rigtig nogen der virkede som om at de syntes det ville være et tab at miste gruppesystemet her på sitet. Problemet med grupperne er primært at folk hurtigt mister interessen i den gruppe de har meldt sig ind i, oftest pga. manglende aktivitet. Som udgangspunkt synes jeg personligt at grupperne er en god ide, men måske har der ikke været nok muligheder i dem, eller også er sitet ikke stort nok til at bære et sådan system på en seriøs måde. I hvert fald har jeg derfor besluttet at skippe gruppe funktionaliteten til næste version af sitet, om ikke andet så i hvert fald bare i første omgang. Skulle der senere blive en større interesse, er det meget muligt at jeg koder systemet op igen :)

Data

Som det også blev beskrevet i nyhedsbrevet, overgår Udvikleren til en helt ny database backend. Derfor er det oplagt at få sorteret lidt i de store mængder data der har ophobet sig igennem Udviklerens 5 års levetid. For at tage et eksempel, bliver den måde forumdata gemmes på helt anderledes. Jeg overvejede stærkt at konvertere alle de gamle indlæg, men endte med at være imod ideen. Det bedste argument for at gøre det, er at folk så kan søge i alle de gamle løsninger der er blevet leveret på foraene. Men gør folk det? Jeg tror det faktisk ikke. Kritikerne vil påstå at det er fordi at søge funktionen på sitet er for begrænset, men jeg tror nu at årsagen er en anden. Hvad end det måtte være, føler jeg i hvert fald ikke at det er besværet værd at bruge tiden på det, og så samtidig "forurene" det helt nye site med så stor en bunke gammel, rodet data. De fleste kan jo nok være enige med mig i at selvom der er mange gode og interessante tråde rundt omkring, så er der unægtelig også mange der er ret ligegyldige og som ikke har nogen værdi overhovedet. At sortere i det vil være håbløst, så derfor er min plan på nuværende tidspunkt at starte på en helt frisk. Hvad siger I?

En anden ting der ryger, af lidt de samme årsager som forum indhold, er Jeres Udvikler mails. Endnu engang er det en ret stor mængde data, hvor det er ekstremt lidt af det der er af nogen værdi. Skulle I have noget liggende der er værd at bevare, så tag lige en kopi med det samme :)

Af de ting der helt sikkert kommer med, kan nævnes: Artikler, ressourcer, bøger og FAQ's, samt naturligvis informationer om brugere, inkl. referencer, teknologier osv.

UP

Ja, hvad skal vi gøre med dem? Mit største problem er nok at der i dag er en del brugere på sitet, inkl. mig selv, der har Udvikler Point for ting som ikke rigtigt findes på sitet længere. I dag er det også sådan at nogen har så mange point, at der så godt som aldrig sker ændringer på toplisten over UP. Er det en ønskelig situation? Jeg har overvejet at vi alle skal starte forfra, men det er naturligvis noget jeg vil drøfte med Jer først. En anden løsning, som er lidt mildere, er at sætte alle udviklere til 500 UP i den nye version, og derefter indsætte point i forhold til de data der konverteres. På den måde vil ingen længere have point for ting der ikke findes på siden mere. Men hvad så med forumtråde? Personligt synes jeg at de mest velfortjente UP er dem man får for at hjælpe andre med deres konkrete problemer, og jeg ved at en masse af Jer har gjort meget for at tjene UP på denne måde. Men hvis forumtråde ikke længere eksisterer, hvad så? Umiddelbart ville mit bud blive en undtagelse af førnævnte regel, så man kunne få overført de UP man har tjent på tråde også, selvom de ikke længere findes. Men igen, hvad synes I? Specielt på det her punkt er jeg meget interesseret i at vi får en god debat ud af det, og kommer frem til en løsning sammen. Helt konkret er der vel følgende muligheder: 1. alle får sat deres UP ned til 500 på den nye side, 2. alle bevarer det antal UP de har nu uden videre, eller 3. alle får sat deres UP til 500, og får derefter udleveret point i forhold til hvad der bliver rykket over på den nye side. Går du ind for sidste løsning, så smid lige en kommentar omkring din holdning til problematikken omkring UP for forumtråde.

Det var alt for denne gang. Jeg vil poste i denne tråd når der er flere ændringer der skal diskuteres. Håber på en god debat, så vi kan få tingene på plads, inden det nye site kommer. Og glæd Jer i øvrigt til det, det skal nok blive rigtigt godt :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

[Redigeret d. 10/10-05 14:18:51 af Kasper (TSW)]

Jeg vil ikke gå helt til at der skal gives mulighed for almindelig html, men det ville være godt med en udvidelse af det anvendte sprog, så der blev lidt flere muligheder, så vi kan slippe for artikler med screenshots af lister og tabeller. Det ville også være rart, hvis sproget blev lidt mere standardiseret, så det minder mere om de store fora (fx phpbb), eller man kunne lave det helt om, og bruge wiki-sproget. Wiki har den fordel, at det har meget få begrænsninger i forhold til html, og der er samtidigt kontrol med hvad der skrives. (Bare et problem at Wiki er skrevet i PHP, så du ville være nødt til selv at bygge en fortolker)

[Redigeret d. 16/10-05 22:19:21 af Jesper Kristensen]

[Indlæg slettet admin/co-admin!]

[Indlæg slettet admin/co-admin!]

Yo, dér.

For det første: Skriver man en artikel om HTML, skal man nu ændre alle sine < og > til HTML entiteter. Det samme gælder hvis man ønsker at bruge tegnene for fx at vise større end eller mindre end.

Enhver rimelig teksteditor (selv Notepad, IIRC) understøtter search & replace, så det er ikke et stort problem i mine øjne. Desuden er folk vant til det, fra når de skriver almindelige websider.

For det andet, og det her synes jeg nok er det vigtigste, vil artiklerne hurtigt få et forskelligt udseende. Jeg synes personligt at det er rart at alle artikler stort set ligner hinanden, har de samme overskrifter, ens bokse til kode osv. Hvis folk kan bruge HTML, vil dette ændre sig.

Med lidt disciplin (dvs. brug af tags som <p> og <hN>;) vil alle artikler få det samme layout, med mindre artikelforfatteren eksplicit går ind og skriver CSS (eller HTML-styling, men det er alligevel også fy).

Jeg ved godt at du har set dig sur på eHTML, men personligt synes jeg altså at det fungerer ganske glimrende, og det er mit indtryk at de fleste også synes at det enten er helt fint, eller at de i hvert fald fint kan leve med det.

Jeg mener heller ikke at direkte HTML er den bedste løsning (men måske et subset? Der må da findes en ASP.NET-komponent der kan håndtere parsing og filtrering), men den nuværende implementation af eHTML har nogle meget generende problemer:

*Der bliver parset tags inden i kodeblokke, uden nogen mulighed for at "escape" dem (det betyder at den klassiske C-derefererings-syntaks, [ i ] (uden mellemrum), ikke kan lade sig gøre - og dette kan være meget let at overse, med mindre man er opmærksom på problemet.
*Ingen tabeller.
*Linebreak-sensitivitet - dvs. \\n i artikelteksten bliver oversat til i HTML-koden. I mine øjne ville det være mere hensigtsmæssigt at være whitespace-neutral, som i HTML, og lade artikelforfatterne bruge [p]-tags, eller tilsvarende.
*Ingen mulighed for at påvirke f.eks. farve, hvis der er noget i et kodestykke man ønsker at fremhæve. Her kunne man introducere simple tags som [red], [green] eller lignende.
*Det er ikke muligt at escape eHTML-tags, så de ikke bliver parsed.*
*Ingen mulighed for at differentiere mellem "stort kodestykke med scrollbars og syntakshighlight" og "klejnt kodestykke på få linjer, der bare skal være monospace."
*Ingen lister (passer ikke helt, men det er i hvert fald ikke dokumenteret).

Der kommer sikkert mere, efterhånden som jeg kommer i tanke om det!
--
Blog:
http://www.sigkill.dk/blog

[Redigeret d. 16/10-05 22:29:56 af Troels Henriksen]

Det var vist det hele, eller hvad? Ellers så sig lige til :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

- Du har ikke tilkendegivet din mening omkring mit forslag med UPR (har to posts om det + Martin Dybdals post); det kan jo bare bruges som et supplement til UP så man bedre kan skabe sig et indtryk af brugerens evner på de forskellige områder.

- Hvad synes du om ideen med at bevare vores udvikler mails (jeg har kaldt det beskedsystem i tidligere posts), med levetider på beskederne?

// Your brain is your weapon, do not waste it!!

NY IDE OM HTML I ARTIKLER

Man kunne jo lave en funktion hvor man kan skrive på en nyside.

Siden kunne så de ønskede stedet loades som et frame... Hvis du forstår...

Så ville men ligesom Kode-eksempel kunne lave sådan en boks, hvor der deri kan være HTML...

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world

NY IDE OM HTML I ARTIKLER

Man kunne jo lave en funktion hvor man kan skrive på en nyside.

Siden kunne så de ønskede stedet loades som et frame... Hvis du forstår...

Så ville men ligesom Kode-eksempel kunne lave sådan en boks, hvor der deri kan være HTML...

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world

Behold de gamle tråde, behold søgefunktionen. Sgu da det bedste ved udivkleren.dk :) Jeg har brugt søgefunktionen meget og de har da virket for mig. Ellers bruger jeg bare google til sitet (derfor BEHOLD de gamle tråde)
Slot - All your base are belong to us
http://www.sigsys.dk

Hej

Jeg vil bare nævne, at jeg tit søger efter noget på nettet og havner her på grund af indlæg i forummet.
Dét jeg finder, kan godt være relevant for min søgning.
Det kunne være et argument for at bevare det gamle forum.
Hvis nogle vil starte på en frisk, synes jeg også at man skal være i stand til at se fremad.

Point kan jeg ikke tænde på. Jeg kan måske ikke helt forstå, hvad man kan bruge denne status til. Jeg kan godt se, at de der går meget op i det, vil miste noget, hvis det nulstilles, men igen - måske er det sundt at tage imod "nye tider".

Held og lykke med omlægningen. Glæder mig til det nye site!
Tak for indsatsen.

Gitte

Gør det muligt at ændre emnet (indlæggets navn) efter at man har postet det. Så har folk der starter med at skrive "HJÆLP!", muligheden for at angre sine fejl og gøre det godt igen.

// Your brain is your weapon, do not waste it!!

Uden at have nærlæst alle indlæggene, vil jeg godt deltage i debaten:

Jeg synes ikke, at gruppe-systemet skal afskaffes for der er en del gode. Det vil ihvertfald kræve flere teknologi-sektioner, for hvor skal en Python-programmør debattere om det, han kender til? (Ved godt, at der er Generelt / Diverse-forummet, men det ville hurtigt blive overskueligt.)

Mit forslag ville så være, at man - ligesom ved artikler - lader en gruppe (jury) om at godkende eller afvise grupper, så man slipper for dem, der har 1 eller 2 medlemmere.

Blog:
http://mocn.blogspot.com

t