Nyt site - vi har brug for din mening!

Tags:    udvikleren-info

Som beskrevet i det netop udsendte nyhedsbrev, er der en ny version af Udvikleren.dk på vej, der vil byde på lidt forandringer rundt omkring. Jeg vil forsøge at beskrive de vigtigste af dem i denne tråd, ikke mindst for at vi kan få en debat om det. Her kommer en liste:

Grupper

Det har allerede været diskuteret i en tidligere tråd. Her var der ikke rigtig nogen der virkede som om at de syntes det ville være et tab at miste gruppesystemet her på sitet. Problemet med grupperne er primært at folk hurtigt mister interessen i den gruppe de har meldt sig ind i, oftest pga. manglende aktivitet. Som udgangspunkt synes jeg personligt at grupperne er en god ide, men måske har der ikke været nok muligheder i dem, eller også er sitet ikke stort nok til at bære et sådan system på en seriøs måde. I hvert fald har jeg derfor besluttet at skippe gruppe funktionaliteten til næste version af sitet, om ikke andet så i hvert fald bare i første omgang. Skulle der senere blive en større interesse, er det meget muligt at jeg koder systemet op igen :)

Data

Som det også blev beskrevet i nyhedsbrevet, overgår Udvikleren til en helt ny database backend. Derfor er det oplagt at få sorteret lidt i de store mængder data der har ophobet sig igennem Udviklerens 5 års levetid. For at tage et eksempel, bliver den måde forumdata gemmes på helt anderledes. Jeg overvejede stærkt at konvertere alle de gamle indlæg, men endte med at være imod ideen. Det bedste argument for at gøre det, er at folk så kan søge i alle de gamle løsninger der er blevet leveret på foraene. Men gør folk det? Jeg tror det faktisk ikke. Kritikerne vil påstå at det er fordi at søge funktionen på sitet er for begrænset, men jeg tror nu at årsagen er en anden. Hvad end det måtte være, føler jeg i hvert fald ikke at det er besværet værd at bruge tiden på det, og så samtidig "forurene" det helt nye site med så stor en bunke gammel, rodet data. De fleste kan jo nok være enige med mig i at selvom der er mange gode og interessante tråde rundt omkring, så er der unægtelig også mange der er ret ligegyldige og som ikke har nogen værdi overhovedet. At sortere i det vil være håbløst, så derfor er min plan på nuværende tidspunkt at starte på en helt frisk. Hvad siger I?

En anden ting der ryger, af lidt de samme årsager som forum indhold, er Jeres Udvikler mails. Endnu engang er det en ret stor mængde data, hvor det er ekstremt lidt af det der er af nogen værdi. Skulle I have noget liggende der er værd at bevare, så tag lige en kopi med det samme :)

Af de ting der helt sikkert kommer med, kan nævnes: Artikler, ressourcer, bøger og FAQ's, samt naturligvis informationer om brugere, inkl. referencer, teknologier osv.

UP

Ja, hvad skal vi gøre med dem? Mit største problem er nok at der i dag er en del brugere på sitet, inkl. mig selv, der har Udvikler Point for ting som ikke rigtigt findes på sitet længere. I dag er det også sådan at nogen har så mange point, at der så godt som aldrig sker ændringer på toplisten over UP. Er det en ønskelig situation? Jeg har overvejet at vi alle skal starte forfra, men det er naturligvis noget jeg vil drøfte med Jer først. En anden løsning, som er lidt mildere, er at sætte alle udviklere til 500 UP i den nye version, og derefter indsætte point i forhold til de data der konverteres. På den måde vil ingen længere have point for ting der ikke findes på siden mere. Men hvad så med forumtråde? Personligt synes jeg at de mest velfortjente UP er dem man får for at hjælpe andre med deres konkrete problemer, og jeg ved at en masse af Jer har gjort meget for at tjene UP på denne måde. Men hvis forumtråde ikke længere eksisterer, hvad så? Umiddelbart ville mit bud blive en undtagelse af førnævnte regel, så man kunne få overført de UP man har tjent på tråde også, selvom de ikke længere findes. Men igen, hvad synes I? Specielt på det her punkt er jeg meget interesseret i at vi får en god debat ud af det, og kommer frem til en løsning sammen. Helt konkret er der vel følgende muligheder: 1. alle får sat deres UP ned til 500 på den nye side, 2. alle bevarer det antal UP de har nu uden videre, eller 3. alle får sat deres UP til 500, og får derefter udleveret point i forhold til hvad der bliver rykket over på den nye side. Går du ind for sidste løsning, så smid lige en kommentar omkring din holdning til problematikken omkring UP for forumtråde.

Det var alt for denne gang. Jeg vil poste i denne tråd når der er flere ændringer der skal diskuteres. Håber på en god debat, så vi kan få tingene på plads, inden det nye site kommer. Og glæd Jer i øvrigt til det, det skal nok blive rigtigt godt :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

[Redigeret d. 10/10-05 14:18:51 af Kasper (TSW)]

Med mindre man i så fald kunne vælge at gøre sin artikel gratis, ville jeg ikke skrive flere artikler her til siden.
--
Blog:
http://www.sigkill.dk/blog

Jeg må erklære mig enig med Brian Hvarregaard.

Andre nævner noget om at skulle betale up for artikler. Det mener jeg er en ekstremt dum ide. Så kan jeg bedre støtte en ide fra tidligere om at har man mindre end fx 200 up, får man automatisk indsat nogle flere. Man skal ikke tvinge brugerne til at komme med svar i forum eller til at skrive artikler, ved at få dem til at frygte, at de løber tør for up, og derved ikke længere vil have mulighed for at gøre noget på siden. Frivillighed er en utroligt vigtig ting på en side som denne. Prøv lige at tænke på hvor stort et hav af r*v dårlige artikler, der vil blive sendt til godkendelse, fordi folk føler sig nødsaget til at lave en artikel, så de igen vil kunne få hjælp på siden. Folk skal ikke skrive artikler fordi de er tvunget til det af up-økonomiske grunde, men fordi de selv mener DE HAR NOGET, som andre kan have glæde af. Et omfattende betalingssystem i UP, vil bare betyde, at flere opretter en ny konto, når deres gamle er løbet tør.

Jeg har tidligere sammenlignet UP med valuta, i et argument for at admin ikke bare kan tage, give og flytte rundt på UP som det nu passer ham. Jeg ser nu at det er et dårligt eksempel. UP er en slags indikation af hvor god en person er til de forskellige teknologier eller et neard-respekt-indeks her på siden. Det er hverken et betalingsmiddel, hvor man kan snakke om velhavende, fattige, skat, tilskud, omfordeling mm. eller et indeks over hvad af ens tekst, der står på siden lige nu, som admin bare kan ændre frit i.

DET SKAL IKKE KOSTE UP FOR AT LÆSE ARTIKLER!!!

Jeg syntes det er noget af det dummeste jeg nogensinde har hørt/læst, jeg blev bruger her på siden på grund af de fleste af de artikler som er på siden og selvfølgelig forumsene...

Hvis det er fordi der ikke rigtig sker noget i chartsene, skal de da bare fjernes, for det skal overhovedet ikke koste noget at læse artikler...

Hvad bliver måske det næste?
Betaling for at læse forum indlæg?
Måske også betale for at svare på indlægene?

Hilsen
Jan S.

[Redigeret d. 14/10-05 22:00:06 af Jan S.]

At betale UP's for artikler er nok en dårlig idé. For eksempel for nybegyndere der har brugt alle deres up eller for folk som Bertel Brander der ikke modtager up.

-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------

Det med betaling var også blot et forslag til at få folk til at tage stilling til den reelle værdi af UP, da det i mange tilfælde kan sammenlignees med valuta. Jeg er enig i at artikler og information i det store hele burde være gratis, således de er frit tilgængelige for enhver, ligesom fora og alt andet på udvikleren. Det jeg efterlyser er mere teknologi, flere avancerede artikler, prøv at tæl sammen hvor mange avancerede artikelr er er her på udvikleren! Det man måske burde overveje er et tiltag der kan sikre flere avancerede artikler, således man måske kan tiltrække andre, mere avancerede udviklere (det ville gavne alle), og/eller flere besøgende på siden, der fandt informationer her. Som jeg ser det er problemet med UP løst! Det er Kasper (TSW) der skal tage stilling alligevel, og jeg tror, alt andet lige, at denne diskution har sat nogle tanker igang. I samme ombæring synes jeg det er vigtigt at der bliver skrevet flere avancerede artikler, og sågar endda ekspert artikler. Man kan ikke dvæle i begynder artikler for evigt, det er på tide at tage næste trin.

* Skal der være en særlig bonus til dem, der skriver avancerede artikler?

* Skal der indføres en speciel type UP (eller lignende) til personer der har skrevet en avanceret artikel, som så rent faktisk kan bruges til andet end at svare på spørgsmål med? (fx. ved 10.000 avancerede UP kan man købe en udvikleren.dk T-Shirt eller lignende)

Samtidig synes jeg også at der bør sættes UP ind på en brugers konto en gang om ugen eller lignende, således en bruger ikke er nødt til at oprette en ny konto for at kunne stille et spørgsmål, eller - værre endnu - skrive en røv-dårlig artikel som vil blive udgivet. Dette bringer mig til et andet ømtåleligt emne; jeg synes der burde være større kontrol med, hvilke artikler der rent faktisk bringes. Jeg har efterhånden læst flere artikler der ikke gav mening, men som jeg fik en grim fornemmelse af at skulel være skrevet for at få UP. Jeg ved godt at det ikke er Co-Admins der er flest af her på sitet, og at de alle er travlt optaget, men kvalitet bør være et must og ikke kvantitet. Udvikleren er nu på et punkt hvor den godt kan leve et stykke tid på de artikler der er for nuværende, fremadrettet burde man måske tage stilling til om den submittede artikel vil skabe en reel merværdi for udvikleren, eller om det der er skrevet om står i en anden form på sitet. Kort sagt, mere ontrol med artikler, således vi for fremtiden undgår de der halv-sides elendige artikler om hvordan man laver et tag i HTML (eksempel).

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto

Jeg er enig med Brian Hvarregaard. Hvis Udvikleren.dk skal vokse, er det nødvendigt enten at gøre det mere attraktivt at poste i forummet, eller at skrive artikler. Af de to ting er det nok lettest at gøre det mere attraktivt at skrive artikler. Det kan, i mine øjne, enten ske ved at ændre på udviklerdinar-systemet, eller i hvert fald hvordan de gives, eller ved at give artikelforfattere flere redskaber i deres artikelskrivning (og derved gøre dem mere motiverede). Det generer mig en del af man er nødt til at bruge "eHTML" til at formattere sine artikler, og at man derfor ikke engang kan bruge ting som tabeller eller afsnit (der bliver indsat hårde linebreaks med ). En løsning kunne være at lade artikelforfattere bruge ren HTML i deres artikler - det ville være let at implementere, men ville kræve at juryen, eller en coadmin, gennemgik HTML-koden for artiklerne, før de blev offentliggjort. Jeg ser ikke mængden af artikler på Udvikleren.dk som værende så stor, at dette er umuligt.
--
Blog:
http://www.sigkill.dk/blog

[Redigeret d. 16/10-05 11:47:39 af Troels Henriksen]

Mht. grupper var det måske smart at screene alle nyoprettede grupper.

Der er MANGE redundante grupper.

Hvis hver eksisterende gruppe var unik (mht. emnet) ville man dels få flere i hver gruppe, og du vil kunne opbygge lidt mere system internt i grupperne. Måske lave en slags ERFA/workshops online.

Hey alle,

Godt at se en livlig debat om emnet, det var præcis hvad jeg ønskede :). Jeg vil forsøge at besvare nogen af de vigtigste ting der har været oppe og vende. Hvis jeg glemmer noget, må I lige råbe højt.

1. Gamle forums, tråde og indlæg bliver bevaret. Det er ikke helt uden besvær, men det kan konverteres, naturligvis :). En af de ting jeg vælger at ændre på, er data vedr. læsning af tråde. Som det er nu, gemmer sitet informationer om de tråde i har læst, for at kunne vise jer om der er nye indlæg siden sidst osv. Sådan vil det naturligvis også være i næste version, men her vil jeg lave det om så disse data ikke gemmes for evigt, som det er nu. Jeg forestiller mig en metode hvor data om en brugers status for en tråd slettes efter fx 3 eller 6 måneder, med mindre man har den tilføjet til sine udvalgte tråde. Det har hele tiden været status tabellerne der har været mit største problem ved at overføre de gamle tråde til det nye site, ikke mindst fordi at database strukturen er ændret så der nu ikke er 3 tabeller pr. forum, men derimod 3 tabeller til alle forums. Det var lige lidt tekniske detaljer, som I ligeså godt kunne få med det samme :)

2. Mht. UP så begynder jeg så småt at overveje om vi bare skal lade folk have de point de har nu. Jeg er selv mest til løsning nummer 3, ikke mindst fordi at de fleste ikke vil miste specielt mange point på det, men hvis der er dårlig stemning omkring det, er det næppe værd at bruge tid og ressourcer på at kode :). Hvis der er stemning for det, kan vi også sagtens sætte UP ind på folks konto hver måned fx. Jeg vil i så fald stemme for at det kun sker for de brugere der har været online på sitet i den måned, samt evt. kun for brugere der har under X antal UP. Hvad er jeres holdning til det?

3. Der bliver ikke slettet nogen brugere. Dem der er overflødige fylder ikke specielt meget i databasen, i forhold til så meget andet, så jeg synes ikke at der er nogen grund til at begynde på det.

4. Jeg har selv haft nogle af de samme tanker som Brian mht. artikler der tilbyder noget ekstra, og derfor koster noget, som udgangspunkt rigtige penge. Personligt synes jeg at det kunne være interessant hvis der var mulighed for at "sælge" en sådan ydelse, og at forfatterne samtidig fik noget ud af det. Jeg synes på ingen måde at det skulle være alle artikler, og _naturligvis_ ville det blive forfatterens eget valg - at der stilles spørgsmålstegn ved det er imo et tegn på meget høj paranoia :). Jeg mener naturligvis også kun at det skulle være de artikler der tilbød noget ekstraordinært, der skulle være betalingsartikler. Mine tanker gik i sin tid på komplette tutorials eller video baserede tutorials/artikler. Det er dog bare ideer indtil videre.

5. Brian kommer ind på (endnu) et interessant emne: Skal de brugere der gør et ekstra stort stykke arbejde til gavn for andre brugere på sitet, have en speciel status? Jeg har selv haft tanker om at disse brugere kunne blive nomineret af de resterende brugere og få fx en stjerne eller lignende, der ville blive vist sammen med deres navn på sitet, fx i forumtråde osv. Her tænker jeg på folk som Brian, for hans store arbejde med at skrive gode artikler, folk som Bertel Brander der hjælper utroligt mange mennesker i C/C++ teknologien, samt alle de andre der er gode til at gøre en ekstra indsats på sitet. Hvad synes I?

6. Mht. søge funktionen vil jeg naturligvis gerne gøre den bedre. Desværre har jeg ikke kendskab til hvordan man udvikler sådan en, hvilket er grunden til at den eksisterende er ret basal. Hvis vi har nogle eksperter på området, modtager jeg gerne lidt tips & tricks :)

7. Der har været flere fine ideer mht. grupperne, men som udgangspunkt kommer de ikke med. Jeg ønsker ganske enkelt ikke at kode så meget op igen, når systemet ikke bruges mere end det gør nu. Skulle der senere være en konkret efterspørgsel, vil jeg kode det igen, sådan som I nu måtte ønske det.

Det var vist det hele, eller hvad? Ellers så sig lige til :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

[Redigeret d. 15/10-05 20:30:56 af Kasper (TSW)]

Det lyder godt Kasper, glæder mig.

7. Der vil ikke blive givet adgang til at bruge rigtig HTML i artiklerne. Jeg forstår fint dit argument, Troels, men umiddelbart ser jeg en række ulemper ved det:

For det første: Skriver man en artikel om HTML, skal man nu ændre alle sine < og > til HTML entiteter. Det samme gælder hvis man ønsker at bruge tegnene for fx at vise større end eller mindre end. For det andet, og det her synes jeg nok er det vigtigste, vil artiklerne hurtigt få et forskelligt udseende. Jeg synes personligt at det er rart at alle artikler stort set ligner hinanden, har de samme overskrifter, ens bokse til kode osv. Hvis folk kan bruge HTML, vil dette ændre sig. Derudover har jeg personligt ikke lyst til at kigge folks HTML kode igennem for at se om den nu er okay eller om der gemmer sig sjove tricks eller lignende i den. Det vil ikke just gøre godkendelses processen hurtigere :).

Jeg ved godt at du har set dig sur på eHTML, men personligt synes jeg altså at det fungerer ganske glimrende, og det er mit indtryk at de fleste også synes at det enten er helt fint, eller at de i hvert fald fint kan leve med det. Og ja, jeg kan godt se at det kan være lidt begrænset i forhold til artikler, men det er tilsyneladende i meget få tilfælde, da du, hvis jeg ikke husker forkert, er den eneste der har "brokket dig" over det :). Jeg tror derfor heller ikke at det er noget der vil give betydeligt flere artikler, hvis jeg skal være helt ærlig.

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

t