Nyt site - vi har brug for din mening!

Tags:    udvikleren-info

Som beskrevet i det netop udsendte nyhedsbrev, er der en ny version af Udvikleren.dk på vej, der vil byde på lidt forandringer rundt omkring. Jeg vil forsøge at beskrive de vigtigste af dem i denne tråd, ikke mindst for at vi kan få en debat om det. Her kommer en liste:

Grupper

Det har allerede været diskuteret i en tidligere tråd. Her var der ikke rigtig nogen der virkede som om at de syntes det ville være et tab at miste gruppesystemet her på sitet. Problemet med grupperne er primært at folk hurtigt mister interessen i den gruppe de har meldt sig ind i, oftest pga. manglende aktivitet. Som udgangspunkt synes jeg personligt at grupperne er en god ide, men måske har der ikke været nok muligheder i dem, eller også er sitet ikke stort nok til at bære et sådan system på en seriøs måde. I hvert fald har jeg derfor besluttet at skippe gruppe funktionaliteten til næste version af sitet, om ikke andet så i hvert fald bare i første omgang. Skulle der senere blive en større interesse, er det meget muligt at jeg koder systemet op igen :)

Data

Som det også blev beskrevet i nyhedsbrevet, overgår Udvikleren til en helt ny database backend. Derfor er det oplagt at få sorteret lidt i de store mængder data der har ophobet sig igennem Udviklerens 5 års levetid. For at tage et eksempel, bliver den måde forumdata gemmes på helt anderledes. Jeg overvejede stærkt at konvertere alle de gamle indlæg, men endte med at være imod ideen. Det bedste argument for at gøre det, er at folk så kan søge i alle de gamle løsninger der er blevet leveret på foraene. Men gør folk det? Jeg tror det faktisk ikke. Kritikerne vil påstå at det er fordi at søge funktionen på sitet er for begrænset, men jeg tror nu at årsagen er en anden. Hvad end det måtte være, føler jeg i hvert fald ikke at det er besværet værd at bruge tiden på det, og så samtidig "forurene" det helt nye site med så stor en bunke gammel, rodet data. De fleste kan jo nok være enige med mig i at selvom der er mange gode og interessante tråde rundt omkring, så er der unægtelig også mange der er ret ligegyldige og som ikke har nogen værdi overhovedet. At sortere i det vil være håbløst, så derfor er min plan på nuværende tidspunkt at starte på en helt frisk. Hvad siger I?

En anden ting der ryger, af lidt de samme årsager som forum indhold, er Jeres Udvikler mails. Endnu engang er det en ret stor mængde data, hvor det er ekstremt lidt af det der er af nogen værdi. Skulle I have noget liggende der er værd at bevare, så tag lige en kopi med det samme :)

Af de ting der helt sikkert kommer med, kan nævnes: Artikler, ressourcer, bøger og FAQ's, samt naturligvis informationer om brugere, inkl. referencer, teknologier osv.

UP

Ja, hvad skal vi gøre med dem? Mit største problem er nok at der i dag er en del brugere på sitet, inkl. mig selv, der har Udvikler Point for ting som ikke rigtigt findes på sitet længere. I dag er det også sådan at nogen har så mange point, at der så godt som aldrig sker ændringer på toplisten over UP. Er det en ønskelig situation? Jeg har overvejet at vi alle skal starte forfra, men det er naturligvis noget jeg vil drøfte med Jer først. En anden løsning, som er lidt mildere, er at sætte alle udviklere til 500 UP i den nye version, og derefter indsætte point i forhold til de data der konverteres. På den måde vil ingen længere have point for ting der ikke findes på siden mere. Men hvad så med forumtråde? Personligt synes jeg at de mest velfortjente UP er dem man får for at hjælpe andre med deres konkrete problemer, og jeg ved at en masse af Jer har gjort meget for at tjene UP på denne måde. Men hvis forumtråde ikke længere eksisterer, hvad så? Umiddelbart ville mit bud blive en undtagelse af førnævnte regel, så man kunne få overført de UP man har tjent på tråde også, selvom de ikke længere findes. Men igen, hvad synes I? Specielt på det her punkt er jeg meget interesseret i at vi får en god debat ud af det, og kommer frem til en løsning sammen. Helt konkret er der vel følgende muligheder: 1. alle får sat deres UP ned til 500 på den nye side, 2. alle bevarer det antal UP de har nu uden videre, eller 3. alle får sat deres UP til 500, og får derefter udleveret point i forhold til hvad der bliver rykket over på den nye side. Går du ind for sidste løsning, så smid lige en kommentar omkring din holdning til problematikken omkring UP for forumtråde.

Det var alt for denne gang. Jeg vil poste i denne tråd når der er flere ændringer der skal diskuteres. Håber på en god debat, så vi kan få tingene på plads, inden det nye site kommer. Og glæd Jer i øvrigt til det, det skal nok blive rigtigt godt :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

[Redigeret d. 10/10-05 14:18:51 af Kasper (TSW)]

Mine meninger og forslag:

1)
Jeg giver dig ret i at jeg aldrig læser mine gamle beskeder på udv, men personligt har jeg modtaget og sendt mere end 30 beskeder i alt, hvoraf den seneste blev modtaget i dag. Jeg forslår at beskeder bliver slettet 30 dage efter de er blevet læst (og at levetiden er tydelig så man bliver mindet om en evt. backup).

2)
Jeg synes grupperne er for begrænsede, men de er gode til at diskutere ekstraordinære emner som hacking, sikkerhed og spil. Jeg forstår ikke grupper der omhandler en af de teknologier der allerede er repræsenterede her på udv. Spørgsmål på disse grupper vil nemlig bare gemme informationerne væk fra alle os andre, og evt. artikler kunne vel lige så godt være postet som rigtige artikeler. Og med hensyn til diskutioner findes der i bunden af forumet på hver enkel teknologi, en boks der hedder "seneste diskussioner". Denne er dog meget misbrugt af folk der vil stille spørgsmål...

Så mit forslag er at du sletter alle grupper og alt deres data, og sætter et crew til at bestemme hvem der skal have tilladelse til at oprette en gruppe. Samtidig synes jeg ikke der skal være nogen leder af en gruppe (så vil mange nemlig gerne oprette grupper bare for at have en). Gruppen skal være åben for alle medlemmer af udv, ligesom teknologierne, og fungere på nogenlunde samme måde. Jeg vil bare have at grupperne skal dække over de emner som udv som standard ikke selv dækker.

Hertil kan du så have særskilte grupper, som jeg ville kalde "Projekter". Her skal det så være muligt at starte et projekt, man gerne vil have folk til at programmere sammen. Projektlederen skal kunne bestemme om projektet skal være åbent for alle, eller om kun udvalgte personer må være med; det skal være muligt at man som gruppe kan kreere banebrydende software, uden at skulle være bange for at andre stjæler ens algoritmer. Projekter skal derfor henvende sig til mere omfattende programmer som ikke kan laves på et par dage. I projektet beskrivelse skal programmeringssproget fremgå tydeligt. Desuden skal det, til projekter, være muligt at uploade komprimerede filer (med filendelsen *.zip, *.cap, *.rar m.m.), så længe de ikke er større end 3mb eller sådan noget; det burde kunne dække de store kodefiler. For at reducere server-forbruget kunne man sætte en grænse på 20mb komprimeret data for hver projekt, og dertil kunne man så sige at hver bruger kun må deltage i et projekt af gangen. For at undgå forældede projekter må man sige at der skal være mindst en tilmeldt bruger per projekt og at der skal have været aktivitet i et projekt inden for 6 måneder, eller bliver projektet slettet fra serveren!

3)
Bevar for guds skyld forummet, og gør søgefunktionen bedre så man har lettere adgang til informationerne!

4)
Slet ubesvarede spørgsmål, hvis brugeren der stillede spørgsmålet ikke har været online indenfor 3 måneder; ellers ville et brugbart svar jo alligevel aldrig blive belønnet.

5)
Jeg synes det ville være synd, at slette de UP som folk har tjent, men samtidig synes jeg ikke de kan bruges til noget som helst brugbart. Mest af alt vidner det jo om hvor mange år man har været bruger af udv. Måske burde UPR (Udvikler Point Rate) blive den nye standard, der blev defineret som ens antal UP minus 500, i forhold til hvor lang tid man har haft ens account. Det vil angive ens nørdestatus lidt bedre. Grunden til at de 500 skal trækkes fra ens antal UP, er fordi at nye brugere starter med 500. På baggrund af det kan man også bestemme om brugeren spørger mere end han besvarer, ved blot at se på fortegnet af UPR-værdien. Hvis tiden man har haft sin bruger skal beregnes i dage, skal der plusse en ekstra dag. Ellers vil nyoprettede brugere der tjener lidt UP få en division med 0, ved udregning af UPR. Jeg synes selv det er en så smart ide at jeg synes at man helt skal holde op med at vise ens antal UP på sin bruger, og i stedet nøjes med at fokusere på UPR!

... Welcome to the new udv!

// Your brain is your weapon, do not waste it!!

Lige en tilføjelse til det ovenover. Du burde gøre sådan så hvis man ikke har været online i x antal måneder får man sendt en advarsel med et link. Hvis linket så ikke bliver trykket på indenfor f.eks. en uge bliver brugeren slettet. Har en fornemmelse for at der er mange inaktive brugere. Der er godt 7000 brugere og ved afstemningerne bliver der afgivet ca. 2-300 stemmer. Den hænger ligesom ikke helt sammen.

-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------

Der er kommet så mange up i spil her på udvikleren (da der kommer 500 nye vær gang en bruger registrerer sig og mange bruger ikke bruger efter et stykke tid). Derfor er UP begyndt at blive så ubrugelige at alle er ligeglad om man kan få 1 up for et svar... Og nogle gider derfor slet ike svare, hvis det er størrer opgaver....

Jeg har et forslag til hvordan man klare UP problemmet:

Fjern 25% af alle brugeres UP...
Dog skal det ikke ske hvis brugeren har under eks. 750 UP!

Det vil drastisk fjerne et par hundrede tussind UP og vil gøre systemet mere fair, brugbart og gøre UP top10'ens mere livlig

Eks.:
Vil en som har: 10000 up have: 75000
En med 5000 up have: 3750
En med 600 up have: 600
En med 1000 up have: 750
En med 7000 up have: 5250

Osv.
Altså:

UP/100*75 = NY UP

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world

Jeg kan kun tilslutte mig de andre og sige at de gamle indlæg ikke bør fjernes og at mulighed 3 vedr. UP må være den bedste. (hvad med konkurrencer, vil de også blive overført?)

Foreslaget om UPR som HAP kommer med kunne være en ide. Dog ikke som en erstatning af UP, så man ikke kan se hvor mange man har, men sådan at charts osv. er baseret på denne.
Udregningen af UPR skal nok lige gennemtænkes lidt mere, så det giver det bedst mulige billede.

Jeg glæder mig til at se den nye version :)

Martin Dybdal (Dybber)

::Notice:: ;)

Jeg må indrømme at jeg Støtter HAP med hans forslag.. Jeg har dog et.. hmm syns jeg selv godt forslag til UP,

Hvad med at du laver et "total ratings" system hvor de gamle UP så bliver lavet til en topliste også laver du "season" så vi starter på season 1 til den nye version også hver gang du laver nye versioner af udvikleren.dk så bliver det en ny season også køre smider du bare UP'sne fra season 1 oven i total ratings.. osv..

Hvordan lyder det?

Mvh. Html~Nørden

-~=0)Programming is a state of Mind(0=~-

Er det ikke surt at fjerne alle de gamle forums...
Jeg bruger meget udvikleren.dk til at finde gamle kodestykker som man ikke altid har brug for...

Og bliver de slettet bliver jeg meget trist! :(
Kan jeg i såfald ikke få/købe database dataet så jeg selv kan rode med det?

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world

det Ville jeg også RIGTIG RIGTIG gerne :P

Ellers kan du da evt "bare" lave en menu med undermenuen "Rodekassen" eller noget hehe.. Hvor alt det gamle bliver gemt!

Mvh. Html~Nørden

-~=0)Programming is a state of Mind(0=~-

Jeg kan ikke se at det er UP, der er et problem! Hvis ikke de betyder noget, så lad dem da være, ellers er de jo netop ikke ligegyldige. Det betyder heller ikke noget om man fjerner 25% af alle brugeres UP, det vil bare sætte en ny standard, og så har man et nyt problem. At "devaluere" UP er næsten det dummeste indlæg i denne diskution, da det ikke fjerner problemet, men blot forklæder problemet med et andet ord og dermed bibeholder problemet, og så skal vi bagefter have en ny diskution om netop dette, at så er der igen stor forskel på points. Det er i hvertfald ikke vejen frem. Det samme med nye brugere, naturligvis skal de have 500 points når de starter op, det betyder ikke noget at der bliver delt points ud, hvis aldrig de bliver brugt. Det er totalt irellevant!

Denne diskution burde ikke handle om points, men om hvordan man kan benytte sine points eller i det mindste om hvordan man bibeholder sine points. Man skal huske på at UP, virker lidt som penge, historien viser at det aldrig betaler sig at devaluere sin valuta, tværtimod. Points skal bruges til at fremskynde et svar på sit problem eller til at lokalisere en bruger der har udvist en vis form for ekspertise inden for netop denne teknologi. UP virker på den måde at hvis jeg satser 200 points på et spørgsmål, så får jeg flere/hurtigere/bedre indlæg i den tråd jeg har oprettet, og dette er netop hensigten. Omvendt mener jeg at man måske burde gøre det modsatte af at fjerne folks UP, men derimod give dem nogle ekstra hver måned (hvis de har under 200 eller lignende). Dette skal gøres for at alle kan være med hele tiden. Denne side er ikke kkun for medlemmer af udvikleren, men derimod en offentlig tilgængelig hjemmeside der i høj grad har behov for at udefrakommende kan komme ind på siden og læse om problemer uden at skulle være afhængig af at skulle lave en profil. I denne sammenhæng er det også fuldstændig ligegyldigt hvor mange brugere der er oprettet, og hvor mange der er passive. Hold nu for dælen denne sides formål in mente, når i udtaler jer. Lad være med at være så snæversynet og tro at verden kun drejer sig om denne side og de udviklere der er på denne side. Siden drives i høj grad af alle de eksterne interessenter der benytter siden, dvs. alle de brugere der ikke er logget ind, samt alle dem der betaler reklamepenge for at holde siden kørende, der er ikke noget der kommer gratis og jeg synes det er utroligt at man vil overveje at smide alle dem ud, der ikke er aktive. Det er squ kortsigtet og egoistisk!

Jeg er bange for at alle dem der synes at UP bør afskaffes er dem, der hele tiden kæmper for at holde skindet på næsen med hensyn til at have UP, dem der spørger og spørger og bruger alle UP, uden at give noget retur! For disse mennesker vil det da være fedt at smide UP begrebet væk, for så kunne man bare få og få oden selv at give. Helt ærligt, så er det et spørgsmål om at skrive et par artikler om nogle relevante emner, og så er man oven på igen, med UP. Jeg ved heller ikke hvordan man med god samvittighed kan tage og tage på et udvikler site, hvor det gælder om at hjælpe hinanden. Man skal jo huske på at konceptet er at man hjælper hinanden og ikke bare tager og tager uden at give. Det igen er egoistisk og ikke den tanke der har ligget bag ved udvikleren fra starten af. Det eneste man opnår ved at være så egoistisk og ikke villig til at hjælple andre, er at brugerene flygter over til eksperten.dk i stedet for, der får de nemlig bedre service og der er der ikke en evindelig diskution om hvem der har flest UP, og hvorfor!

Personligt ville jeg da være træt af at skulle miste mine 37000 UP som jeg har tjent ved at skrive artikler og svare på tråde. De har nemlig givet mit en 3. plads over dem der har flest UP. Jeg har givet meget til Udvikleren.dk og har ikke taget så meget retur. Min holdning er at jeg ikke har noget imod at give og at skrive artikler, da jeg blot er glad for at kunne hjælpe andre. Der er ikke nogle der kan overbevise mig om at "Det er i vores alles interesse at vi mister UP", tværtimod ville jeg sætte mig hårdt imod dette, da jeg mener at man skal spille fair spil hele vejen igennem, og man starter ikke et udvikler site for så at ændre reglerne halvvejs igennem! Hvorfor skal almindelige brugere af sitet (ikke inderkredsen af brugere, der er best-buddies gennem dette site) straffes, blot fordi disse personer bestemmer at ændre reglerne? Deres eksistensgrundlag ville blive revet væk under fødderne på den, hvis udvikleren.dk vendte sig om på ryggen og døde, på grund af et så tåbeligt indslag.

Mine forslag til et fremtidig udvikleren.dk:

1. Bibehold alle fora, også de gamle
2. Lad være med at smide brugere ud, også selv om de ikke er aktive. De er stadig et aktiv for udvikleren.dk
3. Drop gruppe funktionalitetn som den ser ud i dag og eventuelt lav en ny struktur - hvis dette er ønskeligt.
4. UP systemet skal laves således:
a. UP deles op i to overordnede kategorier: "Generelle" og "Alt andet", hvor "Alt andet" er UP fordelt inden for kategorier. Det vil sige at skal jeg finde den person der har flest indlæg eller har hjulpet flest inden for et bestemt felt (hvis nu jeg skal finde noget om PHP, så kigger jeg på den der har flest UP af dem der har svaret på mit indlæg - det skulle gerne give et fingerpeg i retning af om denne person har et passende grundlag for at svare på spørgsmålet). Men igen, det er kun et fingerpeg, UP er som sådan ikke relevante på udvikleren.dk, kun som en coolness-faktor, ellers ikke. Derfor er det også ligemeget om UP begrebet ændrer karakter eller ej.

5. Man bør overveje at indføre et nyt begreb der handler om avanceret hjælp. Det kan fx. være artikler, der er så lange og skrevet så godt at det vil svare til at købe et IDG hæfte eller lignende. Disse artikler kan så oprettes og sættes "Til Salg" på udvikleren (ligesom på Eksperten), så koster det eksempelvis 5 kroner (jepsen, rigtige kroner, hård valuta, dvs. indføre mikrobetaling, det kan nemt klares hos fx. ewire, hvor man også kan have en konto til at læse artikler hos og få penge ind på hvis man laver artikler) at læse artiklen, men der bør være mere kontrol med denne type artikler, da en bruger bør få kvalitet for pengene. Så kunne Udvikleren.dk fx. tage 50 øre hver gang en artikel blev købt. Lur mig om der ikke ville komme lidt mere gang i artikelskriveriet. Men det kræver streng disciplin af enten afvise eller godkende en artikel til at blive en man kan købe for penge, og en refusion af sit beløb burde være muligt, hvis ikke man er tilfreds med det. Dette skal naturligvis overvejes som et supplement til det eksisterende, gratis, artikelsystem.

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Praesto et Persto

...skal jeg finde den person der har flest indlæg eller har hjulpet flest inden for et bestemt felt (hvis nu jeg skal finde noget om PHP, så kigger jeg på den der har flest UP af dem der har svaret på mit indlæg - det skulle gerne give et fingerpeg i retning af om denne person har et passende grundlag for at svare på spørgsmålet)...

Det er jo det jeg argumentere for at UP ikke giver. En gammel bruger på udv kan sagtens, igennem en årrække, have tjent en stor sum UP på at besvare lette spørgsmål, så UP betyder ikke hvor god man er. Hvis man derimod indførte UPR (efter en definition der afhænger af oprettelsesdatoen), ville man let kunne se at den person ikke tjente ret mange UP om måneden eller sådan noget. En ny på udv der således lægger ud med at besvare alle de komplicerede opgaver, får således også flere UP på en kortere periode, hvilket giver en større UPR - men mindre UP - end den gamle bruger.
Derfor vil UPR give et bedre indtryk af personens evner end UP!

Men jeg kan godt se at dette ikke dur med artikler, ressourcer og anmeldelser (se "Om UP (Udvikler Point)"), da det ikke er noget man kan blive ved med at skrive. Så hvis du går ind for at man skal vide hvor meget brugerne har tjent på de enkelte teknologier, så går jeg ind for at enheden på disse specifikke tal skal være UPR.

Btw, hvis de grupper jeg taler om bliver vedtaget, skal disse også listes op sammen teknologierne i profilen, så man også kan brugernes UPR på de emner.

Jeg er enig i alt det Brian skriver, lige udover 5'eren. Det er lidt svært at forklare hvorfor jeg er imod det, men i bund og grund handler det om at jeg syntes alle skal have adgang til informationen(Flame mig helst ikke for det her! Det er MIN mening)

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.
blog: http://laslego.frac.dk

En sjovere udgave af Brians forslag nr 5, ville måske være at handle med UP's i forbindelse med artikler.

For det første, fordi så skal udvikleren ikke have nogen aftale med ewire, der kommer ikke rigtige penge på bordet (hvilket til dels fjerner problemer som klager, retur penge, omkostninger osv).

Og så kan det holde UP systemet lidt i live, hvis det koster 10 % af en artikels UP værdi, at få adgang til at læse den.
Hvis man får 5000 UP for at skrive en artikel, kan man læse 10 andre artikler for de UP.
Man kan også tjene UP på besvarelser osv, så der er noget for noget i det.

Ydermere får den som skriver artiklen 50 % af "betalingen" som der gives ved hver bruger som skal have adgang, altså 5 % af artiklens "værdi" for hver unik bruger som køber sig adgang til at læse den.

Det vil sige at hvis man skriver en artikel får man som forfatter 5000 UP, som idag.
Hvis 20 brugere gidder bruge 500 UP's hver på at læse den, så kommer der 5000 UP extra i kassen (de resterende 5000 UP ryger ud af systemet .. > dev/null :) ).
Hvis 200 brugere vil købe adgang, har man som forfatter fået 55000 UP for artiklen i alt, og kan på den vis sikre sig adgang til 210 andre artikler på udvikleren.

Med andre ord, det vil kræve noget at få adgang til en artikel, men man kan bruge sine "init" UP's til en enkelt, eller skrive en og hvis den bliver godkendt ihvertfald få UP's til 10 artikler.

Skriver man den godt så den bliver anbefalet, har man pludselig adgang til en masse artikler, eller lidt udvikler status med sine 100000 UP's på kontoen :D

Bare en ide.

Hmm ... 55000 / 500 .. giver 210?
Jeg skulle skamme mig, og gør det.
:)

[Redigeret d. 14/10-05 20:08:28 af Jonatan Hertel]

t