Bruk av marg

Tags:    delphi

TheWolf
Hei
Hvordan får en til at utskriften ikke starter helt opp på arket, nå er der ingen marg i det hele tatt
Bruker Delphi5 Ent, og det gjelder utskrift fra en richedit
Takker for hjelp




3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
TheWolf
Hei
Hvordan får en til at utskriften ikke starter helt opp på arket, nå er der ingen marg i det hele tatt
Bruker Delphi5 Ent, og det gjelder utskrift fra en richedit
Takker for hjelp


Prøv at kigge på den TRichEdit demo der følger med Delphi. Den viser hvordan du kan ændre på margenen. Den ligger i %Program Files%\\Borland\\Delphi7\\Demos\\RichEdit.



TheWolf
Hei
Hvordan får en til at utskriften ikke starter helt opp på arket, nå er der ingen marg i det hele tatt
Bruker Delphi5 Ent, og det gjelder utskrift fra en richedit
Takker for hjelp


Prøv at kigge på den TRichEdit demo der følger med Delphi. Den viser hvordan du kan ændre på margenen. Den ligger i %Program Files%\\Borland\\Delphi7\\Demos\\RichEdit.

TheWolf

Hei
Har ikke versjon 7, sitter med 5, men der står ikke noe om prosedyren, i Demos/RichEdit, står kanskje i nr 7, har også lastet ned mange editorer fra nettet med kode, laget i delphi, men alle skriver ut helt oppe, og helt til venstre på arket, i tilfelle det er bare eg som overser den, noen som kan maile den? til meg




Har ikke versjon 7, sitter med 5, men der står ikke noe om prosedyren, i Demos/RichEdit, står kanskje i nr 7, har også lastet ned mange editorer fra nettet med kode, laget i delphi, men alle skriver ut helt oppe, og helt til venstre på arket, i tilfelle det er bare eg som overser den, noen som kan maile den? til meg


Den burde nu også findes i Delphi 5. Anyways, en hurtig søgning på google fandt følgende skrevet af Peter Below, så det burde vel virke :)

<pre>
TRichEdit has a PageRect property where you can define the output area to
use for the TRichedit.Print method.

With richedit1.pagerect do begin
// 1.25 inch left margin
left := Round( GetDeviceCaps( Printer.handle, LOGPIXELSX ) * 1.25 );
// 1.5 inch top margin
top := Round( GetDeviceCaps( Printer.handle, LOGPIXELSY ) * 1.5 );
right := Printer.Pagewidth - left;
bottom := Printer.PageHeight - top;
end;
richedit1.print;

Note that borders specified as above are relative to the papers printable
area, not the physical paper edges! See GetDeviceCaps in win32.hlp on how
to get info on the non-printable margins.
</pre>



t