Lommeregner med stort display

Tags:    delphi

Hej
Jeg ønsker at lave en lopmmeregner med et stort display. Jeg har en RichEdit, og ved tryk på en knap skal der i næste linie af RichEditen skriver resultatet til det regnestykke som står ovenfor.
Eks. I RichEdit står der:
4+4+4+4
Så skal der ved tryk på en knap tilføjes i næste linie
= 16

Udvidet ønsker med f.eks
(4+4+4+4)/2

Altså den skal regne ud med paranteser osv. Desuden et ønske om Trigeometrifunktionerne(sin, cos, tan) og potens (X^Y)

/Dennis Lauritzen aka. ZiggS




7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan hentede udemærkede math parsers på www.torry.net; De kan også trigonometri og meget mere, også parenteser, regningsarternes hieraki, osv. Her er nogle keywords du kan søge efter :

math evaluation
math parser
parser
math expression
expression parser

osv.

Mark H. Jensen
mouzulu@hotmai.com
www.freewebs.com/mhj/



Vi antager at resultatet ligger i variablen "Result" af typen Extended eller lign.<pre>RichEdit1.Lines.Add('=' + FloatToStr(Result));</pre>

Mark H. Jensen
mouzulu@hotmai.com
www.freewebs.com/mhj/[Redigeret d. 06/12-02 12:21:35 af Mark H. Jensen]



Vi antager at resultatet ligger i variablen "Result" af typen Extended eller lign.<pre>RichEdit1.Lines.Add('=' + FloatToStr(Result));</pre>

Mark H. Jensen
mouzulu@hotmai.com
www.freewebs.com/mhj/[Redigeret d. 06/12-02 12:21:35 af Mark H. Jensen]


---
Tak indtil videre. Måske formulerede jeg mig ikke helt klart nok :/
Det jeg også fiskede efter, hvor hvordan man kom frem til resultatet hvis der i RichEdit f.eks stod: 4+4+4+4. Altså hvordan man får det regnet ud. Desuden også de andre funktioner med trigeometri(sin, cos, tan), samt potenser(x^y).

På forhånd tak
Dennis Lauritzen



Nu har jeg har igennem weekenden kigget lidt på det du har skrevet. Har fundet nogle enkelte komponenter på torry. En som jeg fandt kan jeg dog ikke lige få til at virke. Det kan dog være at det er fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal bruge den?!
Det drejer sig om : http://www.cobans.net/math.html
Hvis du gider forklare mig fremgangsproceduren.

Mvh Dennis Lauritzen



Nu har jeg har igennem weekenden kigget lidt på det du har skrevet. Har fundet nogle enkelte komponenter på torry. En som jeg fandt kan jeg dog ikke lige få til at virke. Det kan dog være at det er fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal bruge den?!
Det drejer sig om : http://www.cobans.net/math.html
Hvis du gider forklare mig fremgangsproceduren.



Hvad med at kigge lidt på det eksempel der følger med. Det viser da hvordan du bruger den.



Nu har jeg har igennem weekenden kigget lidt på det du har skrevet. Har fundet nogle enkelte komponenter på torry. En som jeg fandt kan jeg dog ikke lige få til at virke. Det kan dog være at det er fordi jeg ikke ved hvordan jeg skal bruge den?!
Det drejer sig om : http://www.cobans.net/math.html
Hvis du gider forklare mig fremgangsproceduren.



Hvad med at kigge lidt på det eksempel der følger med. Det viser da hvordan du bruger den.


Jeg er godt klar over at jeg skal kigge på nogle eksempler, når engang jeg har fået komponenten til at virke. Det var det jeg fiskede efter, altså hvordan man får den til at virke. Har prøvet med alm. fremgangmåde : Component -> Install Component -> Browse -> OK -> Compile.
Dog har jeg endnu ikke fået den til at virke!?

Mvh Dennis L.




Jeg er godt klar over at jeg skal kigge på nogle eksempler, når engang jeg har fået komponenten til at virke. Det var det jeg fiskede efter, altså hvordan man får den til at virke. Har prøvet med alm. fremgangmåde : Component -> Install Component -> Browse -> OK -> Compile.
Dog har jeg endnu ikke fået den til at virke!?


Du skal jo bare tilføje den under uses og så tilføje stien til den under project options -> search path. Den skal ikke installeres...



t