Top 10 liste IGEN

Tags:    delphi

Hej det er mig der har skrevet emnet "En top 10 liste der gemmes i programmet" der var en masse gode svar men da jeg er lidt af en nybegynder som jo ikke er så kvik til Delphi "indnu" så ville jeg blive meget glad hvis der var en der ville skrive en grundig forklaring om hvordan man opratter en top 10 score liste i en ini file.

Håber der er en der gider det!!!



1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg vil da gøre et forsøg..

For at oprette en inifil og i det hele taget arbejde med inifiler skal du øverst i din kode under 'uses' tilføje Inifiles.

eks:

uses
Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,
Dialogs, StdCtrls, Inifiles;

Jeg har lavet et lille program der opretter en inifil ved et tryk på en knap. Koden for knappen ser sådan ud.

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
fil: TInifile;
begin
fil := TIniFile.Create('c:\\score.ini'); //laver filen score.ini i biblioteket c:\ fil.WriteString('liste','1','Plads 1'); //skriver til inifilen. laver en sektion der hedder liste og en post der hedder 1 med værdien Plads 1.
fil.WriteString('liste','2','Plads 2'); //skriver til inifilen igen. laver en ny post under sektionen liste.
fil.Free; //fjerne variablen fil fra hukommelsen
end;

Hvis man trykker på knappen laver den en inifil der ser sådan ud:

[liste]
1=Plads 1
2=Plads 2

Når du så skal læse fra den igen kan du gøre noget lignende

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
fil :Tinifile;
res: string;
begin
fil:= TInifile.Create('C:\\score.ini');
edit1.text:=fil.ReadString('liste','1','fejl'); //Læser fra filen under sektionen liste, posten 1. hvis den ikke findes bliver texten lig med fejl
end;


Hvis du ikke helt forstår koden kan du bare skrive

Mvh

Søren

Don't Panic!



t