her er en artikel med titlen "Intro til Spilprogrammering med ClanLib og C++"
når jeg godkender sker der intet .. derfor får du den her :
Hvad er ClanLib?
ClanLib er et spil udviklings API til unix og windows. Du slipper for at skulle lave windows eller linux besværgelser og skal blot fokusere på spillets strukture.
ClanLib indeholder netværks modul, LUA scripting, OpenGL, multithreading, Ogg Vorbis og .XM lyd, 2d grafik .. og mere, ja stort set alt hvad der kan ønskes af en spil udvikler. Det er tilmed særdeles højtydene da udviklerne bag har gjort alt for at optimere til moderne grafikkort teknologi (de er øvirgt for det meste danskere :o)
In short: Du kan lave spil og grafik til Linux og Windows ved blot at kunne C++ og ClanLib API'et .. du spare således et par uges sved og tåre med at forstå DirectX eller SDL råt, da ClanLib ordner alt det kryptiske for dig.
Eksempler på ClanLib spil (screenshots):
Race:
http://clanlib.org/~sphair/gfx/race070.jpgTrophy:
http://clanlib.org/~sphair/gfx/trophy.jpgOperation Citadel:
http://clanlib.org/~sphair/gfx/kursk.jpgAdvent:
http://clanlib.org/~sphair/gfx/advent.jpgOverLoad:
http://clanlib.org/~sphair/gfx/overload.jpgDet bedste ved ClanLib står faktisk ingen steder og kan ikke ses. Men det er en lille venlig subculture, hvor du får hjælp af dem som har lavet det! Kan de ikke hjælpe dig, så er det fordi de sætter din ønskede feature i næste version :o)
Hvor kan jeg hente det ?
www.clanlib.org
Hvor kan jeg stille spørgsmål ?
www.sacred.dk er et uofficielt forum hvor mange garvede CL'ere kigger forbi. Så smid et spørgsmål hvsi du har noget der driller ..
Et skelet program med ClanLib
Dette er den basale strukture på et ClanLib
#include <ClanLib/core.h>
#include <ClanLib/application.h>
class MyClanLibApplication : public CL_ClanApplication
{
public:
virtual char *get_title() { return "MyApplication"; }
virtual int main(int argc, char **argv)
{
CL_SetupCore::init();
// Insert game code here
CL_SetupCore::deinit();
return 1;
}
} app;
Et længere eksempel
Nej, det får i ikke :o). Det vi men i kan kigge på disse type eksempler:
http://www.clanlib.org/download/files/ClanLib-examples-0.5.1-1.zip får at få et indtryk af hvor kompleks koden er.
Det er ikke ret svært. Et simpelt kryds og bolle spil vil ikke fylde mere end 50 kode linier.
Håber jeg har vækket jeres nysgerighed en smule. Kig forbi clanlib.org og hent api'et med det samme :o) og kom forbi www.sacred.dk og lad os få en snak.