Indsætte en linie i synedit

Tags:    delphi

<< < 12 > >>
User
Bruger #535 @ 27.08.02 16:58
Jeg har et synedit felt hvor jeg vil have at når man trykker på en knap så indsætter den det der står i knappen, i synedit feltet. Den syn edit bliver oprettet ved hjælp af denne kode:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
var
tabsheet : Ttabsheet;
edit : TSynEdit;
begin
TabSheet := TTabSheet.Create(self);

tabsheet.PageControl := pagecontrol1;

tabsheet.caption := ('ny_side.htm');
edit :=TSynEdit.create(self);

with edit do

begin
parent := tabsheet;
Align := alclient;
Highlighter := SynHTMLSyn1;
gutter.ShowLineNumbers := True;
edit.Lines.loadfromfile('c:\\index.htm');
end;

Så hvordan gør jeg det???

Normalt kan man vel gøre sådan her synedit1.lines := 'det der skal indsættes'; men det kan man ikke pga. at min synedit bliver oprettet på den måde som den nu gør.

Mvh
Jesper



13 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har et synedit felt hvor jeg vil have at når man trykker på en knap så indsætter den det der står i knappen, i synedit feltet.


Noget i stil med det her burde vel virke:

Fold kodeboks ind/udKode 


Bemærk at hvis du har oprettet flere synedit's vil der blive tilføjet en linje i dem alle! Hvis du vil have flere synedit's på samme tid bør du nok overveje at lave f.eks. et array hvor du kan gemme den i så det bliver lettere at finde ud af hvilken synedit det er du vil putte tekst ind i.



User
Bruger #535 @ 28.08.02 09:14
Jeg har et synedit felt hvor jeg vil have at når man trykker på en knap så indsætter den det der står i knappen, i synedit feltet.

Noget i stil med det her burde vel virke:

Fold kodeboks ind/udKode 


Bemærk at hvis du har oprettet flere synedit's vil der blive tilføjet en linje i dem alle! Hvis du vil have flere synedit's på samme tid bør du nok overveje at lave f.eks. et array hvor du kan gemme den i så det bliver lettere at finde ud af hvilken synedit det er du vil putte tekst ind i.


Hvor skal det stå henne?

Mvh
Jesper






Hvor skal det stå henne?



I din knaps OnClick event f.eks.



User
Bruger #535 @ 28.08.02 14:24

Hvor skal det stå henne?



I din knaps OnClick event f.eks.


Det virker ikke... Så får jeg bare en masse fejl.

Mvh
Jesper



User
Bruger #535 @ 28.08.02 14:27
Helt nøjagtig så skriver den dette:

[Error] Unit1.pas(145): '[' expected but 'IS' found
[Error] Unit1.pas(146): Missing operator or semicolon
[Error] Unit1.pas(146): '[' expected but ')' found
[Error] Unit1.pas(45): Unsatisfied forward or external declaration: 'TForm1.TBItem11Click'
[Fatal Error] Project1.dpr(5): Could not compile used unit 'Unit1.pas'



Mvh
Jesper



Helt nøjagtig så skriver den dette:

[Error] Unit1.pas(145): '[' expected but 'IS' found
[Error] Unit1.pas(146): Missing operator or semicolon
[Error] Unit1.pas(146): '[' expected but ')' found
[Error] Unit1.pas(45): Unsatisfied forward or external declaration: 'TForm1.TBItem11Click'
[Fatal Error] Project1.dpr(5): Could not compile used unit 'Unit1.pas'



Mvh
Jesper


<pre>var
i: integer;
begin
for i := 0 to Form1.ComponentCount - 1 do
if Form1.Components[I] is TSynEdit then
TSynEdit(Form1.Components[I]).Lines.Add('blabla');</pre>

Prøv dette. [I] Bliver slettet hvis i er lille (siden tror at du vil have skriften kursiv).

Emil Melgaard
emil.melgaard@private.dk[Redigeret d. 28/08-02 16:11:14 af Emil]



User
Bruger #535 @ 28.08.02 20:10
Nu virker det sådan da. Den indsætter godt nok linien, men den skal indsætte det der hvor makøren er.
Mvh
Jesper



Nu virker det sådan da. Den indsætter godt nok linien, men den skal indsætte det der hvor makøren er.
Mvh
Jesper


Så skal du nok kigge på SelText og SelStart attributterne (det hedder de ihvertfald når man bruger TRichEdit....kender ik lige TSynEdit).



User
Bruger #535 @ 30.08.02 14:47
Hvordan gør man i en richedit? Kan du ikke lave en komplet kode og så kan jeg jo se om det virker.

Mvh
Jesper



Hvordan gør man i en richedit? Kan du ikke lave en komplet kode og så kan jeg jo se om det virker.


Er man lidt doven?...Nå men følgende indsætter noget tekst der hvor cursoren står:

Fold kodeboks ind/udKode 


Online hjælpen er ellers et mægtigt godt sted at finde ud af hvordan man bruger de indbyggede komponenter...




<< < 12 > >>
t