Delphi classes

Tags:    delphi

Er det muligt at oprette et object på samme måde som en Javascript class. dette objekt skal kunne indeholde variabler og funktioner. Nu er det efterhånden lang tid siden at jeg har brugt delphi så jeg kan ikke huske det mer'.

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com



3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er det muligt at oprette et object på samme måde som en Javascript class. dette objekt skal kunne indeholde variabler og funktioner. Nu er det efterhånden lang tid siden at jeg har brugt delphi så jeg kan ikke huske det mer'.


En klasse i Delphi ser sådan her ud:

Fold kodeboks ind/udKode 


Klassen skal placeres i interface delen af din unit og selve implementeringen af den skal være i implementation delen af din unit.



nu har jeg læst lidt om records. er det muligt at oprette nogle nye classes eller records i runtime? og kan records indeholde procedures?

jeg skal bruge dem til at opbevare byer i derved bynavn.

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com



nu har jeg læst lidt om records. er det muligt at oprette nogle nye classes eller records i runtime? og kan records indeholde procedures?

jeg skal bruge dem til at opbevare byer i derved bynavn.


Nej, records kan kun indeholde typer der er defineret på forhånd som f.eks. integer, string, double osv. eller noget du selv har defineret som f.eks. en klasse eller en anden record. Altså kan den udelukkende bruges til at opbevare data. Hvis du har behov for at associere din record med noget handling så lav den om til en klasse, hvor du kan lave ligeså mange procedurer og functions som du har lyst til.

Ang. det med at oprette nye klasser eller records runtime så kan du oprette ligeså mange instances af dem du allerede har defineret i din kode, som du har lyst til, men du kan ikke lave en helt ny definition af en klasse eller en record f.eks. ud fra noget bruger-input.




t