Når man laver den type pirateri som Rasmus er blevet dømt for så ved man udemærket hvad risikoen er inden man begynder, hvis man accepterer risikoen så bør man også gøre sig nogle tanker omkring om straffen af de ting man gør..... det svarer til at jeg kører 180 kmt ind igennem et villakvarter og brokker mig bagefter over at miste mit kørekort.... Jeg kender risikoen og må derfor acceptere straffen. Min holdning er at hvis man synes noget software er rigtigt godt, så bør man støtte dem der udvikler det så de bliver belønnet for deres arbejde. Hvor mange af os synes ikke at det er surt at Vivendi lukker Sierra (en nyhed der var for nyligt her på udvikleren), hvordan kan man stå uforstående over for dette hvis man accepterer at man kopierer deres spil. Man kan ikke på den ene side kopiere deres spil og så bagefter komme og sige at det er noget pis de lukker, for man har selv indirekte været skyld i det. De fleste af os drømmer jo om at starte den næste "microsoft" og blive multimillardærer på at skrive software, hvor fedt er det så at vide at det kan vi ikke for så snart vi laver noget godt software så bliver det bare kopieret og distribueret......
I det store hele så er der i princippet ikke forskel på software og et hvilket som helst andet produkt den eneste forskel er at det er nemt at "dele" et stykke software. Hvad er forskellen på at kopiere et stykke software og så stjæle en cola nede i kiosken? Hvorfor stiger prisen for colaer så efterfølgende i kiosken? Måske er det fordi det er en forretning der skal have dækket deres omkostninger for de colaer der forsvinder ind´, og den eneste måde man kan gøre det på er ved at sætte priserne op på alt andet!
Jeg synes det er forkert at sige at APG er dumme mennesker. Deres tilstedeværelse er jo åbenbart berettiget, de har en funktion i vores samfund ikke ulig politiets, de finder ulovligheder og slår ned på dem. Og så er det ikke en diskution om det bør være lovligt eller ej, for lige nu er det ulovligt og det er det man skal forholde sig til. Husk på at det kan være en dag at du får brug for APG til at beskytte det software du skriver og skal leve af.
P.S. Rasmus er heldig at erstatningen ikke var større, det kunne være meget værre. 36.000 er ingenting for en sådan forseelse. Det er jo heller ikke som om hans liv er ødelagt 36.000 er ikke mere end jeg har haft overtrukket mit dankort med engang, mange familier skylder dette vær bare i forbrugslån (mad, tøj, osv)
(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)
Ja du har fat i noget af det rigtige der ..
Men med hensyn til MP3'er syntes jeg APG er alt for langt ude ..
De buster unge mennesker, konfiskere deres PC'er og gir dem en bøde de ikke kan betale ..
Ja - han tog en risiko - men hvem fanden får pengene?
Ihvertfald ikke dem som lavede musikken .. næh - det gør pladeselskaberne .. De har jo også en stor del i salget, men burde det ikke være dem der lavede musikken der fik pengene?
Ifølge mig, så jo ..
APG er både godt og ondt .. I mine øjne, mere onde end gode ..
Og desuden syntes jeg ikke at Microsoft, Coca Cola og alle de pladeselskaber der er derude, er dem i verden der mangler flest penge .. Det er godt vi har en håndhæver (eller hvad man skal kalde dem/det) så vi kan skabe en balance .. Men at gøre det med penge syntes jeg ikke er fair .. Slet ikke .. Især ikke hvis pengene ikke går til dem det går udover!
Bare mit synspunkt ..
--------------------------------------------------
Imagination Is More Than Knowledge