Programmer og UP

Tags:    delphi

Håber I ka hjælpe..:

Jeg har fundet nogle programmer på nettet og fundet ud at at det er lavet i delphi.
Kan jeg så ikke få dem åbnet i delphi og se på kodern? Ikke for at kopiere programmerne, men hvis nu der er nogle koder jeg kan bruge, så behøver jeg ikke spørge herinde hele tiden.


Og hvordan virker det med UP. i bunden her, kan jeg vælge "Spørgsmål med point! _ Antal Point
Og "Kommentar uden Point
Jeg skal altså skrive nogle points, hvis jeg vil. Hvad sker der så med dem? Måske et lamt spørgsmål, men jeg ved det ikke...



Håber I ka hjælpe..:

Jeg har fundet nogle programmer på nettet og fundet ud at at det er lavet i delphi.
Kan jeg så ikke få dem åbnet i delphi og se på kodern? Ikke for at kopiere programmerne, men hvis nu der er nogle koder jeg kan bruge, så behøver jeg ikke spørge herinde hele tiden.


Og hvordan virker det med UP. i bunden her, kan jeg vælge "Spørgsmål med point! _ Antal Point
Og "Kommentar uden Point
Jeg skal altså skrive nogle points, hvis jeg vil. Hvad sker der så med dem? Måske et lamt spørgsmål, men jeg ved det ikke...


Hvis du skal kunne se kildekoden til programmerne, skal du først og fremmest have Delphi installeret. Desuden skal kildekoden følge med programmet. Det er filer med bl.a. endelserne .DPL og .PAS. Hvis disse filer ikke er med, kan du kun bruge programmet, som det er. Uden at kunne ændre det.

Pointsystemet her, bruges til at give point til brugere der f.eks. svarer på dine forumindlæg. Hvis du laver et forumindlæg, som f.eks. har værdien af 100 UP, kan du skrive 100 UP i feltet. Når så brugerne svarer på indlæget, kan du tildele dem pointene. En kommentar er bare et indlæg, hvor der ikke gives point.

Andreas Andersen
www.flitsbuen.tk



Håber I ka hjælpe..:

Jeg har fundet nogle programmer på nettet og fundet ud at at det er lavet i delphi.
Kan jeg så ikke få dem åbnet i delphi og se på kodern? Ikke for at kopiere programmerne, men hvis nu der er nogle koder jeg kan bruge, så behøver jeg ikke spørge herinde hele tiden.


Og hvordan virker det med UP. i bunden her, kan jeg vælge "Spørgsmål med point! _ Antal Point
Og "Kommentar uden Point
Jeg skal altså skrive nogle points, hvis jeg vil. Hvad sker der så med dem? Måske et lamt spørgsmål, men jeg ved det ikke...


Et godt program der har kilde koden med er f.eks. Mr. Speed der er kilde koden med så kunne du måske forbedre det og sende det tilbage til aa-software.

MVH.
Computerfreack[Redigeret d. 28/07-02 16:34:13 af computerfreack]



Det er faktisk muligt at få kilde koden, til et Delphi program, hvis du bare har .exe filen.

Du skal bare bruge en decompiler til Delphi.

Nogle eksempler:
Exe2Dpr -> http://www.balbaro.com/ftp/dede/dede3.02full.rar
DeDe -> http://www.balbaro.com/ftp/dede/dede3.02full.rar
Revendepro -> http://www.puthoon.com/Revendepro/RevendeproBin4.zip

Denne proces kaldes reverse engineering eller at decompile, men i de fleste licenser der følger med programmer står der udtrykkeligt at du ikke må reverse engineere programmet, der er dog visse undtagelser.

Disse love gælder i EU, og handler om Copyrights på software:
Den 14 maj 1991: European Union Directive, (Software Copyright Protection)
Den 23. november 2001: Convention on Cybercrime (Meget lang)
Den 22. maj 2001: Harmonisation of certain aspects of copyright and related rights in the information society. (Meget lang)

Lovene omkring decompiling af programmer er lidt slørede, så jeg vil foreslå at du passer lidt på, i hvert fald med at bruge kode fra andre programmer.

Så vidt jeg kan forstå loven, så må du godt decompile programmer, som du har et fuldt lovligt licens til, hvis du ikke bruger koden i dine egne programmer, og du kun gør det for at lære af programmerne.

Det er ikke lovligt at decompile programmer der spørger efter serial numbers, for at fjerne denne beskyttelse.

Du kan læse meget mere om decompiling og reverse engineering, og love omkring det på: www.anticrack.de. Der findes alle tre love, forklaret og fortolket (på engelsk).



Håber I ka hjælpe..:

Jeg har fundet nogle programmer på nettet og fundet ud at at det er lavet i delphi.
Kan jeg så ikke få dem åbnet i delphi og se på kodern? Ikke for at kopiere programmerne, men hvis nu der er nogle koder jeg kan bruge, så behøver jeg ikke spørge herinde hele tiden.


Og hvordan virker det med UP. i bunden her, kan jeg vælge "Spørgsmål med point! _ Antal Point
Og "Kommentar uden Point
Jeg skal altså skrive nogle points, hvis jeg vil. Hvad sker der så med dem? Måske et lamt spørgsmål, men jeg ved det ikke...

Et godt program der har kilde koden med er f.eks. Mr. Speed der er kilde koden med så kunne du måske forbedre det og sende det tilbage til aa-software.

MVH.
Computerfreack[Redigeret d. 28/07-02 16:34:13 af computerfreack]


Hey.. ja, man KUNNE få kilde koden fra mr.speed men nu da jeg har set at mange har taget det har jeg gjort sådan at man ikke kan.. SOrry
[Redigeret d. 29/07-02 14:27:19 af Hawai]



Tak for hjælpen, især til Kasper for det med Decompiler. jeg skal nok få læst de love igemmen, bare ikke lige nu.




t