Jeg ved ikke om jeg kan overbevise dig, men jeg prøver:
Hvis du kigger på Marslow's behovspyramide, vil jeg mene at man kan finde mobiltelefonen både i den del der hedder tryghed og som et mellemled mellem Sociale og egoistiske behov. Og det skal i den sammenhæng ses som et luksusprodukt, der er med til at selvrealisere mennesket.
Når man går ud og køber en mobiltelefon, kan det ledes hen på en del marslow's behovspyramide, og jeg mener derfor ikke der er tale om kunstige behov.
Jeg ved ikke om min pointe blev helt klar, men jeg ville frem til at det er menneskets natur/behov at have statussymboler.
...bare min mening.
Dvs. at mobiltelefonen opfylder:
- Tryghed: Ved at give ejeren mulighed for hjælp, hvorend personen er.. Det er svært at få hjælp hvis man er, kan ikke give et eksempel, et sted der er så langt væk fra alting at der aldrig kommer nogle forbi..
- Social: Ved at give ejeren mulighed for SMS, samtale, og altså også samme behov som en alm. telefon..
- Egoistisk: Ved at man kan have en fed mobil, en moderne, med masser af "trix"
Så har man fået "respekt" hvis man tilhører den rigtige gruppe, eller man føler sig blot up-2-date hvis man er teknologi nørd, som fx jeg, eller blot meget mobil-ficseret
Tillod mig er fortsætte for at fortælle ovenstående..
--
Ronni Egeriis -
http://sqdev.dk/Co-Admin