Dansk lov kan bremse Microsoft-kampagne

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
Microsofts nye store kampagne mod Linux, som allerede kører massivt i amerikanske medier, kommer måske aldrig til Danmark. Skrappere regler i den danske markedsføringlov kan nemlig sætte en stopper for kampagnens sammenligninger af de samlede omkostninger ved driften af henholdsvis Windows- og Linux-løsninger.

>Så en sidste bemærkning; er her nogle som har lagt mærke til de reklamer Tele2 kører? "Altid billigere end TDC" - ca. citat ;) Men det kan umuligt være lovligt..

Jeg tror heller ikke det kan være helt ok... dengang fona havde et teleselskab - hed det tele fona? - reklamerede de en enkelt dag med at deres priser ville gøre noge orange af misundelse, efter første dag blev det så fjernede. Det er vel lidt det samme

adam

Køb en zebra - og kald den plet

Fordi det er billigere er det jo ikke nødvendigvis bedre ;). Jeg ser ikke noget forkert i det slogan som Tele2 bruger - de siger jo sådan set ikke noget dårligt om TDC, de siger bare at de er billigere. Om det så rent faktisk er en god eller en dårlig ting, må jo være op til den enkelte at bestemme. Så vidt jeg ved er der vist efterhånden MANGE der har haft ret dårlige erfaringer med Tele2, men sådan er der jo så meget :)

Det er jo også det Microsoft siger i deres nye kampagne :)

--
Ronni Egeriis - http://sqdev.dk/
Co-Admin

Først så vil jeg sige at Windows er overordnet set et rigtig godt produkt. Især siden Windows 2000, som i øvrigt har vundet priser for mest stabile styresystem.

Dernæst vil jeg sige at Linux er et rigtig godt produkt som langsomt men sikkert vinder frem. Jeg vil så også sige at Linux kommer aldrig nogensinde til at indtage førerpositionen som styresystem. Dertil er Microsoft ganske enkelt for stor.

Det er desværre et fakta at Linux er langt fra gratis. Det kræver relativt store omkostninger i drift. En ting er lille Peter (for nu at tage et tilfældigt navn) på 19 år som sidder og roder med Linux derhjemme. Noget helt andet er at få det til at spille i et netværk med mange hundrede arbejdsstationer.

Det kræver folk, det kræver dygtige folk. Dygtige folk er ikke billige, det være sig Microsoft certificerede teknikere, eller Linux certificerede. Man kan endda fristes til at sige at Linux folkene vil være dyrere for der er længere imellem dem.

Uanset om den omtalte reklame kampagne er lovlig i Danmark eller ej, så kommer den ikke til at rykke noget videre på grænserne.

Windows har en kæmpe fordel over for Linux: Det er lidt nemmere at pille i tingene så de virker. Jeg er absolut ikke Linux ekspert, men jeg kender nok til systemet til at vide, at der er en hulens masse detaljer man skal tage hensyn til for at systemet kører optimalt. Det er der altså ikke i Windows. Ikke i den samme grad. Jeg forstår simpelthen ikke at Microsoft er bange for Linux, som mange mener. De har ganske enkelt ikke noget at frygte. Ja de taber måske et procent point her og der, men så vinder de noget ind igen hist og pist.

Microsoft ville være bedre tjent med at sætte hårdt ind overfor software pirater og virus skribenter, end at forsøge at udkonkurrere Linux.

--
Thomas Due
Software developer
udvikleren.dk - ASP redaktør
tdue@mail.dk

Det er vel meget naturligt at et firma med alle kræfter at udkonkurrere alt der kan være en trussel. Alle firmaer ønsker monopol status, for så længe de har det (eller noget der ligner) kan de ikke komme op på en højere status!

Desuden tror jeg at det er fornuftigt nok af Microsoft at tage Linux som seriøse konkurrenter, også selv om Linux umiddelbart ikke ligner en konkurrent der kan vælte dem af pinden, i øjeblikket!

Synes det er latterligt at Microsoft går ud og begynder at række ned på linux, bare fordi de endelig er begyndt at komme lidt ind på markedet som styresystem.

Og hvad angår med at Windows er lettere at få til at køre stabilt vil jeg sige at det er endnu ikke lykkedes mig, hvor imod linux i de destributioner jeg har testet har kørt meget stabilt.

Ja Windows er lettere at arbejde i hvis man er til grafiske brugerflader og en masse menu'er til opsætning. Men hvis man bare kan læse en lille smule så er det altså lige så let at rette i et linux system via de tekstfiler der nu er der.

User
Bruger #668 @ 17.01.04 23:54
Så en sidste bemærkning; er her nogle som har lagt mærke til de reklamer Tele2 kører? "Altid billigere end TDC" - ca. citat ;) Men det kan umuligt være lovligt..

Det er rent faktisk tilladt at sammenligne sig med konkurrerende virksomheder - så længe man kan dokumentere påstanden.
Om det er god markedsføring ved jeg ikke - jeg synes Tele2 kommer til at virke "billigt", da det efter min mening er dårlig skik at svine andre virksomheder til...

Har ikke set reklamen for Microsoft - kan jeg finde den nogen steder..?

<< < 12 > >>
t