Datamatikere har svært ved at få arbejde

Tags:    it-nyheder

User
Bruger #80 @ 19.09.03 15:09
For det hold datamatikere der afsluttede deres uddannelse i maj, er arbejdssituationen for størstedelen af dem sørgelig. 58% af de uddannede datamatikere, der blev færdige i år, går uden arbejde på nuværende tidspunkt. 37% af de ledige datamatikere er nu gået igang med en ny uddannelse.

DENNE ÆNDRING ER FORETAGET EFTER GODKENDELSE

[Redigeret d. 24/09-03 15:59:00 af Daniel Kristensen (mansword)]

Indlæg senest redigeret d. 12.05.2009 02:47 af Bruger #3530
Tror ikke Kasper og Daniel får de problemer, de er kreative mennesker :)

--
Ronni Egeriis - squirrel development: http://sqdev.dk/

Indlæg senest redigeret d. 12.05.2009 02:47 af Bruger #3530

Kreative = tossede ?
Ellers har jeg svært ved at tro dig :D
[KasperTech: Study hard and see what you get]

Hehe, du forstår mig nok ikke :) Men jeg skal ikke vide hvor godt du kender dem, men de kan altid finde på noget at lave, og de har noget imellem ørerne :)

Update: Efter min opfattelse af dem ;o)

--
Ronni Egeriis - squirrel development: http://sqdev.dk/

[Redigeret d. 19/09-03 18:42:29 af Ronni Egeriis]

Mange tak for de pæne ord, Ronni. Det er sjovt nok nogenlunde det samme jeg forsøger at overbevise mig selv om, når jeg ser nyheder som den her :). Jeg vil nu helst heller ikke have et job ud fra hvilken uddannelse jeg har taget, hellere på hvad jeg rent faktisk kan (og hvad jeg kan lære i fremtiden).

I min klasse går der da nogle mennesker som jeg ikke rigtigt kan få til at passe ind. Computere interesserer dem ikke synderligt, og programmering siger dem intet. Til gengæld er de så dygtige til at få læst deres lektier, og arbejder gerne 3 gange så hårdt som os andre, for at opnå mindre eller det samme. Jeg ville nok, som arbejdsgiver, have meget svært ved at give et job til en jeg ikke følte havde en grundlæggende forståelse for det personen skulle lave. Dvs. der sikkert er mange datamatikere der består, men som måske ikke er så forfærdeligt egnet til fx et kode job. Jeg siger ikke at dette er årsagen til den store arbejdsløshed blandt datamatikere, men det ville overraske mig meget hvis det ikke var en del af det. Det kan være godt at se en sag fra lidt flere sider end kun én i hvert fald :)

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

[Redigeret d. 22/09-03 12:33:23 af Kasper (TSW)]

I min klasse går der da nogle mennesker som jeg ikke rigtigt kan få til at passe ind. Computere interesserer dem ikke synderligt, og programmering siger dem intet. Til gengæld er de så dygtige til at få læst deres lektier, og arbejder gerne 3 gange så hårdt som os andre, for at opnå mindre eller det samme. Jeg ville nok, som arbejdsgiver, have meget svært ved at give et job til en jeg ikke følte havde en grundlæggende forståelse for det personen skulle lave. Dvs. der sikkert er mange datamatikere der består, men som måske ikke er så forfærdeligt egnet til fx et kode job. Jeg siger ikke at dette er årsagen til den store arbejdsløshed blandt datamatikere, men det ville overraske mig meget hvis det ikke var en del af det. Det kan være godt at se en sag fra lidt flere sider end kun én i hvert fald :)

Det er vel mere den generelle nedtur i branchen der er skyld i at der er så mange ledige og de firmaer der ansætter folk gider jo ikke ligefrem bruge tid på at lære en op når de bare kan ansætte en anden med 5-10 års erfaring i stedet. Det var ihvertfald min erfaring da jeg søgte job. Jeg fik at vide at til trods for at jeg (på papiret) havde kvalifikationerne manglede jeg erfaringen i alle de jobsamtaler jeg var til...

[qoute]58% af de uddannede datamatikere, der blev færdige i år, går uden arbejde på nuværende tidspunkt.[qoute]

Øhh jeg var lige inde på prosas hjemmeside, og så vidt jeg kan se er 58% lidt for optimistisk.

http://www.prosa.dk/Om_PROSA/Udvalg/ulk/ledighedspolitiskudvalg/datamatikerledighed.shtml

(MV)H
Troels

ps. det er selvfølgelig bare blandt prosa medlemmer.

Mange tak for de pæne ord, Ronni. Det er sjovt nok nogenlunde det samme jeg forsøger at overbevise mig selv om, når jeg ser nyheder som den her :). Jeg vil nu helst heller ikke have et job ud fra hvilken uddannelse jeg har taget, hellere på hvad jeg rent faktisk kan (og hvad jeg kan lære i fremtiden).

--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster

Jeg kan ikke være mere enig, der er utrolig mange der halter sig igennem uddannelsen og bestemt ikke er egnede til at komme i job bagefter! Jeg blev selv færdig i november sidste år, og fik job efter 2 måneder. Der er - i al beskedenhed - altid job til dygtige folk!

Karin

Jeg blev færdig i april forrige år i Aalborg, efter blot 14 dage fik jeg job. Jeg var ikke den bedste i klassen, men udviste stor entuatiasme og var meget ihærdig i min jobsøgning. Nogle af de bedste programmeringshoveder jeg gik på klasse med sidder i dag, 1½ år efter stadig uden arbejde. Jeg tror ikke på at det er nok bare at være en rigtig god programmør. Når man har en kortere videregående uddannelse som datamatiker jo er går der omtrent 250 på dusinet. Da man, meget fejlagtigt, kæmper om jobsene med en masse selvlærte udviklere og ikke, som det måske var mere relevant med dataloger og software ingeniører. Jeg har været til flere jobsamtaler hvor man blev overraskede over hvor meget en datamatiker egentlig kunne programmere, flere sagde endda at datamatikeren kunne kode bedre end en datalog. Men igen så er der forskel på dataloger såvel som der er forskel på datamatikere. Da jeg startede i sin tid på datamatiker kunne man jo selv bestemme hvor man ville arbejde efterfølgende og næsten også selv bestemme lønnen, efterhånden som jeg blev færdig havde dette billede ændret sig en hel del. Det at der var gode løn og arbejdsmuligheder efterfølgende trak (og gør det stadig) en masse personer til uddannelsen der ikke interesserede sig specielt for IT men mere valgte en uddannelse efter hvilke jobmuligheder og løn der var i den anden ende. Alle disse personer der valgte uddannelsen ud fra hvad der var i den anden ende var ikke gode til det tekniske som programmering og logisk tankegang, men derimod ville alle være systemadministratorer, for "hvor svært kunne det være". Måske burde man se på en datamatiker ud fra hvilken "linie" denne datamatiker har valgt, er det administration, er det web udvikling, eller er det hardcore software udvikling. Der er mange aspekter af datamatikeren, den forestilling jeg har af en datamatiker er at datamatikeren er kode-hesten der producerer en masse kode, mens der sidder en datalog over datamatikeren og planlægger systemet. Dette er naturligvis ikke altid dette der er tilfældet, det kan sågar endda være omvendt. Men een ting er helt sikkert en datamatiker med 2½ års erhvervserfaring er mindst lige så god og ofte tit bedre end en datalog der kommer frisk ud fra uni...

Mit råd til de datamatikere der lige er blevet udklækket og som ikke kan finde et job med det samme, så læs videre til datalog, hvis du brænder for IT. Der er heller ikke noget der forhindrer dig i at søge job mens du går på uni og læser datalog. Jeg stod i et stort dilemma da jeg blev færdig, jeg ville gerne læse videre men blev tilbudt job med det samme, nogle gange fortryder jeg lidt at jeg ikke læste videre, da jeg virkelig brænder for IT :-)

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)

[Redigeret d. 23/09-03 11:49:49 af Brian Hvarregaard]

ups...

[Redigeret d. 23/09-03 11:49:33 af Brian Hvarregaard]

t