Delphi - RadioGroup

Tags:    delphi

Hej.

Jeg har lavet en RadioGroup med 4 punkter. Når jeg f.eks. klikker på det første punkt, åbnes det skærmbillede okay.

Men når jeg så lukker det igen og vender tilbage til 'hovedmenuen' og klikker på det samme punkt, så sker der intet, skriver I-N-T-E-T. Hvad gør jeg forkert?

På forhånd tak for svaret :o)



7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato


Men hvorfor vil du i det hele taget bruge en radio-group til det?

/data

Jeg kunne godt tænke mig at komme rundt i de forskellige muligheder Delphi giver mig og det er en lidt anderledes menu-oversigt end den med knapperne :o)

Har du ellers et godt forslag til et andet design?

Med hensyn til event'en 'OnClose' - jeg kan ikke gennemskue, hvad event'en skulle omhandle . . .


Beklager den sene svartid, det er ikke så tit jeg kommer forbi her...

Radiobuttons er mere til at sætte en indstilling, end til et menu-valg. Nu ved jeg ikke hvad det er du er ved at lave, men hvis man vil andet end de sædvanlige tbuttons, kunne man lave noget med en række af TLabels, hvor man ændrer farven, alt efter om musen er over labelen eller ej. Sådan lidt lissom links i en webbrowser.

Mht. OnClose: Den bliver kaldt når en form lukkes.

/data



Hej.

Jeg har lavet en RadioGroup med 4 punkter. Når jeg f.eks. klikker på det første punkt, åbnes det skærmbillede okay.

Men når jeg så lukker det igen og vender tilbage til 'hovedmenuen' og klikker på det samme punkt, så sker der intet, skriver I-N-T-E-T. Hvad gør jeg forkert?

På forhånd tak for svaret :o)



Det vil hjælpe lidt hvis du skriver din kode. Ellers er det lidt svært at se hvad der er galt.

/data




Det vil hjælpe lidt hvis du skriver din kode. Ellers er det lidt svært at se hvad der er galt.

/data


Hvor meget skal jeg vise? I formen 'Hovedmenu', er der denne event ved klik på den pågældende radiobutton:

procedure TGK_HM_Form.GK_Person_RButtonClick(Sender: TObject);
begin
GK_Person := TGK_Person.Create(Self);
GK_Person.ShowModal;
GK_Person.Free;
end;

'Retur' kode i formen 'Person':

procedure TGK_Person.Afslut1Click(Sender: TObject);
begin
Close;
end;


Det nye skærmbillede kommer OK frem og jeg returnerer til 'Hovedmenu'. I starten er der ikke nogen sort prik i nogen af felterne; det er der, når jeg returnerer.

Hvis jeg trykker på den samme sorte prik, sker der ikke noget. Jeg skifter skærmbillede OK, hvis jeg trykker på en anden radiobutton og derefter prøver igen.

Jeg er faktisk ikke klar over, om jeg har sat nogle bestemte properties i de forskellige forms - er det der, jeg fejler?








Det nye skærmbillede kommer OK frem og jeg returnerer til 'Hovedmenu'. I starten er der ikke nogen sort prik i nogen af felterne; det er der, når jeg returnerer.

Hvis jeg trykker på den samme sorte prik, sker der ikke noget. Jeg skifter skærmbillede OK, hvis jeg trykker på en anden radiobutton og derefter prøver igen.

Jeg er faktisk ikke klar over, om jeg har sat nogle bestemte properties i de forskellige forms - er det der, jeg fejler?



Jeg har ikke Delphi ved hånden (sidder ved en Linux maskine p.t.), men jeg vil umiddelbart tro at det skyldes at der ikke kommer noget event hvis du trykker på den der allerede er aktiv. Jeg kigger lige på det, når jeg får startet maskinen op i windows. Men hvorfor vil du i det hele taget bruge en radio-group til det?

/data





Men hvorfor vil du i det hele taget bruge en radio-group til det?

/data


Jeg kunne godt tænke mig at komme rundt i de forskellige muligheder Delphi giver mig og det er en lidt anderledes menu-oversigt end den med knapperne :o)

Har du ellers et godt forslag til et andet design?

Med hensyn til event'en 'OnClose' - jeg kan ikke gennemskue, hvad event'en skulle omhandle . . .





Radiobuttons er mere til at sætte en indstilling, end til et menu-valg. Nu ved jeg ikke hvad det er du er ved at lave, men hvis man vil andet end de sædvanlige tbuttons, kunne man lave noget med en række af TLabels, hvor man ændrer farven, alt efter om musen er over labelen eller ej. Sådan lidt lissom links i en webbrowser.

Mht. OnClose: Den bliver kaldt når en form lukkes.

/data


Okay. Hej /data . . .

Jeg kan godt se, hvad du mener mht. menu-valg :o)

Mht. OnClose: Jeg ved godt hvad 'grund-eventen' omhandler, men ikke, hvad der nødvendigvis skulle stå, hvis jeg skulle vende tilbage til en 'ren' hovedmenu, hvor jeg kunne vælge det samme punkt en gang til . . .

/PiJo






Jeg kan godt se, hvad du mener mht. menu-valg :o)

Mht. OnClose: Jeg ved godt hvad 'grund-eventen' omhandler, men ikke, hvad der nødvendigvis skulle stå, hvis jeg skulle vende tilbage til en 'ren' hovedmenu, hvor jeg kunne vælge det samme punkt en gang til . . .

/PiJo


Øh... Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener... Vil du nulstille radiogruppen i formclose på en form du har åbnet ved at klikke på radiogruppen? Du kan vel sætte radiogroup.index (eller selectedindex eller hvad den nu hedder, kan ikke lige huske det) til -1. Så har den ikke valgt nogen, og du kan sikkert få lov til at vælge igen.



t