Dette er gjort før, se på "oldtidens" Lisp-machines for et styresystem implementeret et i objektorienteret, garbage-collecting, bounds-checking og dynamisk programmeringssprog. Desværre holdt konceptet ikke, da styresystemet (Genera) krævede specifik hardware (Lisp machines) for at fungere virkelig godt. Med de hastigheder moderne hardware har, burde det dog være muligt at emulere denne hardwaresupport uden betydelig ydelsesnedsættelse.
--
Blog:
http://www.sigkill.dk/blog
Den (sparsome) omtale jeg har hørt far folk som har arbejdet med disse maskiner, har kun været positiv. Det blav bare ikke nogen stor kommerciel succes, hvilket nok bl.a. var på grund af den specielle hardware.
Men hvis man dropper den dynamiske del af sproget, kan man kompilerer til maskinkode som kan kører på almindelig hardware.
Med JITing kan man dog også beholde den dynamiske natur, på bekostning af noget opstarts og hukommelses overhead.
Men der hvor jeg gerne vil hen er, at meget af denne viden ikke eksistere i de systemer som bliver brugt mest idag. Det er dét der går mig på: moderne mainstream systemer døjer med fejl og sygdomme som man har bevist at man kan undgå i praksis. (Lisp machines er et af disse beviser
)