Operativsystem

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Hvilket operativsystem bruger I? Og derefter, hvorfor bruger I netop det. Er det på grund af nogle specielle features, der ikke findes andre steder eller på grund af prisen (eller rettere sagt, måske manglen på samme)?

Det kommer an på hvad du skal bruge det til.
hvis du bare skal bruge det til spil stil skrivining måske programmering eller billed redigering / alt muligt forskællet ville det være dumt ikke at bruge Windows xp. Da stortset alt undstøtter det.
Dog er andre OSer bedere til andre ting fx har linux en rigtig fed sql server.

how

[Redigeret d. 15/02-06 20:39:19 af Bjarke]

Bruger Primært Windows XP Pro!
Windows XP har jeg selvfølgelig valgt fordig det kan alle mine programmer kører på! Og tja fordi det er jo det alle bruger, hvilket giver en lettere udveksling af eks. filer!
Hvorfor jeg bruger Pro? Tja... Dengang jeg købte det vidste jeg ikke rigtigt hvad foreskellen var på Pro og home edition! Var dumt af mig, for Pro har ikke nogle specielle funktioner jeg skal bruge som Home Edition ikke har

Sekundært pc benytter jeg Linux: Fedora Coro 4, og sommetider også Windows 98!
Fedora Coro 4 bruger jeg fordi det er kanon linux OS. Grunden til Linux er at jeg har lyst til at benytte OS'et. Og så er FC 4 et kanon OS. Det kan det meste af det man småt har brug for. Eks. Internet, Messenger, Mail, Udvikling...
Jeg bruger sommetider Windows 98 fordi jeg sommetider har lyst til at spille nogle gamle spil såsom Hero 2, Atomic Bomberman! Begge spil kan ikke kører på Windows XP.

(Min sekundærer pc leger jeg meget med så det er mere test og andet jeg bruger den til)

Hvorfor ønsker du at vide hvad vi bruger? Er det fordig du skal ud og vælge et? Skal du købe et, vil jeg fraråde dig at købe Windows XP i øjeblikket! Windows Vista kommer til jul (2006). så køber du Windows XP kan du sikkert bliver ked af det når det på et tidspunkt bliver forældet!

Shafh
www.shafh.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world

Så længe man spiller spil kan det (næsten) ikke betale sig andet end at køre XP. Det er desværre det største OS og der alle spil, programmer osv. bliver udviklet til. Så kører jeg også med lidt forskellige Live CD med Linux og deler en pc med en af mine venner hvor vi har Fedora 4. I øvrigt Shafh, XP Pro har nogle finurligheder omkring harddiske og så har det remote desktop..hvilket jeg savner meget i Home Edition.

Selvom Shafh siger du bør købe Vista ville dog undgå det lorte system. Det bliver Microsoft's fortolkning af sikkkerhed, ligesom i IE sp2. Du kan ikke ændre en skid indstillinger. Signaler til skærm, højttaler osv. bliver krypteret for at undgå ulovligheder med spil og musik. Enhederne skal så have en specielt chip i for at kunne dekode signalerne, og det vil m$ sikkert have penge for.

-----------------------------
Jonas (Decko)
http://decko.1go.dk/blog

[Redigeret d. 16/02-06 09:57:26 af Jonas (Decko)]

Hvilket operativsystem bruger I? Og derefter, hvorfor bruger I netop det. Er det på grund af nogle specielle features, der ikke findes andre steder eller på grund af prisen (eller rettere sagt, måske manglen på samme)?

Jeg kører med Gentoo GNU/Linux, fordi jeg er tilhænger af fri software, og ikke ønsker at køre et proprietært, ikke-frit system på min maskine. At det specifikt er Gentoo skyldes den store fleksibilitet og gennemsigtighed, der gør det muligt for mig at ændre systemet uden at skulle forstå alt for komplekse opsætningssystemer - det hele er simple konfigurationsfiler og enkle shell-scripts. Gentoo gør det også meget let for mig at opsætte et keyboard-centrisk brugerinterface, i modsætning til andre styresystemers musefikserede (og derved ineffektive) filosofi.
--
Blog:
http://www.sigkill.dk/blog

Er det muligt at køre med dual boot og så have både Windows XP (Home Edition) og en Linux distribution såsom Ubuntu?

Og er der nogen der har erfaring med netop det?

Er det muligt at køre med dual boot og så have både Windows XP (Home Edition) og en Linux distribution såsom Ubuntu?

Ja, det er i høj grad muligt, og det er meget udbredt.

Her er nogle gode råd:

* Installér Windows først og Ubuntu bagefter - så vil Ubuntu's installationsprogram automatisk opsætte en boot-menu, hvor du kan vælge hvilket styresystem du vil starte, når du tænder computeren.

* Dedikér en hel fysisk harddisk, eller i hvert fald en god mængde upartitioneret plads, til Ubuntu.

* Tag backup først, bare for en sikkerheds skyld.
--
Blog:

Ja, det er i høj grad muligt, og det er meget udbredt.

Her er nogle gode råd:

* Installér Windows først og Ubuntu bagefter - så vil Ubuntu's installationsprogram automatisk opsætte en boot-menu, hvor du kan vælge hvilket styresystem du vil starte, når du tænder computeren.

* Dedikér en hel fysisk harddisk, eller i hvert fald en god mængde upartitioneret plads, til Ubuntu.

* Tag backup først, bare for en sikkerheds skyld.
--
Blog:

Jeg har installeret Windows, og der er som sådan ikke noget på min computer, jeg ikke kan tåle at miste. Men det med upartioneret plads forstår jeg ikke, selvom jeg har læst en del om det på diverse websider.

Hvis du f.eks. har en 120GB harddisk og har givet 100gb til dit drev c:. Hvis du så ikke har gjort noget med de resterende 20gb (altså givet dem til en andet drev) så er de 20 gb upartitioneret. Hvis du højreklikker på denne computer og trykker administrer og vælger diskhåndtering kan du se om du har noget upartitioneret plads på din pc.

-----------------------------
Jonas (Decko)
http://decko.1go.dk/blog

Puha! Fang mig på den forkerte dag med et spørgsmål om operativsystemer og du skal få holdninger der er til at tage og føle på! Men idag er ikke en forkert dag, så det vil jeg gemme.

Jeg bruger GNU/Linux til mine maskiner. Jeg har Kubuntu på min laptop og jeg har en server med Debian.
De debian baserede Linux distributioner er meget vedligeholdelsesvenlige, efter min erfaring, og gør mig istand til at holde systemet rendt selvom jeg installere og afinstallere mange pakker. Desuden er implementeringen af sikkerhedsopdateringer en triviel aktivitet.

En gang i fremtiden kunne jeg dog godt tænke mig at lave et LFS system, men jeg kan ikke se hvor jeg skal kunne skabe den mængde fritid sammen inden for den næste årerække.

En gang imellem sender jeg også lange blikke efter opensolaris, og prikker lidt i en LiveCD distro hvis en lejlighed byder sig.

Jeg kunne også have valgt FreeBSD (eller en anden BSD variant) da det er min overbevisning, at det er en mere stabil kerne, men da jeg er Java udvikler duer denne mulighed ikke, fordi BSD har meget dårlig support for Java - og ikke omvendt, som mange for det til at lyde som. Java er nemlig dybt afhængig af effektiviteten af operativsystemets trådimplementering, og i BSD er der ikke noget der hedder tråde - ergo vil Java kører meget dårligt. Desuden har jeg hørt at Swing heller ikke kan kører på BSD.

<< < 12 > >>
t