Hvilket operativsystem bruger I? Og derefter, hvorfor bruger I netop det. Er det på grund af nogle specielle features, der ikke findes andre steder eller på grund af prisen (eller rettere sagt, måske manglen på samme)?
Puha! Fang mig på den forkerte dag med et spørgsmål om operativsystemer og du skal få holdninger der er til at tage og føle på! Men idag er ikke en forkert dag, så det vil jeg gemme.
Jeg bruger GNU/Linux til mine maskiner. Jeg har Kubuntu på min laptop og jeg har en server med Debian.
De debian baserede Linux distributioner er meget vedligeholdelsesvenlige, efter min erfaring, og gør mig istand til at holde systemet rendt selvom jeg installere og afinstallere mange pakker. Desuden er implementeringen af sikkerhedsopdateringer en triviel aktivitet.
En gang i fremtiden kunne jeg dog godt tænke mig at lave et LFS system, men jeg kan ikke se hvor jeg skal kunne skabe den mængde fritid sammen inden for den næste årerække.
En gang imellem sender jeg også lange blikke efter opensolaris, og prikker lidt i en LiveCD distro hvis en lejlighed byder sig.
Jeg kunne også have valgt FreeBSD (eller en anden BSD variant) da det er min overbevisning, at det er en mere stabil kerne, men da jeg er Java udvikler duer denne mulighed ikke, fordi BSD har meget dårlig support for Java - og ikke omvendt, som mange for det til at lyde som. Java er nemlig dybt afhængig af effektiviteten af operativsystemets trådimplementering, og i BSD er der ikke noget der hedder tråde - ergo vil Java kører meget dårligt. Desuden har jeg hørt at Swing heller ikke kan kører på BSD.